Gerdab.IR | گرداب

سانسور هوشمند فلسطینی‌ها در پلتفرم‌های متا

سانسور هوشمند فلسطینی‌ها در پلتفرم‌های متا
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۴۰۱

این غول شبکه اجتماعی نه تنها معیارهای دوگانه‌ای دارد، بلکه حتی سیاست‌های تبعیض‌آمیزی نسبت به کاربران فلسطینی دارد.

به گزارش گرداب، متا غول شبکه‌های اجتماعی و مالک پلتفرم‌های فیسبوک، اینستاگرام و واتساپ نه تنها استانداردهای دوگانه‌ای در حوزه فعالیت‌های کاربران در فضای مجازی دارد، بلکه گزارش‌ها از این حکایت می‌کند که در طی جنگ‌های اخیر فلسطینی‌ها، شیوه‌های تبعیض‌آمیزی علیه مطالبی که در حمایت از مردم مظلوم فلسطین نوشته شده است، اجرا می‌کند.

کاربران فلسطینی از حق آزادی بیان خود در طی جنگ دو هفته‌ای اسرائیل در نوار غزه برخوردار نبودند و محتوای آنها در فیسبوک مسدود شده و کاربران عرب زبان در این زمان، بیش از کاربران عبری‌ زبان مسدود و جریمه شدند. حسابرسی مستقل محتوای آنلاین متا این مسئله را آشکار کرده است.

در این حسابرسی که توسط مرکز مشورتی تجارت برای مسئولیت اجتماعی (BSR) صورت گرفته است، از توانایی متا برای کنترل و مدیریت محتوا و قانون‌گذاری در پلتفرم‌های رسانه‌ای پرده برداشته است. به گزارش واشنگتن پست و سایر رسانه‌های غربی این نخستین بار است که در رابطه با مسئله سانسور و رفتار تبعیض‌آمیز متا در برابر فعالان اجتماعی فلسطینی و سانسور هدفمند محتوای عرب‌زبان پرده برداشته شده است.

7amleh مرکزی عربی برای بهبود شبکه‌های اجتماعی که گروهی پشتیبان حقوق دیجیتال فلسطینی‌هاست در این زمینه توییت کرده است: «این گزارش تایید می‌کند که سانسورهای متا حق آزادی بیان فلسطینی‌ها و سایر حقوق انسانی آنها را از طریق برخورد تبعیض‌آمیز محتوای عربی در نسبت با محتوای عبری زیرپا گذاشته است».

نیروهای اشغالگر اسرائیلی در ماه مه سال گذشته به ساکنان نواحی غربی شیخ جراج در قدس حمله کردند. پس از آن نیروهای اشغالگر به مسجد الاقصا یورش بردند و به بمباران وحشیانه غزه پرداختند و در نهایت بیش از 200 فلسطینی شهید شدند. چند ماه پس از آن دادگاه عالی اسرائیل در قدس اشغال‌شده حکم به تعویق اخراج ساکنان شیخ جراح از خانه‌هایشان داد، زیرا که از بالا گرفتن تنش‌ با فلسطینی‌ها نگرانی داشت. دادگاه پیشنهاد کرد که فلسطینی‌ها به عنوان مستاجران در آن خانه‌ها باقی بمانند، خانه‌هایی که از نظر اسرائیل مالک‌ آنها شهرک‌نشینان یهودی هستند. این پیشنهاد توسط سامی ارشد وکیل ساکنان شیخ جراح رد شد.
وقتی که مونا الکورد یک فعال فلسطینی تلاش کرد که در زمان این رویدادها در شیخ جراح پخش زنده‌ای از وقایع را در اینستاگرام به اشتراک بگذارد، پخش زنده او بلافاصله قطع شد.

این فعال فلسطینی بعدتر اعلام کرد که لایو زنده او مسدود شده است که نشان از سانسور دقیق محتوای فلسطینی‌ها در این پلفترم می‌داد.
فلسطینی‌هایی که تصاویری از خانه‌های تخریب‌شده و تابوت‌های کودکانشان در این پلفترم منتشر کردند، باعث ایجاد خشم جهانی نسبت به رژیم اشغالگر قدس شدند. اما این مسئله در نهایت باعث این شد که سانسور و مدیریت محتوای فلسطینی‌ها در این پلتفرم‌ها شدت بیشتری به خود بگیرد.

اینستاگرام محتوایی که دارای هشتگ #AlAqsa باشد را در در این دوران به طور خودکار مسدود کردند. متا در آن زمان اعلام کرد که استفاده خودکار نرم‌افزاری باعث خطا شده است، اما سخنگوی متا اضافه کرد که خطای انسانی در پشت این مسئله بوده است.

برطبق تحقیقات اخیر هشتگ مربوط به الاقصا به‌طور عامدانه در بین تعابیر مرتبط با تروریسم تعریف شده بود.

__________________________
منبع: المیادین