Gerdab.IR | گرداب

دو عامل محرکه فضای مجازی از زبان فیروزآبادی

دو عامل محرکه فضای مجازی از زبان فیروزآبادی
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۴۰۰

دبیر شورای عالی فضای مجازی بر اهمیت دو عامل اجتماعی و اقتصادی به عنوان موتور محرکه فضای مجازی تاکید کرد.

به گزارش گرداب، سید ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی در نشست با شورای فرهنگ عمومی کشور با بیان این مطلب افزود: با توجه به نظریه‌های کنشگری، بازیگران اقتصادی، پلت‌فرم‌ها را می‌سازند و بازیگران اجتماعی بر روی پلت‌فرم‌ها کنشگری می‌کنند بنابراین زیست بوم جدیدی شکل گرفته که باید اصول آن مورد توجه قرار گیرد.

فیروزآبادی افزود: اقتصاد این فضا بیشتر خدماتی است و این خدمات در جامعه در فضای مجازی بر روی پلت‌فرم‌ها در نظام شبکه‌ای که جهانی است، عرضه می‌شود که راهبری و نظام ارزشگذاری آن مبتنی بر نوآوری و تنوع توسط استارتاپ‌ها است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به سایر خصایص این فضا همچون تنوع جرایم گفت: جرایم مختلفی در حال وقوع است که نظام جرم‌شناسی و دستگاه اداری ما در کشور نیاز به ساماندهی و قانون‌گذاری در این فضا دارند و بسیاری از معضلات امروز به دلیل اجتماعی شدن برخی جرایم و عرضه در فضای مجازی است که البته این مشکل تمامی کشورهاست.

تغییر ساختار‌های حکمرانی در فضای مجازی

وی با اشاره به چگونگی حکمرانی در فضای مجازی تاکید کرد: اصول حکمرانی و ساختار‌های آن در فضای مجازی براساس سه رکن همکاری (Cooperation)، هماهنگی (Coordination) و همکاری همدلانه (Collaboration) است و ما در حوزه فرهنگی قطعا به این نوع حکمرانی در سطح جامعه نیاز داریم و اگر این سه به دلیل اجتماعی شدن پدیده‌ها شکل نگیرد در سیاست‌گذاری و مقررات‌گذاری و در نهایت مدیریت این حوزه با بحران روبرو خواهیم شد.

باید در ساختار‌های کشور تحول فضای مجازی صورت گیرد

وی گفت: شورای عالی فضای مجازی بر تحول فضای مجازی در ساختار‌های کشور تاکید داشته و تاکنون با سازمان‌های بسیاری به خصوص در حوزه‌های فرهنگی در تهیه سند تحول دیجیتال همکاری شده که بر پایه مصوبه در شورای عالی فضای مجازی است، اما واقعیت این است که تحول در این فضا نیاز به تلاش و همت بیشتر دارد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی در خصوص اهمیت تحول در سه موضوع رسانه، اوقات فراغت و سرگرمی و آموزش در حوزه فرهنگ در کشور افزود: در حوزه رسانه با توجه به اقبال عمومی به آن برای قلمروسازی و ایجاد سکو هنوز وضعیت مناسبی کسب نکردیم، اما در حوزه VOD‌ها کشور برای داخلی‌سازی آن وضعیت مناسبی دارد.

فیروزآبادی اعلام کرد: در حوزه آموزش مجازی هم در زمان کرونا با یاری تمامی نهاد‌های مربوطه در کشور سامانه شاد راه‌اندازی شد که اقدام خوبی در این حوزه بود و در خصوص آموزش‌های غیر رسمی نیز سکو‌های داخلی بسیاری راه‌اندازی شده است.

وی با بیان این که دنیا به سمت ابر پلت‌فرم‌ها و چند فعالیتی شدن آن‌ها همچون سکو‌های شبکه‌ای بازی‌های رایانه‌ای در حال حرکت است، تاکیدکرد: باید در کنار اهمیت به جنبه‌های معنوی فعالیت‌های فرهنگی مدل‌های اقتصادی آن نیز در نظر گرفته شود و اگر بدون مدل اقتصادی کار فرهنگی در کشور صورت گیرد امید موفقیت کاهش می‌یابد.

بخش فرهنگی کشور باید پیشقدم در ارائه سند تحول فضای مجازی شود

فیروزآبادی با اشاره به اینکه باید بخش فرهنگی کشور خود پیشقدم در ارائه سند تحول فضای مجازی باشد نه این که مرکز ملی فضای مجازی برای تهیه آن از آن‌ها دعوت به همکاری کند، گفت: اگر در بخش فرهنگی به مصوبه‌ای در این حوزه نیاز است شورای عالی فضای مجازی آمادگی کامل دارد تا در این حوزه ورود کرده و مصوبات لازم را برای اجرا به تصویب برساند.

وی در خصوص وضعیت تولید محتوا در کشور و اهمیت آن به عنوان گامی در جهت قلمروسازی افزود: یکی از مشکلات حوزه فرهنگ در کشور تولید محتواست که در مرحله اول تاکید ما بر تولید محتوای داخلی و عرضه آن است که پس از تحقق آن به دنبال مطلوب‌سازی محتوا و در نهایت ارائه محتوا‌هایی که منجر به ارتقا و رشد شود، هستیم که باید در این راستا از تمامی ظرفیت‌هایی که وجود دارد در طبقه‌های مختلف برای همان طبقه استفاده شود چرا که در حوزه فرهنگ هم با شخصی‌سازی فضای مجازی روبرو هستیم.

فیروزآبادی گفت: محصولات فرهنگی مانند سایر محصولات به سمت محصولات شخصی شده مطابق با نیاز‌ها و سلائق اشخاص حرکت می‌کنند. بخش عمده‌ای از محصولات فرهنگی در شبکه‌های اجتماعی و در گروه‌های همسان تولید خواهند شد.

برهمین اساس دستگاه‌ها نمی‌توانند تولیدکننده فرهنگی محصولات یکنواخت و انبوه باشند بلکه دستگاه‌ها می‌توانند در هدایت و مربیگری تولید محصولات فرهنگی کمک کنند.