محققان بر این باورند که شرکت فیسبوک عامل تشدید احساس تنهایی در کاربران است.
به گزارش گروه ترجمه گرداب، چند سال قبل، فیسبوک یک رویداد رقابتی در داخل شرکت جهت معرفی ایده برای محصولات جدید برگزار کرد. گروهی از کارمندان تصمیم به ساختن رباتی به نام مکس گرفتند. این ربات میتوانست احساسات افراد را تشخیص دهد و اشخاص میتوانستند با این ربات صحبت کنند.
مکس هرگز به طور کامل ساخته نشد، اما هدفی که دنبال میکرد بسیار مهم بود و آن مقابله با تنهایی بود. اعضای شرکت مِتا طی تحقیقات متوجه شدند به همان اندازه که محصولاتشان میتواند باعث برقراری ارتباط آنلاین بین کاربران شود، میتواند باعث ایجاد حس تنهایی نیز بشود.
در دوران شیوع کووید-۱۹، «تنهایی» دلیل اصلی استفاده مردم از برنامههای رسانههای اجتماعی بود. بعضی از قابلیتهای محصولات شرکت مِتا مانند یادآوری عکسهای قدیمی، ممکن است باعث خوشحالی برخی از کاربران و ناراحتی بعضی دیگر شود. در عین حال، قانونگذاران در حال بررسی این موضوع هستند که آیا اینستاگرام به جوانان آسیب میزند یا خیر.
در مطالعه انجام شده در سپتامبر ۲۰۱۸ که مدیر سابق محصولات فیسبوک به نام فرانسیس هاوگن آن را افشا کرد، مشخص شد که بیش از یک سوم کاربران فیسبوک (تقریبا ۳۶%) در طی یک ماه احساس تنهایی کردهاند.
تنهایی در بین کاربران ۱۳ تا ۲۴ ساله رایج بود و اغلب مردان درگیر این موضوع بودند. محققان میگویند که شبکههای اجتماعی مِتا میتواند به جای کاهش تنهایی، آن را تشدید کند.
مطالعه دیگری که در نوامبر ۲۰۱۸ انجام شده بود نشان داد که دیدن پستهای منفی یا خواندن نظرات منفی و آزاردهنده، دیدن عکس دورهمی دوستان بدون حضور شما یا دیدن پستهایی که منجر به مقایسه خود با دیگران شود، باعث تشدید حس تنهایی میشود. اما دیدن محتواهای خندهدار و سرگرمکننده باعث کاهش حس تنهایی میشود.
نکته مهم دیگر مربوط به مدت زمانی میشود که کاربران در شبکههای اجتماعی صرف میکنند. افرادی که حدود یک ساعت از روز را وقف شبکههای اجتماعی میکنند، کمترین حس تنهایی را دارند. در عوض، کاربرانی که بسیار کم یا بیش از حد در شبکههای اجتماعی فعالند، تنهاتر هستند.
از بین کاربرانی که در عین حال احساس تنهایی میکنند و در فیسبوک وقت صرف میکنند، ۴۱% ادعا کردند که این کار باعث میشود احساس بهتری پیدا کنند، اما فقط ۶% گفتند که با این کار بیش از پیش احساس تنهایی میکنند. ۴۲% نیز اظهار داشتند که بعد از استفاده از برنامه، کم و بیش حس تنهایی دارند. نتایج متناقض، کار را برای تغییر دادن قابلیتهای محصول جهت کمک به کاربران فیسبوک، دشوار میکند.
چه مِتا مسئول پیدایش بعضی از احساسات در کاربران باشد یا خیر، انگیزه حل مشکل تنهایی را دارد. هر چه کاربران تجربیات رضایتبخشتری به هنگام استفاده از محصولات داشته باشند، ارزش محصولات نیز بیشتر میشود.
در آغاز شیوع کووید-۱۹، مِتا برای رقابت با فیستایم (FaceTime) و زوم (Zoom)، اپلیکیشن رومز (Rooms) را با قابلیت برقراری تماس ویدیویی و صوتی معرفی کرد تا سهمی از مشارکت کاربران در فضای آنلاین داشته باشد.
لازم به ذکر است که مِتا در ماههای اخیر به شدت مورد انتقاد قانونگذاران و گروههای مختلف مبنی بر خطرناک بودن محصولات آن برای سلامت فیزیکی و روانی کاربران، قرار گرفت.
منبع:
TechXplore