Gerdab.IR | گرداب

نقش اینستاگرام و فیسبوک در کلاهبرداری‌های ارز دیجیتال

نقش اینستاگرام و فیسبوک در کلاهبرداری‌های ارز دیجیتال
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۴۰۱

تقریبا نیمی از موارد کلاهبرداری ارز دیجیتال گزارش‌شده در آمریکا با یک تبلیغ و یا پیام بر روی این شبکه اجتماعی آغاز شده است.

به گزارش گرداب، کمیسیون تجارت فدرال آمریکا به تازگی گزارشی درباره کلاهبرداری ارز دیجیتال منتشر کرده است که در آن ارز دیجیتال و شبکه اجتماعی را «ترکیب خطرناک برای کلاهبرداری» خوانده است. تقریبا نیمی از کلاهبرداری‌های ارز دییجتال از پلتفرم‌های شبکه اجتماعی آغاز می‌شود.

در این گزارش اذعان شده است که در سال ۲۰۲۱، ۱ میلیارد خسارت ناشی از کلاهبرداری‌های ارز دیجیتال وارد شده است که نسبت به سال ۲۰۲۰ رشد ۵ برابری را نشان می‌دهد. در این گزارش آمده است که اینستاگرام با ۳۲ درصد، فیسبوک با ۲۶ درصد و واتساپ و تلگرام با به ترتیب ۹ و ۷ درصد اصلی‌ترین پلتفرم‌ها برای اجرای عملیات کلاهبرداری بوده‌اند.

نکته جالب این که در این گزارش شبکه اجتماعی توییتر که پلتفرم اصلی حامیان ارز دیجیتال محسوب می‌شود، در این آمار ذکر نشده است. این در حالی است که اخبار بات‌ها و مطالب جعلی این شبکه که اطلاعات نادرست درباره ارز دیجیتال منتشر می‌کنند، پیش از این به تیتر خبرگزاری‌های تبدیل شده بود.

براساس گزارش‌هایی که به کمیسیون تجارت فدرال آمریکا شده است، بیشترین نوع حملات سایبری، کلاهبرداری از طریق سرمایه‌گذاری بوده است که حدود ۵۷۵ میلیون دلار از ۱ میلیارد دلار خسارت را شامل شده است.

اما شبکه‌های اجتماعی به دلیل قابلیت انتشار سریع مطالب و ناآگاهی بسیاری از کاربران می‌تواند به مکانی مناسب برای کلاهبرداران تبدیل شود. اینستاگرام در کشور ما نیز به وفور برای تبلیغات ارز دیجیتال استفاده می‌شود و ضرورت دارد برای مقابله با شیادان در این حوزه رویکردی عمل‌گرایانه اتخاذ شود.

پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی غربی هیچ‌گونه نظارتی بر روی تبلیغات توکن‌های کلاهبرداری و سرمایه‌گذاری‌های جعلی ندارند و از این‌رو باید به سرمایه‌گذاران توصیه کرد که حتما با تحقیق و پژوهش وارد این حوزه شوند و از درستی منابع خبری خود اطمینان حاصل کنند.

منبع: کوین‌تلگراف