Gerdab.IR | گرداب

فارين پاليسي: حملات سايبري و ترور در برنامه هسته‌اي ايران تاثيري ندارد

تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۸۹

جنگ پنهاني علیه برنامه هسته‌ای ایران، شامل ترور و حملات سايبري و شايد اقداماتي كه بعداً معلوم خواهد شد، فقط برنامه هسته‌اي ايران را به تاخير مي‌اندازد.

فارين پاليسي اقدام به حملات سايبري و ترورهاي مخفيانه را هم در متوقف كردن برنامه هسته‌اي ايران ناكام دانست.

به گزارش گرداب به نقل از روزنامه کیهان، نشريه فارين پاليسي طي مقاله‌اي اين پرسش را مطرح كرد كه آيا جنگ‌هاي سايبري و ترورهاي مخفيانه بر برنامه هسته‌اي ايران موثر خواهد بود؟

اين نشريه در ابتدا با بررسي گزينه نظامي در قبال برنامه هسته‌اي ايران نوشت، رابرت گيتس، وزير دفاع آمريكا، روش سنتي حمله هوايي را رد كرده و گفته است: با اين كار فقط مي‌توان برنامه‌هاي ايران را يك تا سه سال به تاخير انداخت و حتي به اين روش باعث مي‌شويم مردم ايران در برابر مهاجمان متحد شوند.

فارین پالیسی در ادامه می‌نویسد: اما بدون شك آنچه كه گيتس به آن اشاره نكرد پيامدهاي تلخ اقدام نظامي آمريكا عليه ايران، در عراق و افغانستان است، آمريكا براي جنگ در اين دو كشور سرمايه زيادي صرف كرده، از اين رو طبيعي است كه رابرت گيتس سريعاً براي پرهيز از جنگي ديگر، دليل و توجيه ارائه كند. اما به نظر مي‌رسد ايران با يك جنگ افزار متفاوت هدف قرار گرفته است.

اين مقاله اضافه كرد: اولين اقدام جايگزين، ورود ويروس استاكس‌نت به شبكه‌هاي رايانه‌اي اين كشور بود. استاكس‌نت سيستم‌هاي كنترل و اطلاعات دستگاه‌هاي زيمنس را مختل مي‌كند، مهاجمان به اين نتيجه رسيده‌اند كه ماشين‌هاي صنعتي ايران هدف مناسبي براي اين ويروس هستند.

فارين پاليسي ادامه داد: برنامه هسته‌اي ايران هدف حمله يك روش قديمي نيز قرار گرفته و آن ترور دانشمندان ارشد هسته‌اي اين كشور است كه موتورسواران با چسباندن بمب به خودرو اين دو فرد اقدام به ترور آنها كردند.

اين نشريه نتيجه گرفت: اين جنگ پنهاني شامل ترور و حملات سايبري و شايد اقداماتي كه بعداً معلوم خواهد شد، همانطور كه گيتس درباره حمله هوايي گفته است، فقط برنامه هسته‌اي ايران را به تاخير مي‌اندازد، ايران با بي اثر كردن استاكس‌نت خود را با شرايط تطبيق مي‌دهد و از دانشمندان هسته‌اي‌اش بيشتر محافظت و افراد از دست رفته را با ديگر فارغ التحصيلان جايگزين مي‌كند، از همين رو دشمن از اين پس، نفوذ به محدوده امنيتي ايران را دشوارتر مي‌بيند.