Gerdab.IR | گرداب

ماجرای خریداری توئیتر توسط ایلان ماسک

ماجرای خریداری توئیتر توسط ایلان ماسک
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۴۰۱

بالاخره بعد از ماه‌ها جنگ لفظی و دعوای حقوقی در دادگاه، ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا و SpaceX، سومین شرکت بزرگ را به دارایی هاش اضافه کرد و با اتمام معامله ۴۴ میلیارد دلاری، رسما صاحب توئیتر شد.

به گزارش گرداب، ماسک حدود ۶ ماه پیش درخواست خرید توئیتر را مطرح کرد، بعد از آن به دلیل وجود مغایرت در امار تعداد ربات‌های موجود در توئیتر و تعداد بالای آنها، خواست که از این معامله منصرف شود، ولی توییتر از او شکایت کرد که باید به حرفش عمل کند و توئیتر را بخرد. بعد از چندین ماه دعوای حقوقی در دادگاه و قبل از دادن حکم نهایی توسط قاضی، ماسک و توییتر دوباره سر میز مذاکره آمدند و قاضی به آن‌ها مهلت داد که تا روز جمعه این معامله را به پایان برسانند وگرنه دوباره روند دادگاه از سر گرفته خواهد شد.

ماسک از روز چهارشنبه با در دست داشتن سینک روشویی و اجرای عملی اصطلاح Let that sink in (به معنای پذیرفتن امری ناخوشایند) وارد مقر توئیتر در سان فرانسیسکو شد و با کارکنان این شرکت دیدار کرد. در روز‌های بعد و با نزدیک شدن موعد نهایی مشخص شده توسط دادگاه، ماسک خرید توییتر را نهایی کرد.

در اولین اقداماتش در توییتر، ماسک شروع به اخراج مدیران ارشد این شرکت کرد و مدیرعامل، مدیر مالی و مسئول حقوقی و سیاست گذاری توییتر در روز اول اخراج شدن و این اشخاص با اسکورت حراست این شرکت به بیرون این شرکت هدایت شدند.

ماسک گفته بود که ازادی بیان یک ضرورت اجتماعی برای یک دموکراسی کارامد هست و به تبدیل شدن توییتر به پلتفرم ازادی بیان برای جهان اعتقاد دارد. در نتیجه قصد داره قوانین محدود کننده توییتر را کمتر می‌کند تا طیف‌های مختلف سیاسی بتونه ازادانه‌تر در این پلتفرم فعالیت کنند.

اما ازادی بی حد برای پلتفرم‌هایی که تبلیغات میگیرند باعث نگرانی تبلیغ دهنده‌ها میشه در نتیجه ماسک گفته شورای مدیریت محتوایی تشکیل میده که اعضای آن از طیف‌های مختلف هستن و تصمیمات بزرگ در مورد مدیریت محتوا و همچنین باز و بسته کردن اکانت‌های حساس با تصمیم این شورا گرفته خواهد شد. همچنین جلوی بات‌ها و اسپم کردن آنهارا هم خواهد گرفت.

به لطف خصوصی کردن سهام توییتر و خروج سهام آن از بازار بورس آمریکا، ماسک دیگه الزامی به ارائه عملکرد مالی توییتر به صورت عمومی ندارد و نیازی نیست به سهامداران در بورس جواب دهد. در نتیجه با نبود فشار سهامداران، انعطاف و ازادی بیشتری برای انجام کار‌های مختلف خواهد داشت.

ماسک روی افزایش درامد توییتر حساب ویژه‌ای باز کرده و علاوه بر تبلیغات و از اشتراک‌های مختلف قرار هست درامدزایی کنه و اشتراک فعلی توییتر یعنی توییتر بلو را گسترش بده. حتی ایده‌ای مثل پول گرفتن از شرکت‌ها و سیاستمداران هم برای فعالیت در توییتر مطرح هست.

توییتر زیر نظر ایلان ماسک تحت مالکیت هلدینگ X خواهد بود و ماسک قرار هست از توییتر به عنوان سنگ بنای ساخت سوپر اپ X که کاربرد‌های مختلف داره، استفاده کنه.