Gerdab.IR | گرداب

بازداشت افسر سابق سیا به دلیل افشای اطلاعات مربوط به ایران

تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۸۹

بر اساس این گزارش این جدید‌ترین مورد از بازداشت‌هایی است که در دولت اوباما علیه مقامات کنونی یا سابق این کشور صورت می‌گیرد که به درز اطلاعات طبقه بندی شده به رسانه‌های خبری متهم می‌شوند.

یکی از افسران سابق سازمان جاسوسی آمریکا به اتهام افشای اطلاعات دفاعی آمریکا درباره ایران بازداشت شد.

به گزارش گرداب به نقل از خبرگزاری رویترز، وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد "جفری استرلینگ" ۴۳ ساله روز پنجشنبه به اتهام شش مورد افشای غیرقانونی اطلاعات دفاع ملی آمریکا و یک مورد نگهداری غیرقانونی اطلاعات دفاع ملی، انتقال غیرقانونی اموال دولت و ممانعت از اجرای عدالت بازداشت شد.

بر اساس این گزارش این جدید‌ترین مورد از بازداشت‌هایی است که در دولت اوباما علیه مقامات کنونی یا سابق این کشور صورت می‌گیرد که به درز اطلاعات طبقه بندی شده به رسانه‌های خبری متهم می‌شوند.

گفته می‌شود استرلینگ اطلاعات دفاعی فوق را به یکی از خبرنگاران روزنامه نیویورک تایمز داده که یک کتاب نوشته است.

رویترز نوشت: وزارت دادگستری آمریکا همچنین در حال تحقیق درباره "جولیان آسانژ" بنیانگذار ویکی‌لیکس است. وی تاکنون صد‌ها تلگراف دیپلماتیک طبقه بندی شده را منتشر کرده که باعث شرمساری کاخ سفید شده است.

استرلینگ وکیل مدافعی است که از سال ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۲ در سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) کار می‌کرد.

در کیفرخواستی که وزارت دادگستری آمریکا علیه استرلینگ تنظیم کرده، آمده است: از سال ۱۹۹۸ تا اواسط سال ۲۰۰۰، او در یک برنامه پنهانی طبقه بندی شده گماشته شد که فعالیت‌های اطلاعاتی را درباره توانمندی‌های تسلیحاتی چند کشور خاص، انجام می‌داد.

رویترز نوشت: یکی از مقامات حقوقی نزدیک به این پرونده اعلام کرده است از جمله کشورهای فوق ایران بوده است.

بر اساس کیفرخواست استرلینگ وی در‌‌ همان دوره زمانی افسر عملیاتی بود که منابع انسانی دخیل در برنامه محرمانه فوق را مدیریت می‌کرد.

در اواسط سال ۲۰۰۰ استرلینگ از تبعیض نژادی شغلی در سازمان سیا گله‌مند بود و تصمیمات سیا درباره تلاش‌های وی برای منتشر کردن کتاب خاطراتش را به چالش کشید.

منبع: فارس