Gerdab.IR | گرداب

مخالفت فعالان حقوق بشر با خرید توییتر توسط ماسک

مخالفت فعالان حقوق بشر با خرید توییتر توسط ماسک
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱

فعالان حقوق بشر نگران این هستند که با خصوصی‌سازی این غول شبکه اجتماعی، شفافیت و مسئولیت‌پذیری آن کمتر شود و از آن برای مقاصد دیگر استفاده شود.

به گزارش گروه ترجمه گرداب، ایلان ماسک، مردی که بیش از تمام مردم جهان ثروت دارد، اکنون مالک پلتفرمی شده است که 217 میلیون کاربر دارد. انتظار می‌رود که قرارداد خرید توییتر توسط ماسک امسال نهایی شود. بعد از اعلام معامله، کاربران توییتر نقدهای زیادی به این مسئله وارد کردند.

مدیرعامل سابق توییتر جک دورسی می‌گوید که هیچ‌کس نباید مالک توییتر باشد. بسیاری از متخصصان هم معتقدند این معامله این پلتفرم را کاملا دگرگون خواهد ساخت. فعالان حقوق بشر نیز معتقدند که این تغییرات ضرورتا برای مردم مفید نخواهد بود.

پروژه Access Now که با ماموریت دفاع و گسترش حقوق بشر دیجیتال در سراسر جهان فعالیت می‌کند از سهامداران توییتر خواسته است تا اقدامات حفاظتی لازم را در زمینه حقوق بشر رعایت کنند و از کاربران این پلتفرم دفاع کنند.

آنها همچنین نگران مقاصد احتمالی ایلان ماسک پس از خریداری توییتر هستند. در بیانیه آنها آمده است: «شرکت‌های جاسوس‌افزاری و سایر بخش‌های صنعت فناوری سوابق نگران‌کننده‌ای در زمینه حقوق بشر دارند و از این بی‌قانونی برای انجام اقدامات شرورانه استفاده کرده‌اند».

در عمل خصوصی‌سازی چنین شرکتی باعث می‌شود که امکان‌ شفاف‌سازی و مسئولیت‌پذیری آن کمتر شود.
ماسک به دنبال این است که الگوریتم توییتر را عمومی کند. او گفته که اطلاعات جعلی و گمراه‌کننده و محتوای نفرت‌پراکن دیگر جایی در توییتر نخواهند داشت. با این حال ایلان ماسک طرفدار دیدگاه آزادی بیان مطلق است که طی آن افراد می‌توانند حتی به دیگران توهین نیز کنند. این نهاد حقوق بشری معتقد است که خرید توییتر باعث خواهد شد که از این پلتفرم برای رواج خشونت، نفرت و آزار استفاده شود.

خاویر پالرو مدیر سیاست‌گذاری این نهاد می‌گوید: «ایلان ماسک فهم اندکی از آزادی بیان و پیچیدگی‌های عملی آن دارد. اهمیت ندادن او به اهمیت مدیریت محتوا بر روی این پلتفرم نشان می‌دهد که او فهم اندکی دارد از این که چطور فضاهای خصومت‌آمیز آنلاین می‌تواند جامعه‌ را چندقطبی سازد. این مسئله همچنین رابطه عمیق میان شبکه‌های اجتماعی و گفتمان سیاسی را نادیده می‌گیرد و این که محتوای این شبکه‌ها ممکن است به عنوان ابزاری نظامی تبدیل شود».

توییتر در میان فعالان سیاسی، خبرنگاران و سخنگویان نهادها محبوبیت دارد. از این‌رو این موسسه حقوق بشری معتقد است با ورود ایلان ماسک مسئله امنیت داده‌های حساس کاربران بسیار نگران‌کننده خواهد شد.

منبع: cybernews