Gerdab.IR | گرداب

متهم شدن هکر‌های بلاروسی به حمله سایبری به زیرساخت‌های دفاعی اوکراین

متهم شدن هکر‌های بلاروسی به حمله سایبری به زیرساخت‌های دفاعی اوکراین
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۴۰۰

مقامات امنیت سایبری اوکراین هشدار داده‌اند که هکر‌های وابسته به دولت بلاروس به دنبال هک حساب ایمیل‌های شخصی پرسنل ارتش این کشور هستند.

به گزارش گروه ترجمه گرداب، گروه واکنش به فوریت‌های رایانه‌ای اوکراین در صفحه فیسبوک خود اعلام کرده است که یک حمله فیشینگ گسترده به دنبال هدف قرار دادن کاربران این کشور است. این گروه این حمله را به گروه هکری UNC۱۱۵۱ منتسب کرده که پیش از این بعضی از متخصصین آن را وابسته به دولت بلاروس خوانده‌اند. مقامات اوکراینی اعلام کرده‌اند: «گروه UNC۱۱۵۱ مستقر در مینسک پشت این فعالیت‌هاست. اعضای آن افسران وزارت دفاع جمهوری بلاروس هستند».

دولت اوکراین همچنین معتقد است که همین گروه هکری بلاروسی عامل حمله سایبری هفته گذشته به وبسایت دولت اوکراین بوده است. این مسئله را معاون دبیر شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین، سرحی دمدیوک به خبرگزاری رویترز اعلام کرده است. مقامات امنیتی اوکراین می‌گویند که در طی این حادثه بیش از هفتاد وب‌سایت مورد حمله قرار گرفت که از آن میان به ۱۰ سایت نفوذ شد.

در درگیری نظامی اخیر میان روسیه و اوکراین، ما شاهد شکل‌گیری نوع جدیدی از نبرد سایبری نیز هستیم و دو طرف درگیری و متحدان آن‌ها اقداماتی برای هک کردن طرف مقابل انجام داده‌اند. این تنها بلاروس و روسیه نیست که در این نبرد از ابزار‌های این‌چنینی استفاده کرده است، بلکه در چند روز گذشته خبر‌هایی از حمله سایبری به وب‌سایت کرملین و وزارت دفاع روسیه نیز منتشر شد.

افزون بر این موارد درخواست دولت اوکراین برای دریافت کمک‌های نقدی از طریق ارز دیجیتال، باعث شده است که کلاهبرداری‌هایی نیز در این حوزه صورت بگیرد. تا کنون حدود ۵ میلیون دلار کمک نقدی به شکل رمزارز به دولت اوکراین شده است. اما کارشناسان هشدار می‌دهند که استفاده از چنین راهکاری ممکن است باعث افزایش کلاهبرداری‌ها شود.

منبع:
techcrunch