Gerdab.IR | گرداب

مایکروسافت سالانه صد‌ها میلیون دلار رشوه می‌دهد

مایکروسافت سالانه صد‌ها میلیون دلار رشوه می‌دهد
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۴۰۱

به تازگی افشا شده که یک شبکه عظیم پرداخت رشوه برای مایکروسافت کار می کند، همچنین مایکروسافت متهم شده است که درکشور‌هایی مانند عربستان سعودی، سالانه بیش از ۲۰۰ میلیون دلار رشوه پرداخت می‌کند.

به گزارش گروه ترجمه گرداب، مایکروسافت در شبکه پرداخت رشوه در سطح جهان مشارکت داشته است.

به گفته یک کارمند این شرکت با ۲۰ سال سابقه، این شرکت آمریکایی بیش از همه در فعالیت‌های مالی غیرقانونی در کشور‌های غرب آسیا و آفریقا دست داشته است.

این کارمند سابق مایکروسافت تخمین می‌زند سالانه حداقل ۲۰۰ میلیون دلار صرف هزینه‌های رشوه‌ی این شرکت می‌شود. وی پس از این‌که کمیسیون از رسیدگی به شکایت‌اش جلوگیری کرد، مقاله‌ای درباره‌ی تخلفات مایکروسافت به‌اشتراک گذاشت

در مقاله‌ای که در روز جمعه در پلتفرم این افشاگر در وب‌سایت لایونس منتشر شد، یاسر العبد از مدیران سابق مایکروسافت، از شبکه عظیم پرداخت رشوه در مایکروسافت پرده برداشت.

العبد از سال ۱۹۹۸ در مایکروسافت کار می‌کرده است. اما در سال ۲۰۱۶ پس از این که العبد متوجه اقدامات غیرقانونی در پرداخت‌هایی می‌شود که از صندوق‌های سرمایه‌گذاری مایکروسافت انجام گرفته است، از کار خود برکنار شده است.

به گزارش یادداشتی که این کارمند سابق مایکروسافت نوشته است، دلیل اخراج او دنبال کردن این اقدامات غیرقانونی است که به مدیرعامل این شرکت منتسب شده است. او برآورد کرده است که سالانه صد‌ها میلیون دلار توسط مایکروسافت برای پرداخت رشوه در کشور‌های آفریقایی و غرب آسیا پرداخت می‌شود.

این افشاگر همچنین معتقد است که بیش از نیمی از فروشندگان و مدیران اصلی شرکت مایکروسافت در این فساد دست دارند. مناطقی که درآنجا رشوه انجام می‌گیرد شامل کشور‌هایی همچون غنا، نیجریه، زیمباوه، قطر و عربستان سعودی است.

از جمله فعالیت‌های مجرمانه‌ای که او شاهد بوده است می‌توان به این موارد اشاره کرد. یک پیمانکار وزارت داخله عربستان سعودی تخفیف ۱۳ میلیون دلاری برای خرید یک نرم‌افزار دریافت کرده است، اما این تخفیف به مشتری نهایی نرسیده است و تمام آن پول به جیب دلال‌ها و واسطه‌ها رفته است.

در قطر نیز وزارت آموزش این کشور ۹.۵ میلیون دلار برای مجوز نصب ویندوز و مجموعه آفیس پرداخت کرده در حالی که کارکنان این سازمان حتی به کامپیوتر دسترسی نداشته‌اند. پارلمان نیجریه برای لایسنسی که در نهایت به دست آن‌ها نرسید، ۵.۵ میلیون دلار پرداخت کرده‌اند.

علاوه بر این، وزارت بهداشت عربستان ۱.۵ میلیون دلار برای لایسنس اسکایپ هزینه کرده است در حالی که هیچ لایسنسی فراهم نشد.