Gerdab.IR | گرداب

بررسی تاثیر تلفن همراه بر سلامت روان با استفاده از داده‌های گوگل

بررسی تاثیر تلفن همراه بر سلامت روان با استفاده از داده‌های گوگل
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۴۰۱

محققان برای مطالعه تاثیرات تلفن‌ همراه بر سلامت روانی از داده‌های برنامه‌های گوگل استفاده می‌کنند.

به گزارش گروه ترجمه گرداب، محققان دانشگاه اورگان در حال پژوهش برای فهمیدن تاثیر تلفن‌های همراه بر سلامت روان افراد هستند و این کار را با استفاده از برنامه Health Studies گوگل انجام می‌دهند. هدف این مطالعه این است که بررسی شود افراد فی‌الواقع به چه شیوه از تلفن‌های همراه خود استفاده می‌کنند و این مسئله بر سلامتی آنها چه تاثیری دارد. در مطلبی که بر روی بلاگ این نهاد منتشر شده است، یکی از پژوهشگران هدف این پژوهش را کمک به شرکتها برای طراحی محصولات بهتر و حتی سیاست‌گذاری دقیق‌تر و آموزش مناسب در آینده خوانده است.

برطبق این مطلب، محققان از این برنامه گوگل استفاده می‌کنند زیرا می‌تواند به آنها فهم بهتری از نحوه ارتباط افراد با تلفن‌های همراه خود ارائه کند.

برخلاف سایر پژوهش‌ها که در آنها از افراد خواسته می‌شود استفاده روزمره خود از برنامه‌ها را دنبال کنند و به آنها گزارش دهند که این روش دقت کمی دارد و مورد پسند پژوهشگران نیست. محققان امیدوارند که این رویکرد برنامه‌محور به آنها کمک کند تا نسبت‌هایی که سایر انواع پژوهش‌ها از آن غافل بوده است، همانند تاثیر میزان ساعات تماشا صفحه نمایش بر خواب، آشکار شود.

پژوهشگران همچنین امیدوارند که با کم کردن و ساده شدن فرایند تحقیق، بتوانند گروه وسیع‌تری از افراد را مورد مطالعه قرار دهند. افزون بر پیدا کردن نمونه‌های وسیع‌تر، این مسئله اما باعث خواهد شد که آنها داده‌هایی از گروه‌های نامناسب را نیز دریافت کنند.

پژوهشگران می‌گویند که آنها به دنبال جمع‌آوری «شیوه‌های عینی و مستقیم از نحوه برخورد افراد با تلفن‌های همراه خود» با استفاده از «فناوری حساس مداوم و اثرپذیر» است.

آنها همچنین می‌گویند که تلفن همراه شما قادر خواهد بود «به‌طور مستقیم بسیاری از شاخص‌های سلامتی کمی را اندازه بگیرد، مانند میزان خواب و فعالیت فیزیکی فرد به‌طور روزانه». افرادی که دارای مچ‌بند‌های هوشمند هستند، می‌توانند اطلاعات بیشتری از وضعیت خود را به اشتراک بگذارند.

 به گفته سخنگوی گوگل ایز کانروی (Iz Conroy)، این سامانه از برخی‌های از api های نهادینه شده در سامانه سلامت دیجیتال اندروید نیز استفاده می‌کند که این سامانه اطلاعاتی مانند نحوه استفاده کاربر از تلفن همراه را ذخیره می‌کند. اما این داده‌ها به گفته گوگل برطبق پروتکل‌های شفاف پژوهشی به‌طور جداگانه و مجزا جمع‌آوری می‌شود. سخنگوی گوگل می‌گوید، تعداد دفعاتی که شما تلفن همراه خود را بازگشایی می‌کند و نوع برنامه‌های مورد استفاده و دسته‌بندی آنها از جمله داده‌هایی است که گردآوری می‌شود.

به گفته پژوهشگران، کاربران برای مشارکت در این پژوهش و مدیریت داده‌هایشان برطبق شدیدترین معیارهای اخلاقی رضایت غیررسمی داده‌اند و این داده‌ها فقط برای پژوهش و طراحی محصولات بهتر استفاده می‌شود. پژوهشگران به شکل صریحی اعلام کرده‌اند که «داده‌ها هیچ‌گاه به فروش نمی‌رود یا برای تبلیغات استفاده نمی‌شود».

منبع: نشریه ورج