Gerdab.IR | گرداب

دست و پازدن يهود‌ي‌ها براي مقابله با پديده مشروعيت‌زدايي اسرائيل

تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۸۹

رئيس و مدير ارشد اجرايي جوامع متحد يهودي در آمريكاي شمالي، معتقد است كه رهبران اسرائيل بعد از پافشاري ايران در دستيابي به تسليحات هسته‌اي، پديده مشروعيت‌زدايي را دومين تهديد خطرناك براي اسرائيل مي‌دانند.

آژانس خبري يهود از طرح مشترك چند ميليون دلاري جوامع متحد يهودي در آمريكاي شمالي و شوراي امور عمومي يهوديان براي مقابله با قطع روابط تجاري، سرمايه‌برداري و تحريم‌هاي ضداسرائيلي خبر داد.

به گزارش گرداب، "آژانس خبري يهود" (JTA) ضمن اشاره به تلاش مشترك جامعه يهوديان براي مقابله با پديده مشروعيت‌زدايي اسرائيل گزارش داد: «اتحاديه‌هاي يهودي توافق كرده‌اند در سال اول و با هدف سرمايه‌گذاري كامل بر روي اين پروژه يك ميليون و 600 هزار دلار به جوامع متحد يهودي در آمريكاي شمالي كمك كنند.»

"ژاكوب بركمان" (Jacob Berkman) با چاپ مقاله‌اي در اين پايگاه خبري به بررسي پديده جهاني مشروعيت زدايي اسرائيل پرداخته و از تشكيل شبكه‌اي جديد از يهوديان براي مقابله با آن خبر داده است.

وي در اين مقاله مي‌نويسد: «جوامع متحد يهودي در آمريكاي شمالي و ساير اعضاي جامعه يهوديان توافق كرده‌اند تا ظرف سه سال آينده 6 ميليون دلار در اين طرح جديد سرمايه‌گذاري كنند كه به شبكه فعاليت اسرائيل (Israel Action Network) موسوم است، اتحاديه‌ها با همكاري شوراي امور عمومي يهوديان - سازماني كه شوراهاي روابط محلي جامعه يهوديان در سرتاسر آمريكاي شمالي را زير چتر حمايت خود دارد - فعاليت خواهند كرد.»

انتظار مي‌رود در راستاي مقابله با انزواي رو به رشد اسرائيل به عنوان يك رژيم ياغي- پديده‌اي كه اسرائيل و گروه‌هاي يهودي آن را به مثابه يك تهديد وجودي براي رژيم صهيونيستي مي‌دانند- اين شبكه همچون يك تيم واكنش سريع مشابه با نمونه آفريقاي جنوبي در دوران آپارتايد عمل كند. ‌

اين شبكه درصدد است تا به منظور مبارزه عليه نيروهاي ضداسرائيلي و با هدف ايجاد وحدت ميان 157 جوامع متحد يهودي در آمريكاي شمالي، 125شوراي روابط محلي جامعه يهوديان و تقريباً 400 اجتماع يهودي تحت يك نظام واحد فدرالي سرمايه‌گذاري كند.

فوريت در مقابله با مشروعيت زدايي اسرائيل
در ادامه نويسنده مقاله به نقل از "جري سيلورمن" (Jerry Silverman)، رئيس و مدير ارشد اجرايي جوامع متحد يهودي در آمريكاي شمالي افزوده است: «مقابله با پديده مشروعيت‌زدايي اسرائيل از فوريت بسيار زيادي برخوردار است. هيچ شكي نيست كه اين مسئله از مهم‌ترين چالش‌هايي است كه اين روزها رژيم صهيونيستي با آن دست و پنجه نرم مي‌كند.»

سيلورمن در واقع معتقد است كه رهبران اسرائيل بعد از پافشاري ايران در دستيابي به تسليحات هسته‌اي، پديده مشروعيت‌زدايي را دومين تهديد خطرناك براي اسرائيل مي‌دانند.

