Gerdab.IR | گرداب

سرقت بیش از ۱۰۰ میلیون دلار «ان‌اف‌تی» در سال‌های اخیر

سرقت بیش از ۱۰۰ میلیون دلار «ان‌اف‌تی» در سال‌های اخیر
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۴۰۱

برخلاف خوش‌بینی‌ها، فناوری‌های جدید لزوماً جرائم را کاهش نمی‌دهند؛ بلکه زمینه شکل‌گیری نوع جدیدی از جرم و جنایت را فراهم می‌کنند.

به گزارش گرداب، در طی سال‌های اخیر هکر‌ها و مجرمان سایبری بیش از ۱۰۰ میلیون دلار به شکل توکن‌های غیرمثلی یا ان‌اف‌تی به سرقت برده‌اند. فناوری ان‌اف‌تی که یکی از پیشگامان حوزه بلاکچین و ارز‌های دیجیتال است، اکنون به هدف شماره یک مجرمان سایبری تبدیل شده است.

ان‌اف‌تی‌ها سرمایه‌های بر روی بلاکچین هستند که نمایانگر دیجیتالی مالکیت کاربر بر آیتم‌هایی مجازی مانند تصاویر، ویدیو‌ها و یا متون هستند. بازار ان‌اف‌تی در سال ۲۰۲۱ رشد شدیدی داشت و دوستداران ثروتمند حوزه ارز‌های دیجیتال دست به ولخرجی در این حوزه زده و اقدام به خرید‌های زیادی کردند.

این افراد امید داشتند که این بازار رشد چشمگیری داشته باشد و شاهد سود‌های زیادی باشند. اما پس از ریزش ارز‌های دیجیتال در ماه مه، بازار ان‌اف‌تی نیز ریزش همه‌جانبه‌ای داشته است و بسیاری از ان‌اف‌تی‌ها که قبلا هزاران دلار معامله می‌شدند، اکنون بی‌ارزش محسوب می‌شوند.

در سال اخیر کلاهبرداری و سرقت یکی از مسائلی بوده است که همواره با بازار ان‌اف‌تی عجین بوده است و حتی کنون که بازار ریزش داشته است نیز کلاهبرداری‌های ان‌اف‌تی همچنان چشم‌گیر است. شرکت پژوهشی الیپتیک مستقر در لندن که در زمینه فناوری بلاکچین پژوهش می‌کند، بیان می‌کند که نفوذ امنیتی از طریق شبکه‌های اجتماعی عامل اصلی ۲۳ درصد سرقت‌های ان‌اف‌تی در سال ۲۰۲۲ بوده است.

سارقین به‌طور میانگین ۳۰۰ هزار دلار از هر سرقت به دست آوردند. میزان حقیقی سرقت‌های ان‌اف‌تی احتمالاً بسیار بیشتر از این است، زیرا تمام سرقت‌های ان‌اف‌تی علنی نمی‌شوند و بسیاری از افراد این حوزه قصد علنی کردن سرمایه‌های خود و سرقتی که از آن‌ها شده است را ندارند.

هک و کلاهبرداری از دیرباز با حوزه ارز‌های دیجیتال همراه بوده است و امروزه قانون‌گذاران همه دنیا نگران سوءاستفاده از سرمایه‌های دیجیتال در زمینه جرائم سایبری هستند.

در این گزارش میزان پولشویی صورت‌گرفته در پلتفرم‌های ان‌اف‌تی را ۸ میلیون دلار خوانده است؛ اما تاکید دارد که ۳۲۹ میلیون پولی که وارد حوزه ان‌اف‌تی شده است، از طریق ابزار‌ها و خدماتی، چون میکسر‌های ارز دیجیتال به این بازار‌ها تزریق شده است.

این میکسر‌ها با هدف مخفی کردن منبع پول استفاده می‌شوند.
معروف‌ترین میکسر ارز دیجیتال، تورنادو کش است که برطبق این گزارش برای پولشویی نیمی از کلاهبرداری‌های ان‌اف‌تی از آن استفاده شده است. این میکسر ماه گذشته توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم شد.

_________________________

منبع: الیپتیک