Gerdab.IR | گرداب

برنامه های ملی برای تحقق جهش اقتصادی با کمک فناوری زیستی

برنامه های ملی برای تحقق جهش اقتصادی با کمک فناوری زیستی
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۴۰۱

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اعلام کرد: ۱۶ برنامه ملی برای تحقق جهش اقتصادی در کشور با کمک فناوری‌های زیستی اجرا می‌شود.

به گزارش گرداب، فناوری‌های زیستی را ناجی آینده اقتصاد کشور می‌دانند عرصه‌ای در حال رشد فزاینده که همه کشور‌ها حساب ویژه‌ای روی آن باز کرده اند.

در عصری که جنگ‌های بیولوژیکی حرف اول را در رورویی کشور‌ها و قدرت‌نمایی آن‌ها می‌زند؛ توسعه فناوری‌های زیستی مهم و راهبردی است؛ به همین دلیل فناوران این عرصه و دستاورد‌های فناورانه آن به مهم‌ترین ابزار و ترفند برای دولت‌ها بدل شده‌اند تا قدرت خود را به دیگر کشور‌ها نشان دهند و بتوانند در مقابل تهدیدات جهانی بایستند. این فناوری‌ها می‌تواند آینده بشر و دنیا را رقم بزند.

ایرانیان هم که به گفته سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهور سابقه تاریخی در زیست فناوری دارند و به نوعی این فناوری در ذات و خون آریایی‌ها است با توسعه زیست بوم فناوری و نوآوری زیستی در دنیا پیشتازی می‌کنند و تلاش‌های پیشینیان خود را بازآفرینی کرده و با فناوری‌های به روز عجین کرده اند.

این تلاش‌ها قرار است به تحقق جهش اقتصادی در کشور با کمک فناوری‌های زیستی بیانجامد. ۱۶ برنامه کلی هم برای آن طراحی شده است. «تحقیق و توسعه مرغ لاین»، «تکثیر و اصلاح نژاد‌های برتر از دام‌های خوراک دام و طیور»، «تولید افزودنی‌ها و جایگزین‌های خوراک دام و طیور»، «تولید کود‌های زیستی و زیست مهارگرها» و «برنامه‌های کشت بافتی و احیای باغات»، «تولید نهال‌های روغنی و محصولات کشاورزی» از جمله این برنامه‌ها است.

همچنین از دیگر اقدامات ملی برای این هدف می‌توان به «تولید بذور با کیفیت دانه‌های اولیه از ارقام بومی و خارجی و احداث باغات مادری»، «تولید محصولات گواهی شده کشاورزی»، «توسعه کشاورزی زیستی و قراردادی»، «تولید افزودنی‌های دامی و انسانی و استارتر‌های صنایع لبنی»، «تولید پروبیوتیک‌های دام، طیور و آبزیان»، «تولید دارو و واکسن دام، طیور و آبزیان»، «تولید غذا‌های فراسودمند»، «توسعه فناوری اطلاعات در تولید محصولات زیستی» و «توسعه فرآوری زیستی محصولات غذایی و کشاورزی» اشاره کرد.

اقداماتی که با تلاش ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همراهی و هم افزایی نهاد‌های مرتبط و با استفاده از دانش و تخصص شرکت‌های دانش بنیان و خلاق به ثمر خواهد نشست.