Gerdab.IR | گرداب

معاون وزير امور خارجه آمريكا:

غلبه بر محدوديت‌هاي اينترنتي در ايران نوعي تغيير بازي است

تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۸۹

حمايت مالي از طرح‌هاي آزادي اينترنت در سراسر جهان از زمان دولت بوش آغاز شد، اما در دولت اوباما، شركت‌هاي مخرب ديوار آتش، با تشكيل كنسرسيوم آزادي جهاني اينترنت توانستند بودجه بيشتري از دولت در سال‌هاي 2009 و 2010 به خود اختصاص دهند.

پايگاه اينترنتي "لايالينا ريويو" در گزارشي نوشت كه "مايكل پاسنر"، معاون وزير امور خارجه آمريكا غلبه بر محدوديت‌هاي اينترنتي در كشورهايي مانند ايران را نوعي "تغيير بازي" اعلام كرد.

به گزارش گرداب به نقل از فارس، "لايالينا ريويو‌" (The Layalina Review) طبق اعلام وب سايت ناظر بر استفاده از اينترنت در سراسر جهان، استفاده از اينترنت در خاورميانه از سال 2000 تاكنون 19 برابر شده است، اين در حالي است كه استفاده از اينترنت در ساير نقاط جهان تنها 5 برابر افزايش يافته است.

اين گزارش مي‌افزايد:‌ اين افزايش در فعاليت‌هاي اينترنتي در حالي به ثبت رسيده كه تعدادي از خبرنگاران و وبلاگ‌نويسان آنلاين زنداني شده و يا از سوی كشور متبوع خود تحت تعقيب قرار گرفته‌اند.

به ادعاي ديده‌بان خبرنگاران بدون مرز مستقر در پاريس، دست كم 17 "شهروند الكترونيك‌" (اصطلاحي براي افراد درگير در فعاليت‌هاي اينترنتي) در خاورميانه به زندان محكوم شده‌اند، در حالي كه بسياري از خبرنگاران در كشورهايي مانند بحرين، مصر، مراكش، عربستان سعودي، سوريه و امارات متحده عربي نيز بازداشت شده‌اند، اما از اين 17 نفر تنها در خود ايران 8 نفر در زندان به سر مي‌برند.

در ماه اكتبر، "جكسون ديل" از واشنگتن پست اعلام كرد كه با وجود ممنوعيت و سانسور اينترنت، 215646 كاربر اينترنت در ايران موفق به بازديد سايت‌هايي مانند فيس بوك، توييتر و راديو فردا شده‌اند، در حالي كه در سوريه و عربستان سعودي كه در استفاده از اين سايت‌ها آزاد هستند به ترتيب 14886 و 14691 نفر از اين سايت‌ها بازديد كرده‌اند.

اين گزارش مي‌افزايد: آمار اعلام شده از بازيدهاي اينترنتي بر اساس حجم ترافيك شركت "اولترا ريچ" (UltraReach) به ثبت رسيده كه نرم افزار اين شركت با ايجاد امكان عبور از فيلترينگ دولتي روزانه به بيش از نيم ميليون نفر امكان بازديد از وب سايت‌هاي ممنوع شده از سوی دولت را مي‌دهد.

بنيانگذاران اولترا در اصل اين برنامه را در سال 2001 براي كمك به شهروندان چيني براي عبور از ديوارهاي آتش قدرتمند دولت چين طراحي و توسعه دادند، اما امروزه تقريباً نيمي از كاربران اين سيستم ايراني هستند. در واقع، پس از انتخابات رياست جمهوري ايران در ژوئن 2009، تلاش بيش از يك ميليون ايراني در استفاده از اين سيستم باعث بروز ايراداتي در سرور اين سيستم شد.

اين گزارش مدعي شده است: همانطور كه "كلينتون" وزير امور خارجه در سخنراني خود در ژانويه گذشته بر اهميت ترويج آزادي اينترنت در جهان تاكيد كردند، معاون وي "مايكل پاسنر" نيز غلبه بر محدوديت‌هاي اينترنتي در كشورهايي مانند ايران را نوعي "تغيير بازي" اعلام كرد.

اين گزارش مي‌افزايد: حمايت مالي از طرح‌هاي آزادي اينترنت در سراسر جهان از زمان دولت بوش آغاز شد، اما در دولت اوباما، شركت‌هاي مخرب ديوار آتش، با تشكيل كنسرسيوم آزادي جهاني اينترنت توانستند بودجه بيشتري از دولت در سال‌هاي 2009 و 2010 به خود اختصاص دهند.

لايالينا ريويو مي‌افزايد: در ماه آگوست، 1.5 ميليون دلار در اختيار آژانس سخن پراكني براي كمك به كنسرسيوم آزادي جهاني اينترنت قرار داده شد، با اين حال ديل در مقاله خود در واشنگتن پست اعلام مي‌كند كه آژانس تاكنون از تحويل اين پول خودداري كرده است. در تلاش براي توضيح اين تاخير، معاون وزير خارجه، آقاي پاسنر، اظهارداشت كه ضمن اهميت حمايت مالي در توسعه اين فناوري، بايد توجه داشت تا اين پول صرف برنامه‌هاي تحقيقاتي و آموزشي شود كه از استراتژي وزارت امور خارجه در آزادي اينترنت تبعيت مي‌كنند.