بركمان همچنين خاطرنشان كرد: «بر اساس طرحي كه در سپتامبر گذشته در مجمع فوق‌العاده هيئت امناي جوامع متحد يهودي در آمريكاي شمالي به تصويب رسيد، "مارتين رافائل" (Martin Raffel)، معاون ارشد شوراي امور عمومي يهوديان بر اين شبكه جديد نظارت خواهد داشت.»

وي با هماهنگي "ويليام داروف" (William Daroff)، مدير دفتر جوامع متحد يهودي در واشنگتن فعاليت خواهد كرد. طي چند ماه آينده، رافائل تيم كاري خود مركب از شش نفر در نيويورك، يك نفر در اسرائيل و يك نفر در واشنگتن را تشكيل خواهد داد.»

اين شبكه بر جنبش مشروعيت‌زدايي در سراسر جهان كنترل داشته و براي مقابله با آن در هر نقطه از جهان، طرح راهبردي تهيه مي‌كند، همچنين در زمان نام‌نويسي از اعضاي اصلي كليساها، اتحاديه‌هاي كارگري و نهادهاي فرهنگي با هدف مبارزه با قطع روابط تجاري، سرمايه‌برداري و تحريم‌ها با اتحاديه‌هاي محلي و شوراهاي روابط اجتماعي همكاري خواهد كرد.

جشنواره تورنتو ماشين تبليغاتي براي اسرائيل
اين خبرنگار در ادامه افزوده است: «به عنوان نمونه، مؤسسان اين شبكه براي آنكه به ميزان تاثيرگذاري اين سيستم پي ببرند، به بازتاب‌هاي ناشي از تحريم ناموفق جشنواره بين‌المللي فيلم تورنتو در سال گذشته چشم دوخته‌اند.»

اين گزارش مي‌افزايد: «زماني‌كه برگزاركنندگان جشنواره تصميم گرفتند به فيلم‌سازان اسرائيلي توجه بيشتري داشته باشند، بيش از 1000 بازيگر و فيلمساز برجسته جهان بيانيه‌اي را امضا كردند مبني بر اينكه جشنواره تورنتو به ماشين تبليغاتي براي اسرائيل تبديل شده و تهديد كردند كه جشنواره را تحريم خواهند كرد.»

در واكنش به اين اقدام، اتحاديه يهوديان‌ تورنتو بزرگ و اتحاديه يهوديان لس‌آنجلس بزرگ گرد هم آمدند تا متقابلاً با صدور بيانيه‌اي از اين جشنواره حمايت كنند. اتحاديه يهوديان موفق شد در اين بيانيه امضاي بيشتر چهره‌هاي سرشناس هاليوود نظير "جري سينفيلد" (Jerry Seinfeld)، "ناتالي پورتمن" (Natalie Portman)، "ساشا بارون كوهن" (Sacha Baron Cohen)، "ليزا كودرو" (Lisa Kudrow)، "جيسون الكساندر" (Jason Alexander) و "لني كراويتز" (Lenny Kravitz) را در انتهاي آن جمع‌آوري کند.

"تد سوكولسكي" (Ted Sokolsky)، رئيس جشنواره تورنتو در اين زمينه اظهارداشت: «اين مشاركت از جشنواره بين‌المللي فيلم تورنتو در سال گذشته آغاز شد كه در آن جشنواره مشتركاً فيلم تبليغاتي تهيه كرديم با اين مضمون كه ديگر به ليست سياه نيازي نيست.»

سوكولسكي همچنين افزود: «در گفت‌وگو با "جي سندرسون" (Jay Sanderson)، مدير ارشد اجرايي ‌اتحاديه يهوديان لس‌آنجلس بزرگ، وي گفت؛ «اينجا در هاليوود، اعتراضات بي‌شماري را در باب مشروعيت‌زدايي شاهد هستيم. آيا مي‌توانيد به جامعه هاليوود نفوذ كرده و اجتماعات طرفدار اسرائيل را رهبري كنيد؟» وي در نهايت به برخي از رهبران اصلي در هاليوود اشاره كرد و اذعان داشت كه غول خوابيده در حال بيدار شدن است. پس بايد بدانيم كه نمي‌توان با اين پديده به تنهايي مقابله كرد.

