Gerdab.IR | گرداب

پريشان‌گويي BBC فارسي از پیشرفت ‌هسته‌اي ايران

تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۸۹

بي‌بي‌سي فارسي در ادعايي جالب عنوان كرده كه ايران در توليد كيك‌زرد به خودكفايي نرسيده است.

خبر خوش هسته‌اي ايران كه در آستانه مذاكرات ايران و گروه 1+5، غربي‌ها را غافلگير كرده، رسانه دولتي انگليس را نيز پريشان ساخته و به موضع‌گيري عليه دستاورد دانشمندان هسته‌اي ايران واداشته است.

به گزارش گرداب، دكتر علي اكبر صالحي، مشاور رئيس‌جمهور و رئيس سازمان انرژي اتمي در آئين ورود اولين محموله كيك زرد كارخانه بندرعباس به سايت هسته‌اي ucf اصفهان يك خبر خوش هسته‌اي را اعلام كرد و از خودكفايي ايران در توليد انبوه كيك زرد خبر داد.

كيك زرد در واقع خاك معدني اورانيوم است كه بعد از تصفيه و فرآوري از سنگ معدن اورانيوم تهيه مي‌شود.

اين خبر خوش كه در آستانه مذاكرات ايران و گروه 1+5، غربي‌ها را غافلگير كرده، رسانه دولتي انگليس را نيز پريشان ساخته و به موضع‌گيري عليه دستاورد دانشمندان هسته‌اي ايران واداشته است.

بي‌بي‌سي فارسي با اشاره به سخنان آقاي صالحي در ادعايي جالب عنوان كرده كه ايران در توليد كيك‌زرد به خودكفايي نرسيده است.

اين سايت به نقل از آنچه "يك منبع آگاه" ناميده ادعا كرده است: «ميزان نياز روزانه ايران به كيك زرد يك تن است كه در حال حاضر عملا چنين امكاني در اين كشور وجود ندارد.»

البته رسانه دولتي انگليس درباره آنچه "منبع آگاه" معرفي كرده توضيحي نداده است.

بي‌بي‌سي اين ادعا را در پاسخ به بخشي از گفته‌هاي رئيس سازمان انرژي اتمي ايران مبني بر اينكه «نيازي نمي‌بينيم كه جزئيات وزن اين محموله‌ها را رسانه‌اي كنيم و من به اين مقوله ورود نمي‌كنم»، مطرح كرده است.

اين رسانه انگليسي پيش از اين و در جريان اعلام خبر اوليه دستيابي دانشمندان ايران به ديگر دستاوردهاي هسته‌اي ايران اسلامي هم، همانند سران و مقامات غربي مدعي شده بود كه ايران توان دستيابي به مراحل پيچيده فناوري هسته‌اي را ندارد.

شايد در پاسخ به همين نوع نگاه است كه آقاي صالحي امروز با اشاره به پيشرفت‌هاي كشورمان در زمينه توانايی‌هاي هسته‌اي گفت: «غربي‌ها براي آنكه كشورمان را تحت فشار قرار دهند ابتدا اعلام كردند كه ايران توان توليد اورانيوم با غناي 20 درصد را ندارد اما هم اكنون 35 كيلو اورانيوم 20 در صد در داخل كشور توليد كرده‌ايم.»

وي افزود: «آنها مي‌گفتند ايران قدرت اكتشاف و استخراج مواد هسته‌اي را ندارد، اما امروز با ورود اولين محموله كيك زرد به كارخانه توليد اورانيوم اصفهان (يو سي اف اصفهان) نشان داديم كه مي‌توانيم.»

رئيس سازمان انرژي هسته‌اي با اشاره به اينكه غربي‌ها بر اين باورند كه ايران توان توليد صفحات سوخت هسته‌اي را ندارد، تاكيد كرد: «كارشناسان سازمان انرژي هسته‌اي در تلاش‌اند تا اولين صفحه سوخت توليد شده در مجتمع توليد سوخت هسته‌اي اصفهان، شهريور سال آينده وارد رآكتور تحقيقاتي تهران شود.»
 
منبع: شبكه ايران