Gerdab.IR | گرداب

کاستاریکا وضعیت اضطراری سایبری اعلام کرد

کاستاریکا وضعیت اضطراری سایبری اعلام کرد
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱

کاستاریکا ضمن اعلام خبر نفوذ سایبری به سامانه‌های حیاتی دولتی خود اعلام وضعیت اضطراری کرده است. مقامات کاستاریکا این حملات را به هکر‌های وابسته به روسیه منتسب کرده‌اند.

به گزارش گروه ترجمه گرداب، رئیس‌جمهور این کشور، رودریگو چاوز که تنها چندروز قبل سوگند خورده است، به تازگی یک فرمان اجرایی صادر کرده که حمله سایبری روز ۱۸ آوریل را «تروریسم سایبری» خوانده است.

این حکم بدین معناست در سراسر کشور در بخش عمومی یک وضعیت اضطراری برقرار می‌شود که این نخستین بار است که یک دولت در اقدام به یک حمله سایبری چنین واکنشی نشان می‌دهد.

گروه باج‌افزاری کونتی (Conti) گفته می‌شود که پشت این حملات قرار دارد. گفته می‌شود که این گروه به دنبال اخاذی میلیون دلاری از دولت کاستاریکا است و تهدید کرده است که درصورتی که باج مورد نظر پرداخت نشود، داده‌های به سرقت رفته را در فضای مجازی منتشر خواهد کرد و همچنین سامانه‌های آی تی دولتی را ناپایدار می‌کند و وزارتخانه‌های متعددی قادر به فعالیت نخواهند بود.

مطلبی که بر صفحه فیسبوک رئیس‌جمهور این کشور منتشر شده است، حکم وضعیت اضطراری را تایید می‌کند. هرچند سخنگوی وزارت امورخارجه کاستاریکا حاضر به پاسخگویی در این زمینه نشد.

وزارت امور خارجه آمریکا نیز هفته گذشته به این حمله سایبری اشاره کرد و اعلام کرد برای اطلاعاتی که به دستگیری گروه هکری کمک کند، جایزه ۱۵ میلیون دلاری گذاشته است.

وزارت امور خارجه آمریکا این گروه باج‌افزاری را متهم کرده است که مسئول هزاران حادثه مشابه در طول دو سال اخیر بوده است و اف بی آی نیز برآورد کرده است که بیش از ۱۵۰ میلیون از این طریق خسارت وارد شده است. اما پیام‌های لو رفته نشان می‌دهد که احتمالا مبلغ خسارات بسیار بیشتر از این است.
منبع: اسکای‌نیوز