Gerdab.IR | گرداب

از دسترس خارج شدن سامانه پرداخت گوگل و اپل در روسیه

از دسترس خارج شدن سامانه پرداخت گوگل و اپل در روسیه
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۴۰۰

بعضی از بانک‌های روسیه دیگر قادر به پشتیبانی از سامانه پرداخت گوگل و اپل برای کاربران خود نیستند.

به گزارش گروه ترجمه گرداب، به نقل از نشریه ورج، مشتریان تعدادی از بانک‌های روسیه دیگر نمی‌توانند از کارت بانکی خود برای پرداخت در سامانه گوگل (Google Pay) و اپل (Apple Pay) استفاده کنند. این مسئله به خاطر تحریم‌های مالی جدید وضع شده علیه این کشور است.

بر طبق اعلام بانک مرکزی روسیه، بانک‌هایی که تحت تاثیر این تحریم‌ها قرار گرفته‌اند VTB Group، Sovcombank، Novikombank، Promsvyazbank و Otkritie FC Bank هستند.

با وجود این که کاربران همچنان می‌توانند از کارت‌های بانکی این نهاد‌های مالی در داخل خود روسیه استفاده کنند، اما دیگر قادر به استفاده از آن برای پرداخت‌های آنلاین بین‌المللی در سرویس‌ها و خدماتی که متعلق به کشور‌های تحریم‌کننده نخواهند بود. این مسئله همچنین شامل پرداخت از طریق گوگل پی و اپل پی است.

اما پرداخت‌های گوگل و اپل چندان در روسیه پرطرفدار نیستند و برطبق آمار سال ۲۰۲۰، محبوب‌ترین سامانه پرداختی موبایلی، متعلق به بانک روسی اسبر بوده است و به دنبال آن یومانی و پس از آن QIWI که همگی مربوط به موسسات مالی داخل روسیه هستند. در آن زمان تنها ۲۹ درصد از کاربران این کشور از گوگل پی و ۲۰ درصد از اپل پی استفاده می‌کردند.

در این زمینه قطع شدن دسترسی بانک‌های روسی به سامانه‌های پرداختی گوگل و اپل نشان می‌دهد که در مواقع بحران‌های بین‌المللی این شرکت‌ها تا چه اندازه مجبور به تبعیت از قوانین اتحادیه اروپا و آمریکا هستند و برخلاف ادعا‌های این شرکت‌ها که در هر کشور بنا بر قوانین خود آن فعالیت می‌کنند، در نهایت در وقت بحران اعتماد به این سامانه‌ها باعث پشیمانی خواهد شد.