Gerdab.IR | گرداب

پرداخت ۶۰۲ میلیون دلاری به باج‌افزار‌ها در سال ۲۰۲۱

پرداخت ۶۰۲ میلیون دلاری به باج‌افزار‌ها در سال ۲۰۲۱
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۴۰۰

طبق داده‌ها، باج‌افزارها در سال ۲۰۲۱ به درآمدی بالغ بر ۶۰۲ میلیون دلار دست یافتند.

به کزارش گروه ترجمه گرداب، طبق گزارش جدید پیش‌بینی می‌شود که اخاذی با استفاده از باج‌افزار در سال ۲۰۲۱ حداقل ۶۰۲ میلیون دلار بوده باشد، اما مقدار واقعی ممکن است بیش‌تر از آن چه که پیش‌بینی شده است باشد.

یک شرکت تحلیلگر بلاکچین به نام Chainalysis داده‌های جدیدی را در روز پنجشنبه ۲۱ بهمن (۱۰ فوریه ۲۰۲۲) درباره فعالیت‌های باج‌افزار در رابطه با ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۱ منتشر کرد. با این حال این شرکت اعلام کرد که احتمالا مقدار واقعی از ۶۹۲ میلیون دلاری که در سال ۲۰۲۰ اخاذی شده بود بیش‌تر است.

میانگین پرداخت‌های انجام شده به باج‌افزار در سال ۲۰۲۱ به رکورد ۱۱۸۰۰۰ دلار رسید، در حالی که افزایش ۲۶ درصدی نسبت به میانگین ۸۸۰۰۰ دلار در سال ۲۰۲۰ را نشان می‌دهد. براساس تحلیل این شرکت، بالاتر بودن میانگین در سال ۲۰۲۱ احتمالا به مورد هدف باج‌افزار قرار گرفتن شرکت‌های بزرگ مربوط می‌شود.

هم‌چنین در این سال، تعداد باج‌افزار‌های فعال نسبت به سال‌های دیگر بیش‌تر بوده است. در سال ۲۰۲۱، حداقل به ۱۴۰ باج‌افزار، هزینه درخواست شده پرداخت شده است در حالی که این تعداد نسبت به سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۱۹ به ترتیب ۲۱ و ۶۱ مورد بیش‌تر است.

پرداخت ۶۰۲ میلیون دلاری به باج‌افزار‌ها در سال ۲۰۲۱

باج‌افزار کنتی (Conti) فعال‌ترین نوع باج‌افزار در سال ۲۰۲۱ بود. این باج‌افزار در همان سال تقریبا ۲۰۰ میلیون دلار به شکل رمزارز اخاذی کرد. در رتبه دوم، باج‌افزار دارک‌ساید (Darkside) قرار دارد که حدود ۱۰۰ میلیون دلار به شکل رمزارز اخاذی کرده است. دارک‌ساید سازمانی است که در سال ۲۰۲۱، کنترل خط لوله کلونیال پایپ لاین (Colonial Pipeline) را به دست گرفت و خواستار پرداخت باج از طریق بیت کوین شد.

هر چند در گزارش به این اشاره شده است که اکثر باج‌افزار‌ها مدت زمان فعالیت کوتاهی دارند و قبل از قطع فعالیت به طور کامل، برای مدت زمان خیلی کوتاهی دوباره فعال می‌شوند، اما باید گفت که باج‌افزار کنتی در طول سال ۲۰۲۱ کاملا فعال بوده است. معمولا، گروه‌های باج‌افزار عملیات خود را متوقف می‌کنند و بعدا با نام جدیدی دوباره فعالیت خود را از سر می‌گیرند. این روند تغییر نام باعث شد تا میانگین فعالیت گروه‌های باج‌افزار در سال ۲۰۲۱، ۶۰ روز باشد. در حالی که این میانگین در سال ۲۰۲۰، ۱۶۸ روز بود.

براساس نتیجه‌گیری‌ها، هرچند انگیزه پشت پرده بیش‌تر حملات باج‌افزار مالی است، اما به نظر می‌رسد که بعضی از آن‌ها با اهداف جغرافی سیاسی مانند فریب، جاسوسی، لطمه به شهرت و ایجاد اختلال در عملیات دشمن انجام می‌شود.

اگرچه استفاده از رمزارز برای اجرای حملات باج‌افزار مزایایی به همراه دارد، اما مشخص بودن جزئیات تراکنش‌های رمزارز به مقامات این امکان را می‌دهد تا وجوه را به آسانی ردیابی کنند. کره شمالی سال‌هاست که از ارز دیجیتال برای دور زدن تحریم‌های اقتصادی استفاده می‌کند.

منبع:
کوین تلگراف