Gerdab.IR | گرداب

بایدوی چین و ساخت اولین رایانه کوانتومی ابررسانا

بایدوی چین و ساخت اولین رایانه کوانتومی ابررسانا
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۴۰۱

این شرکت چینی توانسته است راه‌حلی برای یکپارچه‌سازی سخت‌افزار و نرم‌افزاری کوانتومی ایجاد کند.

به گزارش گرداب، در ۲۵ آگوست، شرکت بایدو که یک شرکت پیشرو در زمینه هوش مصنوعی (AI) و فناوری‌های جدید است، راه‌اندازی اولین کامپیوتر کوانتومی ابررسانا خود را اعلام کرد که به طور کامل سخت افزار، نرم افزار و برنامه‌ها را ترکیب می‌کند.

علاوه بر این، بایدو اولین راه‌حل یکپارچه‌سازی سخت‌افزار-نرم‌افزار کوانتومی تمام پلتفرم در جهان را ایجاد کرده است که کاربران را قادر می‌سازد تا از طریق یک برنامه تلفن همراه، رایانه شخصی یا فضای ابری به انواع تراشه‌های کوانتومی دسترسی داشته باشند.

این محصول جدید که در Quantum Create ۲۰۲۲، کنفرانسی برای توسعه‌دهندگان کوانتومی که در پکن برگزار شد، ارائه شد، راه را برای صنعتی‌سازی محاسبات کوانتومی که مدت‌ها در انتظار آن بودیم، آماده می‌کند. پیش بینی می‌شود که محاسبات کوانتومی تحولات اساسی در زمینه‌هایی مانند هوش مصنوعی، زیست شناسی محاسباتی، شبیه سازی مواد و فناوری مالی ایجاد کند.

«Qian Shi» با استفاده از ۱۰ بیت کوانتومی (کیوبیت)، سرویس محاسباتی کوانتومی‌ای را در دسترس عموم قرار می‌دهد که هم قابل اعتماد و هم قابل توجه است.

این در حالی است که کشور ما نیز در زمینه ساخت رایانه کوانتومی ابررسانا پژوهش‌هایی داشته است. کارشناسان با استناد به یکی از گزارش‏‌های موسسه هادسون آمریکا، رقابت بین ابرقدرت‏‌ها برای رسیدن به این فناوری را معادل رقابت کشور‌ها در جنگ جهانی دوم برای دستیابی به بمب اتمی می‌دانند، تا جایی که دارنده این فناوری‏ می ‏تواند مسلط به کشور‌ها شده و از دیگر کشور‌ها در جهت منافع خود بهره ‏برداری کند.

کارشناسان معتقدند دوره برتری کامپیوتر‌های کوانتومی زمانی است که این کامپیوتر‌ها قادر خواهند بود مسائلی را حل کنند که کامپیوتر‌های کلاسیک قادر به حل آن‏ها در زمان معقول نیستند.

__________________
منبع: رویترز