Gerdab.IR | گرداب

تصویب قوانین بهره‌برداری از شبکه‌های انتقال داده نوری

تصویب قوانین بهره‌برداری از شبکه‌های انتقال داده نوری
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۴۰۰

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، اصول بهره‌برداری از شبکه‌های انتقال داده نوری را تصویب و ابلاغ کرده است.

به گزارش گروه گرداب، کارشناسان معتقد هستند، راه‌اندازی شبکه ارتباطی مبتنی بر فیبرنوری موجب رفع بسیاری مشکلات عقب‌ماندگی پهن‌باند ثالت در کشور شده و سرعت ارتباطات در اقصی نقاط ایران را افزایش می‌دهد. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قصد دارد تا سال ۱۴۰۱ بیش از بیست میلیون پورت فیبرنوری را در اختیار مردم قرار دهد.

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در جلسه ۱۰۵ کمیسیون تنظیم مقررات «قوانین حاکم بر پروانه ایجاد و بهره‌برداری از شبکه‌های انتقال داده نوری و دسترسی کاربران با استفاده از فیبرنوری» را تصویب و به دستگاه‌های مختلف ابلاغ کرد.

بر اساس این مصوبه، دارنده پروانه مکلف است شبکه موضوع پروانه را در اختیار سایر ارائه‌کنندگان خدمات دارای پروانه قرار داده و هزینه‌های مربوط را حسب تعرفه‌های مصوب کمیسیون تنظیم مقررات از کاربران انتهایی و یا ارائه‌کنندگان خدمات دریافت کند.

هر گونه ارائه و توزیع فیلم از طریق شبکه فیبر نوری صرفاً برای شرکت‌هایی که دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند، امکان‌پذیر است.

پروانه جدیدی برای ایجاد شبکه مشابه موضوع سند فعالیت، به منظور حفظ بازار و امنیت سرمایه‌گذاری، به مدت ۷ سال از تاریخ صدور این پروانه صادر نخواهد شد. صدور پروانه برای ارائه خدمات مشابه موضوع پروانه نقض این دوره حفاظت نیست.