Gerdab.IR | گرداب

لغو استفاده از سیستم تشخیص چهره در فیسبوک

لغو استفاده از سیستم تشخیص چهره در فیسبوک
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۴۰۰

فیسبوک دیگر از سیستم تشخیص چهره خود استفاده نخواهد کرد. این سیستم نوعی نرم‌افزار هوش مصنوعی است که افراد حاضر در عکس‌ها و فیلم‌ها را آنالیز کرده و آن‌ها را تشخیص می‌دهد و سپس پیشنهاداتی در رابطه با این که چه کسی در آن‌ها تگ شود، ارائه می‌دهد.

به گزارش گرداب - سیستم‌های تشخیص چهره مانند سیستم فیسبوک، چهره افراد را با نمایش دیجیتالی چهره‌های ذخیره شده در پایگاه داده تطبیق می‌دهند. فیسبوک بیش از یک میلیارد فایل از این تطبیق‌ها دارد و اکنون می‌گوید که همه آن‌ها را حذف خواهد کرد.

یک هفته قبل از این اعلامیه، شرکت مادر فیسبوک، نام خود را به مِتا تغییر داد. این تغییر نام به دلیل تمرکز فعالیت‌های این شرکت روی مِتاورس است. در متاورس از فناوری‌هایی مانند واقعیت مجازی برای ادغام دنیای واقعی و دیجیتال استفاده می‌شود.

در سال‌های اخیر، این غول رسانه اجتماعی درگیر جنجال‌های زیادی بوده است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها مربوط به شرکت مشاوره‌ای کمبریج آنالیتیکا (Cambridge Analytica) است. در این جریان، داده‌های شخصی میلیون‌ها کاربر فیسبوک توسط اپلیکیشنی جمع‌آوری می‌شد و بعد به شرکت کمبریج آنالیتیکا ارسال می‌شد.

در سال ۲۰۱۸، ناظر حفاظت از داده‌های انگلیس، فیسبوک را پانصد هزار پوند جریمه کرد. اخیرا نیز یکی از مدیران سابق محصولات فیسبوک به نام فرانسیس هاگن ادعا کرده است که این پلتفرم مناسب کودکان نیست، به تفرقه زنی دامن می‌زند و در تقابل با دموکراسی است.

فیسبوک، یک پلتفرم رایگان است؛ بنابراین برای پوشش هزینه‌های خود به داده‌های افراد متکی است. یک تیم تحقیقاتی با همکاری گروهی از کاربران فیسبوک که داوطلبانه اجازه جمع‌آوری پست‌ها و تصاویر خود را دادند، آزمایشی انجام داد.

پس از اجرای الگوریتم‌های یادگیری ماشینی روی این داده‌ها، مشخص شد که می‌توان عادات و رفتار‌های کاربران را پیش‌بینی کرد و حتی با دقت بالایی تخمین زد که این افراد در روز بعد، احتمالا کجا خواهند بود.

لغو استفاده از سیستم تشخیص چهره در فیسبوک

در مطالعه دیگری با اجرای یادگیری ماشینی روی پست‌های صفحه اصلی فیسبوک، یک نمایه روان شناختی از کاربران بر اساس پست‌هایشان ایجاد شد. طبق نتایج حاصله، محققان می‌توانستند تشخیص دهند که کاربر چه زمانی غمگین یا خوشحال بوده است.

مسلما فیسبوک با فناوری پیشرفته و پیچیده خود، اطلاعات بسیار بیش‌تری از پست‌ها دریافت و ذخیره می‌کند. فیسبوک در سال ۲۰۱۹، ویژگی تشخیص چهره را به این پلتفرم اضافه کرد. در سال ۲۰۲۰، فیسبوک مجبور به پرداخت جریمه ۶۵۰ میلیون دلاری به دلیل نقض قانون حریم خصوصی اطلاعات بیومتریک ایلینویز شد.

شرکت مِتا اعلامیه‌ای مبنی بر محدود شدن موارد استفاده از فناوری تشخیص چهره داد، یعنی ممکن است از این فناوری مانند زمانی که فرد برای ورود به حساب قفل شده‌ی خود نیاز به تأیید هویت دارد، استفاده شود. به این ترتیب، شرکت مِتا قرار است تا الگوریتم مربوط به تشخیص چهره خود که دیپ فیس (DeepFace) نام دارد را نگه دارد.

سخنگوی شرکت مِتا گفته است که این شرکت هنوز تصمیم نگرفته که در کدام محصولات از این فناوری استفاده خواهد کرد، اما مطمئنا از این فناوری می‌توان در شرایط مناسب و مثبت در آینده، با حفظ حریم خصوصی، استفاده کرد.

نکته مهم این‌جاست که وقتی فردی در یک محیط متاورس فعالیت می‌کند، داده‌های بیومتریک بیش‌تری را باید در اختیار پلتفرم قرار دهد. برای مثال، بسته به نوع سیستم، ممکن است حرکات چشم، حرکات بدن، فشار خون، ضربان قلب و جزئیات مربوط به محیط کاربران، شناسایی و جمع‌آوری شود. به طور خلاصه، هوش مصنوعی استفاده شده در متاورس، بسیار پیچیده‌تر خواهد بود و احتمالا مشکلات بیش‌تری را که مربوط به حریم خصوصی می‌شود، به همراه خواهد داشت.
منبع:
TechXplore