Gerdab.IR | گرداب

رسوایی جاسوس‌افزار ایتالیایی

رسوایی جاسوس‌افزار ایتالیایی
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۴۰۱

یک موسسه کوچک متعلق به شرکتی ایتالیا که در رسوایی هک کردن تلفن همراه دست داشته است، از نرم‌افزار ردیابی برای نظارت مخفیانه بر پیام‌های افراد در سراسر دنیا استفاده کرده است.

به گزارش گرداب، موسسه Tykelab زیرمجموعه شرکت RCS، مستقر در رم ایتالیا، برای مشتریانش اقدام به جاسوسی شهروندانی از کشور‌های آسیایی و آفریقایی کرده است. براساس اسنادی که موسسه تحقیقاتی لایتهاس (Lighthouse) منتشر کرده است، افرادی از کشور‌های لیبی و عراق از جمله قربانیان این جاسوسی‌ها بوده‌اند.

این شرکت در صفحه لینکدین خود را به عنوان «شرکت توسعه‌دهنده قوی نرم‌افزاری» معرفی کرده است که در حوزه مدیریت فساد و ارزیابی امنیتی تخصص دارد. سایر کشور‌هایی که هدف اقدامات جاسوسی Tykelab قرار گرفته‌اند، نیکاراگوئه، مالزی، مالی و کاستاریکا هستند. از میان کشور‌های اروپایی نیز شهروندانی از یونان، پرتغال و حتی خود ایتالیا قربانی جاسوسی بوده‌اند.

این شکاف امنیتی موجود در تلفن‌های همراه که باعث دسترسی این برنامه جاسوسی به اطلاعات و پیام‌های کاربران می‌شده است، به مدت هشت سال برطرف نشد که این مسئله همچون هدیه‌ای به دولت‌ها و آژانس‌های خصوصی غربی بوده که به دنبال اجرای برنامه‌های نظارتی پنهان بوده‌اند.

در گزارش لایتهاس مقصر این مشکل امنیتی شرکت‌های مخابراتی معرفی شده‌اند که دسترسی به شبکه را به طرف‌های ثالث داده است که آن‌ها از آن برای جاسوسی استفاده کرده‌اند. رگولاتور تلفن‌های همراه GSMA می‌گوید که این صنعت در شناسایی عملیات‌های جاسوسی که بر شبکه‌هایش می‌شود، ناتوان است.
این افشاگری در مورد موسسه ایتالیایی Tykelab یادآور افشاگری چند ماه پیش درباره شرکت مادر آن RCS است.

شرکت RCS چند ماه گذشته مشخص شد که اقدام به جاسوسی علیه شهروندان ایتالیا و قزاقستان کرده است. همچنین جاسوس‌افزار اسرائیلی پگاسوس نیز در طی سال گذشته ابعاد وسیع‌تری از جاسوسی دولت‌های غربی را نشان داده است.

تحقیقات موسسه لایتهاس نشان می‌دهد که جاسوس‌افزاری که توسط این شرکت ایتالیایی استفاده شده است، می‌تواند تمام حرکات هر کسی که حامل یک تلفن همراه باشد را ردیابی کند، چه آن اشخاص چند متر آن طرف‌تر باشند و چه در قاره دیگری باشند.

________________________________________

منبع: لایتهاس