وي تصريح كرد: «رويداد اخير درس بزرگي به ما داد و الگوي نحوه پاسخ را به ما نشان داد، زيرا مسلماً طرف مقابل همزمان با سرمايه‌گذاري بين‌المللي و اتخاذ راهبرد جهاني در حال طرح‌ريزي عملياتي هماهنگ است اما به صورت محلي آن را اجرا مي‌كند.»

طبق اظهارات سيلورمن، زماني‌كه اقدامات مشابهي در راستاي پديده مشروعيت‌زدايي آغاز شود، مديران اين شبكه جديد نيز بايد به گونه‌اي برنامه‌ريزي كنند تا بتوانند در زمان مناسب به آن واكنش نشان دهند.

وي همچنين خاطرنشان كرد: «چنانچه اين اجتماع در شهر "چاتانوگا" (Chattanooga) ناگهان در مراكز خريد با تحريم محصولات اسرائيلي روبرو شود، بايد بتواند به موقع شبكه فعاليت اسرائيل را مطلع نموده و ظرف 12 ساعت به اين رويداد پاسخ دهد و با فكر كردن در مورد نحوه مقابله با اين پديده زمان را از دست ندهد. در تمامي جوامع، بايد بتوانيم به همين صورت عمل كنيم.»

به اعتقاد بركمان، دو تا از بزرگترين اتحاديه‌ها در جوامع متحد يهودي در منطقه آمريكاي شمالي در شهرهاي تورنتو و لس‌آنجلس هستند اما اتحاديه‌هاي كوچكتر بر اين باورند كه آنها نيز مطمئناً مي‌توانند از امتيازات اين شبكه جديد منتفع گردند.

اين تحليلگر و خبرنگار حوزه مسائل اجتماعي به نقل از "مايكل پاپو" (Michael Papo)، معاون اجرايي اتحاديه يهوديان ايندياناپوليس بزرگ چنين اظهار داشت كه تا بدين لحظه هيچ تحريم ضداسرائيلي فراگيري در سطح اين ايالت به وقوع نپيوسته است اما احتمال وقوع اين پديده وجود دارد. اين پديده به سرعت هم مي‌تواند رخ دهد. حتي مي‌تواند در دانشكده‌هاي ايالت ما نيز اتفاق بيفتد و در آن زمان است كه اين شبكه سراسري به كار خواهد آمد و مي توان از حمايت‌هاي آن بهره برد.

به اعتقاد پاپو، اين شبكه بايد در صورت وقوع وضعيت‌هايي نظير آنچه كه چند سال قبل براي اتحاديه يهوديان اتفاق افتاد وارد عمل شود. در آن ماجرا كليساي مشايخي پروتستان (آمريكا) استراتژي سرمايه‌برداري عليه اسرائيل را دنبال مي‌كرد. در آن برهه زماني، پاپو و همكارانش مي‌توانستند بر كليساهاي محلي پروتستان در ايالت اينديانا تاثير گذارند و در انجمن‌هاي ملي خود عليه اقدامات سرمايه‌برداري راي مخالف بدهند.

معاون اجرايي اتحاديه يهوديان ايندياناپوليس بزرگ افزود: «در يك جامعه يهودي، طيف گسترده‌اي از روابط را در كل جامعه شاهد هستيم. از لحاظ سياسي، فرهنگي، اجتماعي، دانشگاهي و در دنياي تجارت با يكديگر ارتباط داريم، در محل زندگي و كار، با همسايگان خود در ارتباط هستيم... در صورت نياز به كمك ديگران، مي‌دانيم كه از حمايت سايرين برخوردار خواهيم شد.»

