Gerdab.IR | گرداب

رسوایی جدید فیسبوک: انتشار اخبار جعلی برای جذب مخاطب

رسوایی جدید فیسبوک: انتشار اخبار جعلی برای جذب مخاطب
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۴۰۰

پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی برای تصمیم‌گیری در مورد محتوایی که در این شبکه‌ها می‌بینید به رفتار افراد متکی هستند.

به گزارش گرداب، به طور خاص، این پلتفرم‌ها به‌دنبال محتوایی هستند که مردم از طریق لایک کردن، کامنت گذاشتن و به اشتراک گذاشتن به آن‌ها پاسخ می‌دهند یا درواقع برای‌شان جذاب هستند.

ویدیویی از نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا، که به نظر می‌رسد در سخنرانی خود در یک رویداد به طور ناواضح حرف می‌زند در فیسبوک پخش شد. آن‌قدر این ویدیو به اشتراک گذاشته شد که تقریبا همه کاربران آن را دیدند.

این ویدیوی دستکاری شده از سخنرانی سال ۲۰۱۹، به عنوان یک ویدیوی واقعی در فضای مجازی تبلیغ شد. هرچند فیسبوک جعلی بودن این ویدیو را تأیید کرد، اما جلوی پخش شدن آن را در پلتفرم خود نگرفت. ویدیوی جهانی شده از سخنرانی پلوسی نمونه‌ای از قدرتی است که کاربران رسانه‌های اجتماعی در اختیار دارند و آن هم به اشتراک‌گذاری است.

طبق اسناد داخلی، یک محقق از خود شرکت گفته است که فیسبوک می‌توانسته منبع آن ویدیو را پیدا کند و هشدار دهد. بعد از اشتراک‌گذاری‌های بیش از حد کاربران فیسبوک، این پلتفرم مخاطبان زیادی را به خود جلب کرده است که به گفته یکی از محققان، این استراتژی‌ای است که افراد از محتوا‌هایی که در پلتفرم‌های دیگر محبوب هستند استفاده می‌کنند تا محبوبیت صفحه فیسبوک خود را بیش‌تر کنند. این رویکردی است که اغلب افراد برای انتشار مطالب نادرست در سطح رسانه اجتماعی استفاده می‌کنند و فیسبوک به چنین افرادی اجازه داده است تا در پلتفرم آن محبوبیت پیدا کنند.

به اشتراک‌گذاری محتوا در فیسبوک ذاتا قابلیت بدی نیست. به هر حال، این یک کارکرد اساسی از نحوه عملکرد رسانه‌های اجتماعی است و دلیلی است که بسیاری از ما به این نوع پلتفرم‌ها روی می‌آوریم.

رسوایی جدید فیسبوک: انتشار اخبار جعلی برای جذب مخاطب

اشتراک‌گذاری، زیربنای یک پلتفرم است. کاربران همیشه از این قابلیت برای به اشتراک‌گذاری اخبار فردی که با یک مشکل پزشکی مواجه است یا جست‌وجو برای یافتن حیوان خانگی گمشده، اعلام تولد یا به اشتراک‌گذاری موارد و محتوایی که برای آن‌ها جالب بوده است استفاده می‌کنند.

اما تحقیقات در زمینه فیسبوک نشان می‌دهد که این پلتفرم می‌تواند میزان به اشتراک گذاشته شدن محتوای نادرست را محدود و کنترل کند. کارشناسان در این مورد که نقش کلیدی به اشتراک‌گذاری مجدد در انتشار اطلاعات نادرست و اقدام نکردن فیسبوک در این باره مشخص نیست، اتفاق نظر دارند. این اسناد نشان می‌دهد که تمایل فیسبوک به کنترل نکردن انتشار اطلاعات نادرست به این دلیل است که پلتفرم از این طریق سود می‌برد.

لورا ادلسون، یکی از مدیران امنیت سایبری برای دموکراسی از دانشگاه نیویورک، می‌گوید که فیسبوک حاضر نیست تا اهداف تجاری خود را برای بهبود کیفیت محتوای پلتفرم خود و دستیابی به یکپارچگی قربانی کند. تیم تحقیقاتی ادلسون یک افزونه مرورگر ایجاد کردند که کاربران از آن طریق می‌توانستند اطلاعات مربوط به تبلیغاتی که سایت به آن‌ها نشان می‌دهد را به اشتراک بگذارند و به همین دلیل، فیسبوک حساب کاربری ادلسون را غیرفعال کرد.

کارشناسان دیگر نیز با اظهارات و ارزیابی‌های ادلسون در این زمینه موافق بودند. ادلسون در ادامه افزود که هم‌چنان فیسبوک مایل است تا رسیدن به یکپارچگی را قربانی اهداف تجاری خود کند.
منبع:
TechXplore