Gerdab.IR | گرداب

آمریکا از اقتدار ایران در مذاکرات نگران است؛

تلاش کاخ سفید برای خدشه‌دار کردن مذاکرات ژنو

تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۸۹

باراک اوباما از ویلیام برنز خواست با تاکید بر در خواست‌های واشنگتن مبنی بر توقف غنی سازی در ایران، زمینه بر هم زدن مذاکرات را فراهم کند.

سناتورهای آمریکایی در نامه‌ای خطاب به باراک اوباما، رئیس‌جمهوری این کشور تاکید کردند که ایران نباید به ادامه غنی‌سازی در خاک خود ادامه دهد.

به گزارش گرداب به نقل از پایگاه خبری فارین پالیسی، سناتورهای آمریکایی در نامه‌ای به باراک اوباما به وی یادآوری کردند که ایران نباید موفق به ادامه غنی‌سازی در خاک خود شود و نتیجه مذاکرات ژنو باید پذیرش عدم غنی‌سازی توسط ایران در خاک خود باشد.

فارین پالیسی افزود: «این سناتورها تاکید داشته‌اند که همزمان با انجام گفتگو با ایران از حربه تهدید و تحریم نیز استفاده شود و این موضوع سیاست کلی واشنگتن در قبال مذاکرات با ایران باشد.»

بنابر این گزارش، باراک اوباما نیز در پاسخ به این درخواست سناتورهای آمریکایی با ارسال پیامی به تیم مذاکره‌کننده آمریکایی در ژنو ضمن توضیح درخواست‌های اعضای کنگره، از "ویلیام برنز" خواست با تاکید بر در خواست‌های واشنگتن، زمینه بر هم زدن مذاکرات را فراهم کند.

هر چند که بر اساس اسناد "ویکی‌لیکس"، اوباما از همان ابتدا هم اعتقادی به روند مذاکره با ایران نداشت و تنها در این مورد به خبرسازی روی آورده بود اما به نظر می‌رسد درخواست جدید اعضای کنگره از وی، نشان از عزم جدی سران کاخ سفید برای به بن رساندن مذاکرات دارد.

در این درخواست‌ها همچنین تاکید شده است که ایران باید اقدامات اعتمادساز خود را ادامه دهد، اقداماتی که مشخص نیست منظور و مقصود آمریکایی‌ها از آن چیست.

در این میان سخنان هفته گذشته هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا در منامه که گفته بود ایران می‌تواند به غنی‌سازی خود ادامه دهد، با درخواست جدید اوباما کاملاً مغایرت دارد.

آمریکا که انتظار داشت با اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران بتواند کشورمان را تسلیم خود کند و ایران با موضع ضعف در ژنو حاضر شود، این آروزی خود را بر باد رفته می‌بیند، تلاش دارد تا با سنگ‌اندازی در مسیر مذاکرات آن را با شکست مواجه کند.
 
منبع: شبکه ایران