Gerdab.IR | گرداب

اعتراف اف بی آی به استفاده از جاسوس‌افزار اسرائیلی

اعتراف اف بی آی به استفاده از جاسوس‌افزار اسرائیلی
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۴۰۰

این آژانس ضمن اعتراف به استفاده از جاسوس‌افزار پگاسوس اعلام کرده که در طی تحقیقات از آن استفاده نکرده است.

به گزارش گروه ترجمه گرداب، اف بی آی آمریکا به واشنگتن پست اعلام کرده است که این آژانس لایسنس استفاده از جاسوس افزار اسرائیلی پگاسوس متعلق به شرکت NSO را خریده بوده است و از این جاسوس افزار برای آزمایش توانایی‌های آن استفاده کرده است.

جاسوس‌افزار پگاسوس قابلیت این را دارد که به طور یواشکی به تلفن‌های همراه نفوذ کند و به دوربین و میکروفون تلفن‌های همراه دسترسی داشته باشد و همچنین مخاطبان و پیام‌ها را در اختیار قرار بگیرد.

اف بی آی تاکید کرده است که از این جاسوس‌افزار هرگز برای هیچ تحقیقات و بازجویی استفاده نکرده است. اما در گزارش روزنامه واشنگتن پست آمده است که حداقل گفتگو‌هایی میان اف بی آی و وزارت دادگستری آمریکا برقرار بوده است که ببینند چطور اف بی آی می‌تواند از این جاسوس‌افزار استفاده کند.

این اعتراف پس از آن ارائه شد که روزنامه نیویورک تایمز در هفته گذشته گزارشی جنجالی منتشر کرد که در آن به جزئیات روابط اف بی آی و شرکت اسرائیلی NSO پرداخته بود. به گزارش این رزونامه اف بی آی نه تنها تلاش کرده بود که از این جاسوس افزار بر روی تلفن‌های همراه با سیم‌کارت‌های خارجی استفاده کند، بلکه همچنین گفتگو‌هایی با مقامات آمریکایی انجام داده بود تا مجوز استفاده نسخه‌ای از پگاسوس را که بتوان برای شهروندان آمریکایی مورد استفاده قرار بگیرد، دریافت کند. این نسخه مخصوص آمریکا فانتوم نام گرفته بود.

اعتراف اف بی آی به استفاده از جاسوس‌افزار اسرائیلی

این که امکان ایجاد نسخه‌های متفاوتی از پگاسوس وجود داشته است، واقعیت ترسناکی است. شرکت NSO به‌طور مکرر ادعا کرده بود که پگاسوس به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است که نمی‌تواند برای تلفن‌های همراه با پیش‌شماره +۱ (متعلق به آمریکا) مورد استفاده قرار بگیرد و تنها برای کشور‌هایی به جز آمریکا قابل استفاده است.

کارمند سابق NSO، اما اعلام کرده است که فانتوم تنها نامی متفاوت برای همان پگاسوس عادی بوده است، بنابراین به نظر می‌رسد که گفته‌های این شرکت اسرائیلی به مردم و نیرو‌های امنیتی دروغ بوده است.

اف بی آی محتوای گزارش نیویورک تایمز و واشنگتن پست را تایید نکرده است و اتهاماتی مانند این که ۵ میلیون دلار به NSO پرداخت کرده و قرارداد خود با پگاسوس را تمدید کرده است را بی پاسخ قرار داده است. اف بی آی ادعا می‌کند تنها برای آزمایش قابلیت‌ها و خطرات احتمالی به خرید این محصول دست زده است.