Gerdab.IR | گرداب

اف‌بي‌آي و سيا:

تمامي اطلاعات شما در اختيار ماست

تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۸۹

شركت گوگل در ازاي دريافت 25 دلار براي اطلاعات هر كاربر، اطلاعات مورد نياز نهادهاي امنيتي آمريكا را در اختيار آنها قرار دهد. حتي برخي منابع از همكاري "ياهو" با مقامات اطلاعاتي آمريكا پرده برداشتند.

يك نهاد امور اينترنتي در آمريكا نيز با استفاده از يك نرم افزار پيشرفته اطاعات گسترده كاربران به ويژه آي‌پي‌هاي كامپيوترهاي شخصي، شماره سريال‌هاي اين كامپيوترها و يا لپ تاپ‌ها، نام شركت فروشنده اين كامپيوترها و آخرين آدرس اينترنتي كه شخص از آن استفاده كرد را در اختيار مقامات نظارت بر فعاليت‌هاي اينترنتي قرار مي‌دهد.

به گزارش گرداب، پس از افشاي اين گزارش بود كه خبرنگار روزنامه تايمز لندن نيز فاش كرد كه رئيس اف.بي.آي و يكي از مقامات اعمال قانون آمريكا با مديران ارشد چند شركت مهم اينترنتي از جمله گوگل و فيس‌بوك ديدار داشتند اين در حالي است كه "آندرو نويس" مدير امور سياست‌هاي عمومي فيس‌بوك نيز تاكيد كرد كه رئيس اف.بي.آي از ساختمان اصلي فيس‌بوك ديدار داشته و با مديران ارشد اين سايت گفتگو كرده اما مقامات گوگل از اظهارنظر در مورد ديدار رئيس اف.بي.آي با مديران ارشد گوگل امتناع كرد.

علاوه بر تلاش كنگره آمريكا براي تصويب لايحه كنترل سايت‌هاي اينترنتي، دولت اوباما به مقامات اعمال قانون به صورت مخفيانه دستور داده كه روند كنترل سايت‌هاي اينترنتي و حتي به دست آوردن اطلاعات شخصي كاربران را در دستور كار قرار دهند. از جمله درخواست‌هاي اف.بي.آي و آژانس‌هاي اطلاعاتي آمريكا از شركت‌هاي اينترنتي اين بوده كه براي آنها مسير را در رهگيري و دسترسي به اي‌ميل‌ها و گفتگوهاي كاربران اينترنتي به ويژه در وب سايت‌هايي همچون بلك بري، فيس‌بوك و اسكايپ هموار كنند تا متخصصان اف.بي.آي و آژانس‌هاي اطلاعاتي آمريكا بتوانند هر پيام كاربران را رهگيري كنند.

تمامي اطلاعات شما در اختيار ماست
مقامات اف.بي.آي و آژانس‌هاي اطلاعاتي آمريكا به شدت به دنبال در اختيار گرفتن اطلاعات شخصي كاربران اينترنتي و ورود به حريم خصوصي شهروندان آمريكايي هستند و توجيه آنها مبارزه با عوامل فعاليت‌هاي تروريستي است. پيش از اين نشريه "وايرد" فاش كرده بود كه اف.بي.آي به طور پنهاني با همكاري چند متخصص كامپيوتر سيستمي بسيار پيشرفته براي رهگيري و شنود مكالمات و اي‌ميل‌هاي كاربران اينترنتي ساخته است. يك نهاد امور اينترنتي در آمريكا نيز با استفاده از يك نرم افزار پيشرفته اطاعات گسترده كاربران به ويژه آي‌پي‌هاي كامپيوترهاي شخصي، شماره سريال‌هاي اين كامپيوترها و يا لپ تاپ‌ها، نام شركت فروشنده اين كامپيوترها و آخرين آدرس اينترنتي كه شخص از آن استفاده كرد را در اختيار مقامات نظارت بر فعاليت‌هاي اينترنتي قرار مي‌دهد.
 
وب سايت "پريزون پلنت" نيز اخيرا در گزارشي اعلام كرد: «"كريستوفر سوگويان" فاش كرده كه شركت مايكروسافت تاكنون درخواست اف.بي.آي و آژانس‌هاي اطلاعاتي آمريكا براي همكاري با هدف به دست آوردن اطلاعات كاربران را نپذيرفته اما شركت گوگل پذيرفته در ازاي دريافت 25 دلار براي اطلاعات هر كاربر، اطلاعات مورد نياز نهادهاي امنيتي آمريكا را در اختيار آنها قرار دهد. حتي برخي منابع از همكاري "ياهو" با مقامات اطلاعاتي آمريكا پرده برداشتند. كريستوفر سوگويان فاش كرد كه حتي گوگل و ياهو با همكاري با اف.بي.آي و آژانس‌هاي اطلاعاتي آمريكا مي‌توانند پول بيشتري در مقايسه با ديگر فعاليت‌هايشان به دست آورند.»
 
روزنامه تايمز نيز افشا كرد كه حتي آژانس‌هاي اطلاعاتي آمريكا به دولت‌ها و شركت‌هاي خارجي فعال در آمريكا اعلام كرده‌اند كه در صورت استفاده از خدمات شركت‌هاي اينترنتي خارجي بايد تمامي فعاليت‌هاي اينترنتي‌شان از فيلتر سرورهاي اصلي اين آژانس‌هاي اطلاعاتي عبور كند.
 
اين اقدامات كه نقض آشكار آزادي و حريم خصوصي كاربران آمريكايي است باعث انتقاد شديد اتحاديه‌هاي آزادي‌هاي مدني در آمريكا شده است. "لورا مورفي" يك فعال حامي آزادي‌هاي مدني نيز گفت: «ما همچنان نسبت به اينكه دولت آمريكا به آساني مي‌تواند به تمامي اطلاعات خصوصي كاربران اينترنتي راه پيدا كند، به شدت نگران هستيم. مردم آمريكا نبايد به دولت، نهادهاي امنيتي و اف.بي.آي اجازه دهند تا به نام حفاظت از امنيت ملي ، تمامي اطلاعات شخصي شهروندان در اختيار دولت قرار بگيرد.»
 
منبع:  الف