Gerdab.IR | گرداب

كلينتون: هيچ‌گونه دخالتي در امور داخلي كشورها نكرده‌ایم!

تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۸۹

كلينتون در بررسي سياست‌هاي وزارت امور خارجه كشورش برخلاف اكثر دولت‌ها و مردم دنيا كه معتقدند آمريكا در امور كشورهاي ديگر دخالت مي‌كند، مي‌نويسد: «بازبيني چهارسالانه ديپلماسي و توسعه از امر توسعه به‌عنوان روندي خود اتكا در پيشبرد منافع و ارزش‌هاي آمريكايي ياد مي‌كند.»

وزير امور خارجه آمريكا در مقاله‌اي تأكيد كرد كه ديپلماسي و توسعه برنامه آينده وزارت امور خارجه آمريكا براي ادامه رهبري بر جهان است.

به گزارش گرداب، "هيلاري كلينتون"، وزير امور خارجه آمريكا در مقاله‌اي كه در دو ماهنامه "فارين افرز" ارگان "شوراي روابط خارجي آمريكا" منتشر شده، به بررسي سياست‌ خارجي آمريكا و چالش‌هاي رهبري اين كشور در جهان پرداخته است.

وي در ادامه بررسي سياست‌هاي وزارت امور خارجه كشورش برخلاف اعتقاد اكثر دولت‌ها و مردم دنيا كه معتقدند آمريكا به بهانه‌هاي مختلف در امور كشورهاي ديگر دخالت مي‌كند، اين‌چنين مي‌نويسد: «بازبيني چهارسالانه ديپلماسي و توسعه موسوم به QDDR از امر توسعه به‌عنوان روندي خود اتكا در پيشبرد منافع و ارزش‌هاي آمريكايي ياد مي‌كند.»

وزير امور خارجه آمريكا تصريح كرده است: «يك كشور در حال توسعه بايد مسئول و تدوين كننده اهداف خود براي رفع نيازهاي مردم آن كشور باشد، دولت آمريكا در اينجا به عنوان يك شريك پا به عرصه مي‌گذارد نه به‌عنوان يك ولي‌نعمت، منابع و تخصص‌ را در اختيار آن كشور مي‌گذارد و در نهايت خود از امور اين كشور ميزبان در شرايطي خارج مي‌شود كه كشور مذكور بتواند روي پاي خود بايستد.»

كلينتون در ادامه مقاله خود نوشته است: «امروزه، دولت اوباما چنين الگوي شراكتي را طي دو طرح ابتكاري كه طي سال گذشته اعلام شدند، به مرحله عمل مي‌آورد، اين طرح‌ها عبارتند از "ابتكار بهداشت جهاني" و طرح "تغذيه فردا" كه بخشي از ابتكار عمل بزرگتر دولت آمريكا براي تامين امنيت غذايي جهاني است.»

وزير امور خارجه آمريكا همچنين ادعا كرد: «برداشت ابتكار بهداشت جهاني اين است كه دورنماي امر بهداشت در بسياري از كشورهاي در حال توسعه طي سال‌هاي گذشته بهبود يافته است و اين امر مرهون طرح اضطراري "جرج بوش"، رئيس جمهوري پيشين آمريكا در ارائه امداد براي بيماران ايدز موسوم به PEPFAR و همچنين ابتكار مقابله با مالاريا موسوم به PMI و مشاركت‌هاي آمريكا در ديگر كشورها و سازمان‌ها بوده است اما چنين افقي لزوماً نتايج بهداشتي را به‌طور كارآمد و براي بلندمدت بهبود نمي‌بخشد.»

در ادامه اين مقاله آمده است: «ابتكار عمل "تغذيه فردا" نيز بر پايه همين اصول بنا نهاده شده است، به‌عنوان مثال بنگلادش در حال توسعه طرح سرمايه‌گذاري امنيت غذايي خود بر اساس مشورت‌هايي است كه بخشي از آنها را از مجمعي دريافت مي‌كند كه در آن بيش از 500 نماينده از جامعه مدني، دانشگاهي، مراكز مطالعاتي و بخش‌هاي خصوصي حضور دارند.»

هيلاري كلينتون بر خلاف واقعيت‌هاي موجود ادعا مي‌كند كه هيچ‌گونه دخالتي در امور داخلي كشورها نكرده بلكه با كشورها مشاركت مي‌كند، اين همان مشاركت در عمل است. دولت‌هاي شريك به‌طور حتم اين اختيار را دارند كه امور را با روشي متفاوت از آن چه ايالات متحده به‌كار مي‌بندد، انجام دهند. يا اينكه اين كشورها ممكن است اولويت‌هاي متفاوتي را در پيش گيرند.

