Gerdab.IR | گرداب

اعدام یک محکوم به مرگ با داروی بیهوشی حیوانات در آمریکا

تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۸۹

ماه‌هاست چندین ایالت آمریکا تلاش می‌کنند به داروی ویژه اعدام دست پیدا کنند که مهمترین دارو از سه داروی مورد استفاده برای اعدام از طریق تزریق مرگبار است.

یکی از ایالت‌های آمریکا روز پنجشنبه، برای نخستین بار به علت کمبود داروی بیهوشی، با استفاده از داروی حیوانات، یک قاتل را اعدام کرد.

به گزارش گرداب، جان دوتی پنجاه و هشت ساله که سال دو هزار و یک کرتیس وایز هم سلولی بیست و دو ساله خود را خفه کرده بود، با استفاده از داروی "پنتوباربیتال" که معمولا از سوی دام پزشکان برای بیهوش کردن حیوانات استفاده می‌شود، در ایالت اوکلاهوما آمریکا اعدام شد.

جری میسی سخنگوی زندان اوکلاهوما در گفتگو با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد فرایند (اعدام) ساعت شش و دوازده دقیقه عصر به وقت محلی آغاز شد. مرگ جان دوتی در ساعت شش و هجده دقیقه عصر اعلام شد.

"مرکز اطلاع رسانی مجازات مرگ" که یک گروه ناظر بر اعدام‌ها مستقر در واشنگتن است، تایید کرد این نخستین محکومی بود که با استفاده از این دارو، اعدام شد.

ماه‌هاست چندین ایالت آمریکا تلاش می‌کنند به داروی ویژه اعدام دست پیدا کنند که مهمترین دارو از سه داروی مورد استفاده برای اعدام از طریق تزریق مرگبار است. موجودی "هوسپیرا" که تنها شرکت تولید کننده این دارو در آمریکا است، تمام شده است. این شرکت اوایل سال آینده تولید این دارو را از سر خواهد گرفت.

در نتیجه، برخی از ایالت‌های آمریکا مجبور شده‌اند اجرای حکم اعدام را به حال تعلیق در بیاورند و برخی دیگر نیز این دارو را از دیگر ایالت‌ها یا از خارج وارد کرده‌اند.

تصمیم ایالت اوکلاهوما برای استفاده از داروی حیوانات ماه گذشته از سوی دادگاهی در آمریکا تایید شد. احتمال می‌رود این حکم منجر به آن شود که دیگر ایالت‌های آمریکا نیز به استفاده از این روش روی بیاورند.

کارشناسان مجازات مرگ در عین حال هشدار داده‌اند این دارو به درستی بررسی نشده و ممکن است در جریان مراحل دردناک بعدی تزریق که به مرگ محکومان منجر می‌شود، آنها را در حالت بیهوشی نگه ندارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، وکلای محکوم تازه اعدام شده در خصوص استفاده از موکل خود به عنوان "خوک آزمایشی" برای آزمایش این روش جدید اعدام، ابراز نگرانی کرده بودند.

منبع: واحد مرکزی خبر