Gerdab.IR | گرداب

حملات باج‌افزار به سیستم بخش مراقبت‌های بهداشتی و درمانی

حملات باج‌افزار به سیستم بخش مراقبت‌های بهداشتی و درمانی
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۴۰۰

صنعت مراقبت‌های پزشکی برای مقابله با حملات سایبری روبه رشدی که این حوزه را تهدید می‌کنند، باید اقدامات و سیاست‌های امنیتی خود را افزایش و گسترش دهد. شدت این حملات به حدی است که در برخی موارد بیماران جان خود را به دلیل حملات باج‌افزار از دست می‌دهند.

به گزارش گرداب - بخش مراقبت‌های بهداشتی و درمانی به دلیل کووید-۱۹ و حملات سایبری دائما تحت فشار بوده است. مراکز مراقبت‌های بهداشتی داده‌های زیادی را جمع‌آوری می‌کنند و به همین دلیل، هدف حمله مهمی برای مجرمان سایبری هستند.

در حالی که این مراکز مکررا شاهد حملات باج‌افزار هستند، اما در طی این حملات، فقط داده‌های مربوط به بهداشت و سلامتی افراد نیست که به خطر می‌افتد.

حمله باج‌افزار به مراکز مراقبت‌های بهداشتی مستقیما بیماران را تحت تأثیر قرار می‌دهد. یک مؤسسه تحقیقاتی در آمریکا درباره ۵۹۷ سازمان ارائه دهنده خدمات بهداشتی تحقیق کرد و آمار زیر حاصل این تحقیق هستند:

حملات باج‌افزار به سیستم بخش مراقبت‌های بهداشتی و درمانی

• حدود ۷۰% از پاسخ‌دهندگان اظهار داشتند که یک حمله سایبری موفق باعث شده است تا مدت زمان ماندن یک بیمار در بخش بیش‌تر شود.

• همان تعداد از پاسخ‌دهندگان اظهار داشتند که این حملات باعث ایجاد تأخیر در ارائه خدمات پزشکی شده و در نهایت به ضرر بیماران با نیاز‌های خاص تمام می‌شود.

• طبق گفته ۶۵% از پاسخ‌دهندگان، حملات باج‌افزار باعث شده است تا تعداد زیادی از بیماران به مراکز دیگر منتقل شوند.

• بیش از ۳۵% نیز گفتند که به دلیل حمله باج‌افزار، مشکلات زیادی در روند درمانی ایجاد شده است.
• یک پنجم از پاسخ‌دهندگان نیز شاهد افزایش میزان مرگ و میر بیماران بودند.

بر اساس گزارشات جدید منتشر شده، ۹۰% از برنامه‌های وب که ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی آمریکا از آن استفاده می‌کنند در برابر حملات سایبری آسیب‌پذیر هستند.

• ۸۵% از ۲۰ اپلیکیشن برتر مراقبت‌های بهداشتی و داروسازی به شدت در معرض خطر حمله سایبری قرار دارند.

• مجموعا ۶۰۶۹ برنامه وب متعلق به سازمان‌های بهداشتی آمریکایی در بیش از ۲۱۹۷ دامنه اجرا می‌شود که از این بین، ۲۳.۷۴% از آن‌ها روی مؤلفه‌های آسیب‌پذیر اجرا می‌شوند.

• ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی اروپایی ۲۰۳۹۴ اپلیکیشن را در ۹۲۱۶ دامنه اجرا می‌کنند که ۱۸.۳% از آن‌ها روی مؤلفه‌های آسیب‌پذیر اجرا می‌شوند.

• سازمان‌های آمریکایی از لحاظ آسیب‌پذیر بودن در برابر حملات سایبری امتیاز ۴۰.۵ کسب کردند، در حالی که سازمان‌های اروپایی دارای امتیاز ۳۲.۷۹ بودند.

مقامات بخش مراقبت‌های بهداشتی باید آسیب‌پذیری‌های عملیاتی را بشناسند و برنامه‌ای برای رفع ضعف زیرساخت دیجیتالی خود در نظر بگیرند. از آن‌جایی که میزان تهدیدات سایبری روز به روز افزایش می‌یابد، این تنها داده‌های پزشکی نیستند که در معرض خطر قرار دارند.

در برخی موارد، بیماران جان خود را به دلیل حملات باج‌افزار از دست می‌دهند. بخش مراقبت‌های بهداشتی باید هر چه زودتر اقدامات امنیتی لازم را در پیش بگیرد.
منبع:
cyware