Gerdab.IR | گرداب

كلينتون در مورد ديپلماسي شهروندي بيان كرد:

ما به شهرونداني نياز داريم كه سفراي آمريكا شوند

تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۸۹

كلينتون در يادداشت خود براي مجله "فارن افرز‌" گفته بود كه آمريكا نياز دارد تا از "قدرت هوشمند‌" براي حل مشكلات جهاني خود استفاده كند و اين امر بسيار ضروري است.

وزير خارجه آمريكا طي يادداشتي در رابطه با ديپلماسي شهروندي اين كشور تاكيد كرد كه آمريكا به شهرونداني نياز دارد كه از طريق برنامه‌هاي ديپلماسي شهروندي تبديل به سفراي آمريكا شوند.

به گزارش گرداب، "مركز ديپلماسي شهروندي ايالات متحده‌" در گزارشي نوشت: "هيلاري كلينتون‌" وزير خارجه آمريكا چندي پيش از نياز و ميل خود به مشاركت شهروندان آمريكايي در تلاش‌ها براي بهبود روابط خارجي آمريكا خبر داده بود.

بر اساس اين گزارش، كلينتون در يادداشت خود براي مجله "فارن افرز‌" گفته بود كه آمريكا نياز دارد تا از "قدرت هوشمند‌" براي حل مشكلات جهاني خود استفاده كند و اين امر بسيار ضروري است.

وزير امور خارجه آمريكا تصريح كرد: «فقر، تغييرات آب و هوايي، جنگ و افراطي‌گري همگي چالش‌هايي هستند كه دنيا با آن‌ها روبروست و تنها اگر تمامي يك ملت، با يكديگر براي مقابله با اين چالش‌ها برخيزند مي‌تواند با آن روبرو شد.»

گزارش مركز ديپلماسي شهروندي آمريكا مي‌نويسد: «با توجه به آنكه وزارت خارجه و آژانس توسعه بين‌الملل آمريكا، به ترتيب دو بازيگر مهم ديپلماسي و توسعه هستند، در دهه آينده شاهد افزايش موثر فعاليت‌هاي شهروندي براي ايجاد صلح در جهان خواهيم بود.»

كلينتون: آمريكا از ديپلماسي سنتي فاصله مي‌گيرد
اين گزارش در ادامه به بخش ديگري از يادداشت وزير خارجه آمريكا براي نشريه فارن‌افرز اشاره كرده و مي‌نويسد: «كلينتون در مورد يك سرويس جهاني شهروندي بحث كرد و به بررسي اين امر پرداخت كه وزارت خارجه آمريكا چگونه در حال وسيع‌تر كردن راه درك و مشاهده و اجراي ديپلماسي خود است.»

كلينتون افزوده است: «در حقيقت وزارت خارجه آمريكا با فاصله گرفتن از انواع سنتي ديپلماسي كه در آن ديپلمات‌هاي دولتي همه كارها را انجام مي‌دهند، قصد دارد تا با توسعه خود، به استفاده از مهارت‌ها و استراتژي‌هاي نوين روي بياورد.»

اين گزارش حاكي است، مركز ديپلماسي شهروندي آمريكا با تحسين اين تصميم وزارت خارجه آمريكا تاكيد كرد كه اعتقاد دارد، شهروندان آمريكايي راه‌حل مسائل خارجي اين كشور هستند.

به گفته اين مركز، همانطور كه كلينتون نيز در يادداشت خود اشاره كرد، ديپلماسي باید از سطح روابط دولت با دولت فراتر برود. زيرا فرصت‌ها و منابع بي‌نهايت و پايان‌ناپذير هستند.

حضور دائمي 1100 ديپلمات آمريكايي در افغانستان
اين گزارش مي‌افزايد: آمريكا ظرفيت شهروندي مورد نياز را براي ايجاد تفاوت در ديپلماسي خارجي خود دارد، زيرا اين كشور خود را داراي يك رهبري جهاني مي‌بيند و همچنين برنامه‌هاي توسعه و الزام دولت به همكاري با بخش خصوصي موجب ارتقاي ديپلماسي شهروندي آمريكا مي‌شود، اما افزايش همكاري‌هاي دولت با بخش خصوصي در آمريكا موجب شده تا جايگزين بسيار مناسبي براي فعاليت‌هاي ديپلماسي سنتي به وجود آيد.

بر اساس اين گزارش، وزير خارجه آمريكا با بيان اينكه شهروندان آمريكايي مي‌توانند نقش مهمي در توسعه اين كشور ايفا كنند، در بخش‌هايي از سخنان خود افزوده است: «همكاري و كمك آمريكا در افغانستان براي بازسازي و توسعه اين كشور هم‌اكنون توسط حدود 1100 ديپلمات و كارشناس شهروندي كه بعد از خروج نيروهاي آمريكايي از افغانستان نيز در اين كشور باقي خواهند ماند، رهبري مي‌شود. حضور اين تعداد كارشناس و ديپلمات، بيانگر مسئله مهمي درباره قدرت و رهبري شهروندي است. به طوري‌كه شهروندان آموزش ديده و مجهز، در واقع تقويت كننده و افزايش دهنده‌هاي نيرو و قدرت هستند.»

در ادامه اين گزارش آمده است: قدرت شهروندي مي‌تواند به عنوان يك ديپلماسي حمايتي مورد استفاده قرار گيرد تا در نهايت روابط بهتري با همه مردم دنيا ايجاد شود.

گزارش اين مركز تاكيد مي‌كند كه شهروندان آمريكايي با رهبري و مديريت خود و با توجه به منابع موجود مي‌توانند تحول خوبي در ديپلماسي خارجي اين كشور ايجاد كنند، به طوري‌كه كلينتون در يادداشت خود خواستار روش‌هاي جديد و خلاقانه‌اي براي گسترش تاثيرگذاري ديپلماسي ايالات متحده شده بود.

مركز ديپلماسي شهروندي آمريكا با بيان آنكه استفاده از شهروندان ابزار بسيار مهمي براي ايجاد صلح در دنيا است، مي‌نويسد: اما هنوز فضاي زيادي براي رشد باقي مانده است، ديپلمات‌هاي آمريكايي در سفارتخانه‌هاي اين كشور و همچنين از طريق آژانس توسعه بين‌الملل آمريكا مي‌كوشند تا فناوري‌هاي جديد براي توسعه را به كشورهاي در حال توسعه وارد كنند. زيرا اين فناوري‌هاي ابزارهاي بسيار مهمي براي برانگيختن صلح و ايجاد روابط بهتر هستند.

اين گزارش تأكيد مي‌كند: البته براي تكميل اقدامات مهم ديپلمات‌ها،‌ وزارت خارجه و آژانس توسعه بين‌الملل در فضاي ديپلماسي، ما نياز به شهرونداني داريم كه از طريق برنامه‌هاي ديپلماسي شهروندي تبديل به سفراي آمريكا شوند.

وزير خارجه آمريكا نيز در اين باره مي‌گويد: ايالات متحده مي‌تواند منافع و ارزش‌هاي خود را گسترش داده و ديگر ملل را در حل مشكلات جهاني رهبري و حمايت كند. همچنين اين كشور مي‌تواند پيوندهاي ديپلماتيك قوي با متحدان سنتي خود و قدرت‌هاي در حال ظهور ايجاد كند.

وي مي‌افزايد: ما مي‌توانيم به مقابله با چالش‌هاي دنيا در قرن بيست‌ويكم بپردازيم و رهبري جهاني آمريكا را هم به آزمايش بگذاريم.

منبع: فارس