Gerdab.IR | گرداب

حمله سایبری به دولت مونته‌نگرو

حمله سایبری به دولت مونته‌نگرو
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۴۰۱

هدف اصلی این حمله ساختار فناوری دولتی و حاکمیتی این کشور اروپایی بوده است.

به گزارش گرداب، حمله سایبری به مونتگرو از پنج‌شنبه شب آغاز شد و زیرساخت‌های اطلاعات فناوری و خدمات محلی دولت این کشور را هدف قرار داد. وزیر داخلی این کشور در توییتی اعلام کرد: «در روز‌های گذشته مونته‌نگرو در برابر مجموعه‌ای از حلات سایبری علیه زیرساخت‌های دولتی بوده است. هدف اصلی ساختار دولتی و حاکمیتی است». او همچنین اضافه کرد که در این حمله بی‌سابقه، داده‌های شهروندان و همینطور امنیت حساب‌های آن‌ها در خطر قرار نگرفته است.

سفارت ایالات متحده در این کشور در رابطه با این حمله سایبری اذعان کرده که رویارویی مداوم و در حال انجام علیه دولت این کشور ممکن است باعث اختلال‌هایی در حمل و نقل عمومی و خدمات دولتی مانند گمرگ و پرواز هواپیما‌ها و همینطور اختلال‌های مخابراتی شود.

فرانسه برای کمک به این کشور اعلام آمادگی کرده و هیئتی از آژانس امنیت نظام‌های اطلاعاتی (ANSSI) را برای تحقیق درباره این حمله سایبری و بازیابی امنیت سایبری به این کشور ارسال کرده است.

آژانس امنیت ملی این کشور دولت روسیه را مسئول این حمله سایبری دانسته و می‌گوید مونته‌نگرو در یک جنگ هیبریدی قرار گرفته است. با این حال نخست وزیر این کشور دریتان آبازویچ اعلام کرد که هیچ اطلاعات دقیقی درباره عاملان این حمله سایبری در دست نیست و بهتر است از گمانه‌زنی پرهیز کرد.

نخست وزیر مونته‌نگرو گفته است:
«مسئولان بخش امنیتی کشور ما نتوانسته تایید کنند که آیا فرد، گروه یا دولتی پشت این حملات سایبری وجود دارد یا خیر».

شایان ذکر است که رابطه میان مونته‌نگرو و روسیه پس از این که این کشور در سال ۲۰۱۷ به ناتو پیوست، رو به وخامت رفت.