Gerdab.IR | گرداب

استقرار ایستگاههاي نظارتی آمريكا در كشورهاي همسايه براي رصد ايران

تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۸۹

نشریه آلمانی اشپیگل نوشت: دیپلمات‌های آمریکایی در هیچ کشوری مانند ایران این‌گونه به خطا نرفتند. پیش‌بینی نکردن انقلاب ۱۹۷۹ و حتی ممکن ندانستن آن یکی از بزرگ‌ترین ارزیابی‌های غلط سیاست خارجی آمریکا بوده است.

نشریه آلمانی اشپیگل از استقرار ایستگاههاي نظارتی آمريكا در كشورهاي همسايه ايران براي بررسی اوضاع جمهوری اسلامی ايران، خبر داد.

به گزارش گرداب به نقل از باشگاه خبرنگاران، نشریه آلمانی اشپیگل در گزارشی گفت: «دیپلمات‌های آمریکایی در هیچ کشوری مانند ایران این‌گونه به خطا نرفتند. پیش‌بینی نکردن انقلاب ۱۹۷۹ (انقلاب اسلامی ایران) و حتی ممکن ندانستن آن یکی از بزرگ‌ترین ارزیابی‌های غلط سیاست خارجی آمریکا بوده است. به علاوه، این ارزیابی غلط همچنان اثرگذار است و برای آمریکایی‌ها تا به امروز ناگوار بوده است.»

کاندولیزا رایس "وزیر سابق امور خارجه آمریکا" در ابتدای سال 2006 اعلام کرده بود: «چنین اتفاقی نباید یک بار دیگر رخ دهد.»

از این زمان به بعد، در سفارت‌خانه‌های آمریکا در باکو، عشق آباد، بغداد و لندن و همچنین کنسولگری‌های ایالات متحده در دوبی و استانبول، گروهی ویژه از "ناظران ایران" تشکیل شده است كه اين گروه به بررسی اوضاع جمهوری اسلامی می‌پردازند.

بر اساس گزارش اشپیگل، این کارشناسان با طیف گسترده‌ای از مخالفان حکومت در سطوح مختلف و حتی طبقات موسوم به کارگری گفتگو می‌کنند.

اهمیت این ایستگاه‌های نظارتی به حدی است که زیر نظر مستقیم مسئولان ارشد آمریکایی قرار دارد.

هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا در تابستان ۲۰۰۹ از ایستگاه نظارتی در عشق‌آباد پایتخت ترکمنستان، برای گزارش‌های "بسیار مفیدش" در مورد انتخابات ریاست جمهوری ستایش کرد.

مردم ایران حکومت اسلامی می‌خواهند
نکته جالبی که در گزارش اشپیگل مورد توجه قرار گرفته این است که گاهی نظر این طبقه با نظر نخبگان غرب‌گرا تفاوت بسیار دارد.

گزارش "ناظران ایران" در مرز ترکمنستان از افراد مخالف دولت حاوی این است که مردم ایران حکومت اسلامی می‌خواهند.