Gerdab.IR | گرداب

اپل چه رویکردی نسبت به ارز‌های دیجیتال دارد؟

اپل چه رویکردی نسبت به ارز‌های دیجیتال دارد؟
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱

شرکت اپل به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های فناوری جهان در سال‌های گذشته و پس از ظهور رمزارزها، سیاستی محتاطانه و محافظه‌کارانه نسبت به این پدیده اتخاذ کرده است، سیاستی که به نظر برخی از کارشناسان نشان‌دهنده‌ی بی‌میلی این شرکت نسبت به این پدیده‌ی نوظهور است.

 به گزارش گروه ترجمه گرداب، اپل رمزارز‌ها و تکنولوژی‌های مرتبط را به طور کامل به رسمیت نشناخته و از ورود مستقیم به این حوزه امتناع کرده و بر روی پلتفرم‌های خود محدودیت‌های متعددی برای اپلیکیشن‌های حوزه‌ی رمزارز‌ها ایجاد کرده است.

سهم قابل توجه سخت‌افزار‌های شرکت اپل از بازار محصولات دیجیتال، نظیر یک میلیارد کاربر گوشی‌های آیفون این شرکت، بازاری بزرگ برای فعالان حوزه‌ی رمزارز‌ها محسوب می‌شود.

بازاری که فرصت‌های زیادی برای آن‌ها به همراه دارد، اما بهره‌برداری از این فرصت‌ها در طول سالیان گذشته تحت‌الشعاع تصمیمات مدیران اپل قرار گرفته است. اکوسیستم بسته و تمرکزگرای محصولات اپل و کنترل بالایی که این شرکت بر نحوه‌ی استفاده‌ی کاربران خود از محصولاتش دارد، موجب شده که تصمیمات مدیران اپل در قبال رمزارز‌ها حساسیت و تاثیر مهمی داشته و توجه عمومی را به این تصمیمات جلب کند.

در سال‌های گذشته و مقاطع مختلف انتقادات زیادی به شرکت اپل مبنی بر مانع‌تراشی بر سر راه کسب‌وکار‌های حوزه‌ی رمزارز‌ها مطرح شده که در بسیاری از آن‌ها اپل به «ایجاد انحصار» متهم شده است.

مخالفت‌های اپل محدود به خود رمزارز‌ها نیست بلکه ابزار‌های تامین مالی نامتمرکز و اپلیکیشن‌های حوزه‌ی NFT را نیز شامل می‌شود. بازار‌های آنلاین NFT بر روی دستگاه‌های اپل تنها اجازه‌ی بررسی و نشان دادن توکن‌ها به کاربران را دارند و مجاز به ارائه امکان خرید و فروش این توکن‌ها از طریق اپلیکیشن خود نیستند.

سیاست اپل از طریق اعمال مقررات انتشار برنامه‌ها روی فروشگاه App Store اجرایی می‌شود. این شرکت از سال ۲۰۱۸ انجام ماینینگ بر روی دستگاه‌های آیفون و آیپد را برای اپلیکیشن‌های منتشرشده روی App Store ممنوع اعلام کرده است. این ممنوعیت شامل ماینینگ با استفاده از سرویس‌های ابری نمی‌شود.

امکان ذخیره‌سازی ارز‌های دیجیتال بر روی کیف پول‌های مجازی و معامله‌ی رمزارز‌ها بر روی صرافی‌های آنلاین مجاز در App Store وجود دارد، اما عرضه‌ی اولیه‌ی ارز‌های دیجیتال جدید و ابزار‌های مالی مشتق از رمزارز‌ها بایستی توسط نهاد‌های مالی معتبر و بر اساس قوانین مربوطه انجام گیرد.

اپل در مقاطع متعدد با انگیزه‌ی جلوگیری از مرکزیت‌زدایی از پلتفرم‌های نرم‌افزاری خود یا پیش‌گیری از مشکلات حقوقی (نظیر مسأله‌ی مالیات تراکنش‌های مالی) اقدام به محدودسازی و حذف اپلیکیشن‌های مرتبط با رمزارز‌ها از فروشگاه خود کرده است. در یک مورد در سال ۲۰۱۴ اپل تعدادی از صرافی‌های معروف رمزارز‌ها را به مدت کوتاهی از دسترس خارج کرد.

اپل تنها به اقدامات پسینی اکتفا نمی‌کند بلکه طبق گفته‌ی مدیر صرافی آنلاین Coinbase اقدام به محدودسازی ابزار‌های توسعه و مخالفت با طراحی امکانات جدید برای اپلیکیشن معاملاتی این صرافی می‌کند، اقداماتی که او با لفظ ”سانسور“ از آن‌ها یاد کرده و از نظر او موجب ”در نطفه خفه شدن“ نوآوری‌ها در حوزه‌ی رمزارز‌ها می‌شود.

چالش دیگر در خصوص سیاست اپل در زمینه‌ی رمزارزها، برخورد اپل با رمزارز‌ها به عنوان ابزار پرداخت است. اپل تاکنون امکان استفاده از رمزارز‌ها را در سرویس پرداخت خود Apple Pay ایجاد نکرده است.

به رغم اینکه یکی از مدیران Apple Pay در سال ۲۰۱۹ خبر از نگاه مثبت اپل به این امر داد، تیم کوک مدیرعامل اپل در نوامبر ۲۰۲۱ در مصاحبه‌ای با خبرنگار نیویورک تایمز اعلام کرد که اپل فعلاً برنامه‌ای برای پذیرش رمزارز‌ها در سرویس پرداخت خود ندارد.

اپل از ابتدای ژوئن ۲۰۲۱ اجازه استفاده از کارت‌های پرداخت نقدی صرافی آنلاین Coinbase را به سرویس پرداخت Apple Pay افزود. البته این کارت‌ها برای استفاده مستقیم از رمزارز‌ها به عنوان ابزار مبادله طراحی نشده‌اند بلکه امکان تبدیل آنی دارایی‌های دیجیتال موجود در کیف پول Coinbase به ارز‌های معتبر کشور‌های اروپایی و آمریکا و سپس استفاده از آن را به مشتریان می‌دهد.

همچنین تیم کوک در بخش دیگری از این مصاحبه گفت که هرچند خود او از رمزارز‌ها برای تنوع‌بخشی به پرتفوی دارایی‌های شخصی خود استفاده می‌کند، اما ”منافع شرکت با منافع شخصی متفاوت است“ و اپل به رمزارز‌ها به عنوان یک گزینه‌ی سرمایه‌گذاری در پرتفوی دارایی‌های شرکت نگاه نمی‌کند.