در ادامه اين مقاله تأكيد شده است: «مرحله بررسي و سرمايه‌گذاري در طرح‌هاي اين دولت‌ها ممكن است وقت بيشتري نسبت به اين كه خود ما اين خدمات را ارائه دهيم، بگيرد. اما نتيجه كار راهبرد پايداري را به‌ همراه دارد كه حتي بعد از خاتمه مساعدت و همياري از سوي آمريكا ادامه پيدا مي‌كند.»

وي در ادامه تأكيد مي كند: «بازبيني چهارسالانه ديپلماسي و توسعه همچنين به جنبه ديپلماتيك سياست موثر توسعه‌اي تمركز دارد و خواستار ايجاد ارتباط قوي‌تر و نظام‌مند ميان وزارت امور خارجه و آژانس توسعه بين‌المللي آمريكا هم در واشنگتن و هم در حوزه‌هاي عمل شده است.»

كلينتون سپس به نقش مؤثر ديپلماسي در امر توسعه اشاره داشته و مي‌نويسد: «ديپلماسي مي‌تواند از جنبه‌هاي متفاوت، از سياست توسعه حمايت كند، مهمترين تلاش‌هاي ديپلماتيك ايالات متحده آمريكا در سال‌هاي اخير يعني گفت‌وگوهاي راهبردي و اقتصادي، شامل مباحثاتي بوده است كه در سطوح عالي‌رتبه درباره توسعه و همچنين معني اين گفت ‌و گوها براي تلاش‌هاي جامع و خاص اين دو كشور در آفريقا و ديگر نقاط جهان، صورت گرفته‌اند.»

وي مي‌افزايد: «تعاملات در سطوح مقامات عالي‌رتبه مملكتي با دولت‌هاي شريك كه قبل از نشست سال 2009 گروه هشت كشور صنعتي جهان در شهر "آكيلا" ايتاليا، انجام شد به ايالات متحده اين امكان را داد تا 20 ميليارد دلار تعهد بين‌المللي براي ارتقاي امنيت غذايي دريافت داشته و ائتلافي از خواست كشورهاي براي مشاركت، تشكيل دهد. در نشست سران كشورهاي آمريكايي در سال 2009، نيز باراك اوباما توانست مشاركت كشورهاي آمريكايي در زمينه انرژي و آب‌وهوا را تشكيل داده و همه دولت‌هاي ديپلماتيك اين نيم‌كره را براي همكاري در زمينه هدف مشترك منابع پاك، تجديدپذير و ارزان انرژي گردهم آورد.

در ادامه اين مقاله آمده است: «آمريكا و برزيل به عنوان بخشي از اين تلاش در حال كمك به هفت كشور فقير منطقه آمريكاي لاتين در زمينه سوخت‌هاي بيولوژيكي هستند. اين امر به ارتقاي توسعه اقتصادي پايدار و يكپارچگي منطقه‌اي منجر مي‌شود و وابستگي اين كشورها به نفتي را كه از ونزوئلا وارد مي‌كنند را كم مي‌كند.»

به اعتقاد كلينتون، بازبيني چهارسالانه ديپلماسي و توسعه انجام اصلاحات خاص داخلي در آژانس توسعه بين‌المللي آمريكا را پيشنهاد مي‌دهد كه برخي از اين اصلاحات هم‌اكنون آغاز شده‌اند. "رجيو شاه" مدير آژانس توسعه پوياي بين‌المللي اولويت‌هاي عملياتي را پيشنهاد داده كه "پيشبري آژانس توسعه بين‌المللي آمريكا" نام دارد.

وي افزوده است: «اين اولويت‌ها براي كارآمدتر كردن، پاسخگو و شفاف‌سازي بيشتر در اين آژانس طراحي شده‌اند. طرح پيش‌برد آژانس توسعه، با هماهنگي با ديگر پيشنهادهايي كه از سوي بازبيني چهارسالانه ارائه شده‌اند، تمركز كار را بر تداركات، افراد و سياست‌ها قرار داده است.»

