Gerdab.IR | گرداب

نفوذ باج افزار واناکرای به ۳۰۰ هزار رایانه در ۱۵۰ کشور

نفوذ باج افزار واناکرای به ۳۰۰ هزار رایانه در ۱۵۰ کشور
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۴۰۰

نتایج بررسی و تحلیل‌ها نشان می‌دهد از میان ۱۰ و نیم میلیون بدافزار شناسایی‌شده از ۱۱ دی تا ۱۰ بهمن ماه سال جاری، ۴۳ درصد آن به باج‌افزار واناکرای مربوط است.

به گزارش گرداب و به نقل از مرکز مدیریت راهبردی افتا، باج‌افزار واناکرای (WannaCry) از سال ۲۰۱۷ قربانی می‌گیرد و همچنان به‌عنوان تهدیدی جدی و فعال باقی‌مانده است. به‌طور معمول باج‌افزار واناکرای سیستم عامل ویندوز را هدف قرار می‌دهد و با رمزگذاری انواع فایل‌های موجود در سیستم عامل، خواستار دریافت باج از طریق بیت‌کوین می‌شود.

در ماه می‌سال ۲۰۱۷ میلادی، حمله سایبری عظیمی با استفاده از باج‌افزار واناکرای آغاز شد که بیش از ۳۰۰ هزار رایانه را در ۱۵۰ کشور جهان آلوده کرد. علی‌رغم حجم گسترده حملات واناکرای، اقدام به موقع و پیشگیرانه مرکز مدیریت راهبردی افتا، مانع از وقوع حادثه سایبری همچون آمریکا در سازمان‌های دارای زیرساخت حیاتی ایران شد.

کارشناسان نرم‌افزاری معتقدند باج‌افزار واناکرای از نادیده گرفتن نقطه‌ضعفی شکل گرفته است که اولین بار توسط آژانس امنیت ملی آمریکا کشف شد و سپس به یکی از نیرومندترین حملات سایبری جهان تبدیل شد.

بررسی‌های شرکت امنیتی دیفندر نشان می‌دهد که پس از واناکرای، بدافزار GandCrab با ۱۳ درصد در مقام دوم قرار دارد؛ علی‌رغم اینکه این باج‌افزار، از سال ۲۰۱۹، خدمات خود را به‌عنوان یک باج‌افزار اجاره‌ای (Ransomware-as-a-Service – به‌اختصار RaaS) متوقف کرده بود.

آخرین آمار حاکی‌است، باج‌افزار‌ها در ۱۴۹ کشور قربانی می‌گیرند و ۲۴ درصد آن‌ها در آمریکا فعالند، کانادا با ۱۵ درصد دومین کشور جهان از لحاظ میزان فعالیت باج‌افزار‌ها است و کشور‌های برزیل و ایران، هر یک با ۱۱ درصد در رتبه سوم قرار گرفته‌اند. مراکز دولتی در صدر حمله باج افزار‌ها هستند با ۲۶ درصد حملات و پس‌ازآن بخش‌های مخابرات با ۲۴ درصد، آموزشی و تحقیقات با ۲۴ درصد و فناوری با ۹ درصد قرار دارند.

اطلاعات کامل تخصصی و فنی درباره باج‌افزار واناکرای در پایگاه اینترنتی مرکز مدیریت راهبردی افتا برای اطلاع بیشتر متخصصان، کارشناسان و مدیران IT منتشر شده است.