Gerdab.IR | گرداب

نمایندگان به دنبال تصویب جرم بودن نشر محتوا در پلتفرم‌های غیرمجاز

نمایندگان به دنبال تصویب جرم بودن نشر محتوا در پلتفرم‌های غیرمجاز
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۴۰۰

برخی از نمایندگان در تلاش هستند تا ماده‌ای به قانون ممنوعیت به‌کارگیری تجهیزات دریافت از ماهواره اضافه کنند تا هرگونه تولید محتوا در پلتفرم‌های غیرمجاز، جرم تلقی شود.

به گزارش گرداب، ماده الحاقی به قانون ممنوعیت به کارگیری تجهیزات دریافت از ماهواره، در چند روز گذشته به‌شدت مورد انتقاد کارشناسان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار گرفته و به باور آن‌ها این ماده الحاقی در حکم «طرح صیانت پلاس» عمل خواهد کرد.

طبق این ماده الحاقی، تبلیغ هرگونه کالا، خدمات و آثار هنر ایرانی ازطریق شبکه‌ها، رسانه‌ها، بستر‌ها و پلتفرم‌های غیرمجاز (شامل ماهواره یا بستر پهنای باند) ممنوع است. فهرست بستر‌های ممنوعه توسط کارگروه تخصصی ماهواره متشکل از نمایندگان سازمان صداوسیما، وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی، سازمان تبلیغات اسلامی و دادستانی کل کشور هر سه ماه یک‌بار اعلام می‌شود.

اولین نکته در مورد این ماده این است که با اینکه در مورد تولید محتوا در پلتفرم‌های غیرمجاز صحبت شده، هیچ نماینده‌ای از وزارت ارتباطات در کارگروه تخصصی ماهواره حضور ندارد. در ادامه این ماده الحاقی آمده است که متخلف از این حکم، حسب مورد به یکی از مجازات‌های درجه ۵ تا ۷ مقرر در مواد ۱۹ و ۲۰ قانون مجازات اسلامی مصوب یک اردیبهشت سال ۱۳۹۲ محکوم می‌شود.

این ماده ۸ تبصره دارد که طبق تبصره ۳ آن تولید‌کنندگان، واردکنندگان و صاحبان کالا، صاحبان آثار هنری و ارائه‌دهندگان خدمات مکلف هستند، در قرارداد‌های منعقده با اشخاص حقیقی و حقوقی از جمله نمایندگی‌ها و شعب خود، ممنوعیت ارائه تبلیغ در شبکه‌های غیر مجاز را تصریح کنند؛ در غیر این صورت چنانچه تبلیغات آنان مشمول این ماده شود، به حداقل مجازات در نظر گرفته شده محکوم خواهند شد.

در تبصره ۴ این ماده به نوعی به شکایت کاربران علیه یکدیگر اشاره شده است. در این تبصره آمده که در صورتی که یک یا چند شبکه ماهواره‌ای غیر مجاز، بدون درخواست صاحب کالا یا خدمات یا آثار هنری ایرانی یا نماینده او، مبادرت به تبلیغ کالا یا خدمات یا اثر کند، صاحبان کالا یا خدمات مکلفند به محض اطلاع یا اعلام مراجع ذیربط بابت پخش تبلیغ، اقدامات قانونی لازم را برای جلوگیری از پخش تبلیغات کالا یا خدمات یا اثر متعلق به خود را ازطریق مراجع قضایی صالح به عمل آورند. در این تبصره اعلام شده که در غیر این صورت فرد جریمه‌ی نقدی خواهد شد.

این ماده الحاقی حتی شامل ایرانی‌های خارج از ایران نیز می‌شود. چنانچه در تبصره ۷ این ماده الحاقی آمده است که هر نوع همکاری با شبکه‌ها، رسانه‌ها و پلتفرم‌های موضوع ماده این قانون، به منظور تأمین و تولید محتوای (نوشتاری، دیداری و شنیداری) از مرحله نگارش تا ساخت و پخش توسط هر تبعه ایرانی در قالب تهیه‌کنندگی، بازیگری، کارگردانی، تصویربرداری، اجرا، صداگذاری، نویسندگی، تهیه موسیقی، تدوین، ساخت برنامه و آگهی و امثال آن، به میزان حسب مورد به یکی از مجازات‌های درجه ۵ تا ۷ مقرر در مواد ۱۰ و ۲۰ قانون مجازات اسلامی محکوم می‌شود.

مجازات‌ها چیست؟

در این ماده الحاقی به قانون ماهواره مجازات درجه ۵، ۶ و ۷ طبق مجازات اسلامی در نظر گرفته شده است. مجازات درجه ۵ شامل حبس بین ۲ تا ۵ سال و البته جزای نقدی بین هشتاد میلیون ریال تا ۱۸۰ میلیون ریال و البته محرومیت از حقوق اجتماعی بین ۵ تا ۱۵ سال می‌شود.

اما مجازات درجه ۶ شامل حبس بین ۶ ماه تا ۲ سال زندان و جزای نقدی بین بیست میلیون ریال تا هشتاد میلیون ریال است. البته در این مجازات شلاق از ۳۱ تا ۷۴ ضربه تا ۹۹ ضربه در جرائم منافعی عفت، محرومیت از حقوق اجتماعی بین ۶ ماه تا ۵ سال و انتشار حکم قطعی در رسانه‌ها را نیز شامل می‌شود.

در مورد مجازات درجه ۷ که برای این ماده الحاقی در نظر گرفته شده، حبس بین ۳ تا ۶ ماه، جزای نقدی بین ۱۰ میلیون ریال تا بیست میلیون ریال، شلاق از ۱۱ تا ۳۰ ضربه و محرومیت از حقوق اجتماعی تا ۶ ماه می‌شود.

منبع: زومیت