اين ديپلمات آمريكايي در ادامه مقاله خود آورده است: «ما از اين امر اطمينان حاصل مي‌كنيم كه دلارهاي ماليات دهندگان آمريكا به‌ خوبي هزينه شده باشند، اين كار با جمع‌آوري داده‌هاي اصلي، بررسي شاخص‌هاي توسعه قبل از شروع پروژه‌ها و اندازه‌گيري اين شاخصه‌ها طي مدت پروژه‌ها صورت مي‌گيرد. در جاهايي كه شيوه‌ها موفق بوده، ما آنها را تكرار و دامنه آنها را توسعه مي‌دهيم. در مواردي كه عكس اين امر صادق باشد، ما با اذعان به ناكامي و عبرت گرفتن از شكست تلاش مي‌كنيم با ايده‌اي نو وارد عرصه شويم.»

كلينتون افزوده است: «آژانس توسعه بين‌المللي آمريكا همچنين متكي به نوآوري‌هاي علوم و فناوري است تا كار خود را در پيشبرد توسعه مؤثر بهتر، ارزان‌تر و سريع‌تر كند. تلفن‌هاي همراه در حال حاضر زندگي تعداد بي‌شماري از مردم ساكن در مناطق پايين صحراي آفريقا را تغيير داده است.»

وي افزوده است: «تصور كنيد دنيا چگونه خواهد بود اگر انرژي‌هاي تجديدپذير روشنايي و برق را براي ميلياردها انساني كه هم‌اكنون در خاموشي زندگي مي‌كنند، فراهم سازد. يا اگر بذرهاي مقاومت در برابر خشك‌سالي براي مزارع كشورهاي در حال توسعه در دسترس باشد. بازبيني چهارسالانه ديپلماسي و توسعه از سرمايه‌گذاري‌هاي نوآوري در توسعه ارايه شده از سوي آژانس توسعه حمايت مي‌كند. اين سرمايه‌گذاري‌ها مي‌توانند بودجه لازم براي راهكارهاي خلاقانه را فراهم آورده و آنها را به مرحله آزمايش و اجراي انبوه برسانند.»

كلينتون در ادامه مقاله خود آورده است: «آژانس توسعه بين‌المللي آمريكا به تازگي بودجه لازم براي آزمايش نوعي از "ميكروبيوسيدها" ارائه كرده كه تا 30 درصد امكان انتقال ويروس ايدز را كاهش مي‌دهند. اين امر پيشرفت ناگهاني در جلوگيري از انتقال اين ويروس به‌شمار مي‌رود و به زنان كنترل بيشتري بر سلامتي خود ارايه مي‌كند. آژانس توسعه و بنياد "بيل و ملينا گيتس" به تازگي توان خود را براي ايجاد سيستم بانكي سيار در هائيتي متحد كرده‌اند و بر برنامه‌هاي كارآمد در آفريقا، آسيا و آمريكاي لاتين افزوده‌اند.»

به نوشته كلينتون، آژانس توسعه نيز از دانشمندان و سرمايه‌گذاران دعوت كرده تا به اين آژانس در يافتن راهكارهاي مقرون به صرفه و ساده براي فراهم كردن آب سالم، واكسن‌ها، رايانه‌هاي ارزان و در عين حال بادوام، ميكروژنراتورها، كيت‌هاي پزشكي و ابزارهاي تلفن‌هاي همراه ياري رسانند.

وي در پايان قسمت سوم مقاله‌ خود به حمايت آمريكا از گروه‌هاي كه به اعتقاد وي افراط‌گرايي را به چالش مي‌كشند اشاره كرده و نوشته است: «همزمان با به عهده گرفتن اين مسئوليت‌ها توسط وزارت امور خارجه و آژانس توسعه بين‌المللي آمريكا، ما مي‌توانيم مشاركت‌هاي خود را توسعه بخشيم. بيست سال پيش، بحث توسعه به غير از محدوده آژانس توسعه بين‌المللي آمريكا، در جايي ديگر وجود خارجي نداشت.»

كلينتون در ادامه تأكيد كرده است: «امروزه اين بحث شامل مديران شركت‌ها، پزشكان فعال در امر خيريه، بنيادها و ديگر حاميان است و همه اين افراد اكنون توانايي‌ها و ديدگاه‌هاي جديدي دارند، كساني كه توده مردم را هدايت مي‌كنند مانند گروه‌هاي مذهبي، دانشجويان و ديگر فعالاني كه وقت و انرژي خود را در زمينه تلاش‌هاي انسان‌دوستانه صرف مي‌كنند نيز به اندازه ديگر افراد فعال در اين امر اهميت دارند. اين حاميان و سرمايه‌گذاران تمايل دارند كه افراط‌گرايي‌ و تندروي‌هاي كهنه را به چالش كشيده و طرز تفكر تازه‌اي به كارشان وارد كنند. ما در كنارشان خواهيم بود تا به نتيجه برسند.»
 
منبع: فارس