Gerdab.IR | گرداب

فضاپیمای انگلیسی به جنگ زباله‌های فضایی می‌رود

فضاپیمای انگلیسی به جنگ زباله‌های فضایی می‌رود
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۴۰۱

انگلیس با ابداع یک فضاپیما برای جمع آوری ماهواره‌های مرده، جنگی علیه زباله‌های فضایی آغاز کرده است.

به گزارش گرداب به نقل از تلگراف، شرکت «آسترواسکیل» (Astroscale) قصد دارد نخستین ماموریت جهان را برای حذف ماهواره‌ها پس از پایان عمرشان از مدار زمین، انجام دهد. سازمان فضایی انگلیس نیز از این پروژه پشتیبانی می‌کند.

این فضاپیما می‌تواند پس از پایان یافتن عمر عملیاتی ماهواره‌ها در مدار زمین در یک اقدام چندماهواره را کنترل و حذف کند.

آسترواسکیل در این پروژه با وان وب همکاری می‌کند. وان وب یک شرکت نیمه دولتی است که هدف آن ارسال ۶۵۰ ماهواره به فضا و تامین ارتباط اینترنتی است.

در حال حاضر ۴۲۸ ماهواره وان وب در مدار زمین و در فاصله ۷۵۰ مایلی سطح آن قرار دارند. این ابزار‌ها می‌توانند بین ۵ تا ۷ سال فعالیت کنند بنابراین باید قبل از پایان یافتن یک دهه از مدار زمین حذف شوند تا از برخورد‌ها در فضا جلوگیری شود.

فضاپیمای مذکور ELSA-M نام دارد وقرار است به طور آزمایشی در ۲۰۲۴ میلادی به فضا پرتاب شود. احتمالا ابزار از سال بعد از آن وارد فاز عملیاتی خواهد شد. فضاپیمای مذکور با استفاده از مکانیسم به دام انداختن مغناطیسی ماهواره‌ها را کنترل می‌کند و به مکان دیگر یا زمین می‌برد.

با توجه به آنکه هم اکنون ۴۵۰۰ ماهواره در مدار زمین قرار دارند و قرار است هزاران نسخه دیگر نیز در سال‌های آتی به فضا پرتاب شوند، اگر فعالیتی انجام نشود، برخورد میان آن‌ها اجتناب ناپذیر خواهد بود.