نويسنده در بخش ديگري از مقاله خود به نقل از "استيون نساتير" (Steven Nasatir)، رئيس صندوق متحد يهوديان/جوامع متحد يهودي در كلان‌شهر شيكاگو خاطرنشان كرد كه اتحاديه‌ها و شركاي محلي مخصوصاً در موقعيتي قرار مي‌گيرند كه بايد تدابير مناسبي در راستاي مشروعيت‌زدايي عليه اسرائيل را اتخاذ نمايند.

نساتير در بيانيه الكترونيكي خود اظهار داشت: «رويكرد از بالا به پائين نمي‌تواند اختلافات جزئي محلي را كاملاً درك كرده يا آن را تفسير نمايد زيرا كه پس از عقب‌نشيني تيتر روزنامه‌ها از موضع خود در هر رويداد، اين اجتماعات محلي خواهند بود كه براي تقويت جامعه در آينده در بهترين موقعيت قرار مي‌گيرند. طي چند سال گذشته، پس از تحريم محصولات اسرائيلي اتحاديه‌هاي محلي فعال با خريداري همان محصولات با اين روش مقابله كرده‌اند. آنها از نهادهاي دانشگاهي تقاضا كرده‌اند تا از مخالفان ضداسرائيلي كه همواره تلاش دارند سخنرانان اسرائيلي را به سكوت وادار كنند، بخواهند ادب و نزاكت را رعايت نمايند و از طريق روابط كنوني خود با رهبران محلي منتخب، مقامات و نهادهاي محلي را نسبت به رعايت انصاف، نزاكت و كنترل مناسب پديده كشتار حساس كرده‌اند.»

از نگاه ژاكوب بركمان، در حالي كه مراكزي همچون كميته امور عمومي آمريكا - اسرائيل (ايپك)، سازمان صهيونيستي آمريكا و جي استريت (J Street)، عمدتاً بر نفوذ در حوزه سياست تمركز دارند، ساير نهادها از جمله پروژه اسرائيل و كميته بررسي گزارشات خاورميانه در آمريكا (CAMERA) و پست‌هاي كليدي در رسانه‌ها و در نهايت اين شبكه جديد نفوذ در ميان رهبران مدني را در دستور كار خود قرار داده‌اند.

بودجه 1600000 دلاري يهوديان براي مقابله با پديده مشروعيت‌زدايي اسرائيل
نويسنده در بخش پاياني مقاله خود ضمن اشاره به تلاش مشترك جامعه يهوديان براي مقابله با پديده مشروعيت‌زدايي اسرائيل مي‌نويسد: «اتحاديه‌هاي يهودي توافق كرده‌اند در سال اول و با هدف سرمايه‌گذاري كامل بر روي اين پروژه يك ميليون و ششصد هزار دلار به جوامع متحد يهودي در آمريكاي شمالي اعطا نمايند. ظرف دو سال آينده، ساير اتحاديه‌ها نيز در اين سرمايه‌گذاري به طور مساوي با جوامع متحد يهودي در آمريكاي شمالي سهيم خواهند شد.»

وي همچنين به نقل از سيلورمن افزوده است: «اسرائيل در 6 يا 8 ماه گذشته از اين شبكه بطور جدي حمايت كرده است، اين شبكه در يك مقطع زماني به‌ويژه پس از جشنواره فيلم تورنتو و جشنواره فيلم سانفرانسيسكو و جنبش سرمايه‌برداري در كليساهاي پروتستان و كليساي مشايخي پروتستان با ساير اتحاديه‌هاي ما در تعامل بوده است. » اين ايده از نتايج جلسه مديران ارشد اين دو شهر بزرگ بود كه معتقد بودند: «الان مسئله اصلي زمان است و اينكه زمان به سرعت مي‌گذرد. بايد اين هدف را محقق سازيم و جامعه خود را تجهيز نماييم تا مهاجم باشيم نه مدافع.»

طبق اظهارات سيلورمن، انتظار مي‌رود شبكه فعاليت اسرائيل تا ماه ژانويه 2011 پرسنل مورد نياز خود را به طور كامل جذب نموده و فعاليت خود را رسماً آغاز نمايد.
 
منبع: فارس