Gerdab.IR | گرداب

ظهور رایانه کوانتومی و پایان بلاکچین: آیا بیتکوین بی‌ارزش خواهد شد؟

ظهور رایانه کوانتومی و پایان بلاکچین: آیا بیتکوین بی‌ارزش خواهد شد؟
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۴۰۱

با ظهور فناوری جدید، فناوری‌های قدیمی فراموش می‌شوند. سرنوشت بیتکوین و بلاکچین چه خواهد بود؟ اگر اخبار دنیای فناوری را مدتی طولانی دنبال کرده باشید، متوجه این واقعیت شده‌اید که فناوری‌ها می‌آیند و می‌روند و هر فناوری عمر مفیدی دارد. اینترنت خود جانشین شیوه‌های ارتباط از راه دور گذشته شد، سی‌دی‌ها، دیسکت‌ها آمدند و رفتند و حال با آمدن رایانه‌های کوانتومی و عملیاتی شدن شیوه جدید پردازش، احتمالا بیتکوین و بلاکچین نیز بار و بندیل خود را جمع کنند.

به گزارش گرداب، پردازش کوانتومی نویدبخش امور بسیار گسترده، بزرگ و مهمی است، مانند حل کردن مسائل حل‌ناپذیر ریاضیاتی. آیا عدد پی انتها دارد؟ آیا رایانه‌های کوانتومی بالاخره این پرسش را پاسخ می‌دهد؟ پردازش کوانتومی قدرتی بسیار بیشتر از پردازش‌های فعلی دارد و روی کاغذ رایانه کوانتومی نسبت به ابررایانه‌های فعلی، مانند مقایسه سیستم‌عامل‌های فعلی با سیستم‌عامل داس ۸ بیتی است.

ظهور این فناوری جدید، اما پیامد‌های مثبت و منفی زیادی به همراه خواهد داشت و یکی از این پیامد‌های شاید ناگوار ایجاد مشکلات امنیتی گسترده و بی‌ارزش شدن ارز دیجیتال است. رایانه‌های ۱۰۰۰ بیتی کوانتومی در حال ظهور هستند و عده‌ای معتقدند ظهور این رایانه‌ها میخ آخر را بر تابوت بیتکوین خواهد کوبید. بیتکوین و سایر ارز‌های دیجیتال چیستند جز یک رمز حل‌نشدنی که مالکیت شما را نشان می‌دهند. پردازش کوانتومی روی کاغذ می‌تواند این رمز حل‌نشدنی را در کسری از ثانیه واگشایی کند.

تفاوت پردازش کوانتومی با پردازش معمولی، به کار گرفتن ذات پیچیده و عدم قطعیت جهان مکانیک کوانتوم است. در حالی که در پردازش فعلی از مفاهیم دوگانه صفر و یک برای اجرای دستور‌ها استفاده می‌شود، پردازش کوانتومی از اصول چندوجهی استفاده می‌کند و گزاره‌ها در آن واحد می‌توانند هم صفر و هم یک باشند. حکایت گربه شرودینگر را شنیده‌اید؟ اگر نه می‌توانید با یک جستجو متوجه پیچیدگی و عمق این مطلب شوید. حال رایانه کوانتومی گربه را در رایانه قرار می‌دهد؛ یا شاید هم نه؟ نتیجه این پیشرفت عظیم در فناوری این است که حوزه‌های مختلفی، چون رمزنگاری، شیمی، تشخیص دارو و بانکداری، امیدوار به این هستند که این پردازش بتواند مسائل و مشکلات پیچیده آن‌ها را حل کند.

در همین حال، رسیدن به فناوری رایانه کوانتومی تبدیل به یک رقابت مهم بین شرکت‌های بزرگ فناوری و حتی دولت‌ها شده است. همه به دنبال این هستند که در این زمینه نخستین باشند و در حیطه کوانتوم برتری داشته باشند. برای داشتن سلطه کوانتومی بر حوزه فناوری باید رایانه‌ای ساخت که کیوبیت‌های زیادی داشته باشد. کیوبیت معادل کوانتومی واحد پردازشگری معمولی بیت است. هرچه کیوبیت‌ها بیشتر باشد، رایانه قدرتمندتر خواهد بود. گوگل در سال ۲۰۱۹ رایانه‌ای ۵۳ کیوبیتی با نام سیکامور (Sycamore) ساخت. شرکت آی‌بی‌ام، اما در سال ۲۰۲۱ از گوگل جلو زد و با رایانه «عقاب» پردازشگری ۱۲۷ کیوبیتی ارائه کرد.

آخرین خبر از این رقابت کوانتومی مربوط به همکاری شرکت فوجیتسو و انستیتو تحقیقاتی ریکن (RRI) است که با هدف برتری پیدا کردن در این حوزه پروژه‌های خود را یکی کردند. هدف از این همکاری ایجاد رایانه‌ای با ۱۰۰۰ کیوبیت است که احتمالا در سال ۲۰۲۷ عرضه خواهد شد. این ابررایانه کوانتومی به عنوان «قاتل بیتکوین» شهرت یافته است. آیا سرمایه‌گذاران حوزه ارز دیجیتال باید نگران آن باشند؟ احتمال بسیار زیاد بله.