Gerdab.IR | گرداب

حمايت نمايندگان سناي آمريكا از ديپلماسي شهروندي

تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۸۹

هزاران شهروند آمريكايي توانسته‌اند با برقراري ارتباطات فرهنگي، علمي و تكنولوژيك با شهروندان، رهبران، متخصصان و تحصيل‌كردگان ساير كشورها، دستاوردهاي بسياري در عرصه روابط خارجي براي آمريكا به ارمغان آورند.

 30 نفر از نمايندگان سناي آمريكا در پنجاهمين سالگرد تاسيس شوراي ملي بازديدكنندگان بين‌المللي، روز 16 فوريه سال 2011 را روز "ديپلماسي شهروندي" نامگذاري كردند.

به گزارش گرداب به نقل از فارس، پايگاه اينترنتي "شوراي ملي بازديدكنندگان بين‌المللي آمريكا" (nciv.org) در گزارشي به قلم "اد تامپسون" (Ed Thompson) و "كريس باست" (Chris Bassett) نوشت: روز 14 سپتامبر سال جاري ميلادي، سناي آمريكا با تصويب قطعنامه‌اي به اتفاق آراء پنجاهمين سالگرد تاسيس شوراي ملي بازديدكنندگان بين‌المللي (NCIV) را گرامي داشت و روز 16 فوريه سال 2011 را به عنوان "روز ديپلماسي شهروندي" نامگذاري كرد.

بر اساس اين گزاش، يك گروه 30 نفره از نمايندگان هر دو حزب دموكرات و جمهوريخواه به عنوان حامي، اين قطعنامه را امضا كردند، قطعنامه مذكور (قطعنامه 603) با برجسته كردن نقش NCIV در ارتقاي روابط خارجي آمريكا تصريح مي‌كند كه هزاران شهروند آمريكايي توانسته‌اند با برقراري ارتباطات فرهنگي، علمي و تكنولوژيك با شهروندان، رهبران، متخصصان و تحصيل‌كردگان ساير كشورها، دستاوردهاي بسياري در عرصه روابط خارجي براي آمريكا به ارمغان آورند.

به نوشته تامپسون و باست، قطعنامه مذكور تلاش مهمي در راستاي روشن شدن نقش شبكه NCIV و برنامه‌هاي مربوط به آن بوده و ارتباطات اين شبكه را با قانون‌گذاران آمريكا در آستانه پنجاهمين سالگرد تشكيل اين شبكه تقويت كرده است.

"شري مولر" (Sherry Mueller)، رئيس شبكه NCIV ضمن تقدير از نقش اعضاي اين شبكه اظهارداشت: «قطعنامه مذكور به منزله تقدير از NCIV و نتيجه ارتباطات ما با سناتورها و مقامات ارشد است، تعداد شركت‌كنندگان در مراسم پنجاهمين سالگرد NCIV يك ركورد را ثبت كرد. قابليت شبكه NCIV در حمايت از برنامه‌هاي عملي و پيشبرد ديپلماسي شهروندي همچنان رشد خواهد كرد

"كارول انگبرتسون بايرن" (Carol Engebretson Byrne)، رئيس مركز بين‌المللي مينسوتا (Minnesota) و رئيس كميته حاميان NCIV هم، صدور قطعنامه 603 از سوي سناي آمريكا را نشانگر قدرت شبكه NCIV و اهميت روابط آن با قانون‌گذاران آمريكا دانسته است.

از نظر وي اين فرآيند، در جريان پنجاهمين سالگرد NCIV روابط ميان اين شبكه و مقامات منتخب مردم را بهبود بخشيده و اهميت ديپلماسي شهروندي را در سراسر آمريكا به وضوح نشان داده است، لذا بايد به همه اعضاي شبكه كه در مسير دست‌يابي به قطعنامه مذكور تلاش كرده‌اند تبريك گفت.

اين گزارش در پايان مراتب تشكر شبكه NCIV از سناتورهاي حامي اين شبكه در مسير صدور قطعنامه 603 را ابراز داشته و از سناتور دموكرات "آرلن اسپكتر" (Arlen Specter) و سناتور جمهوريخواه "ريچارد جي. لوگار" (Richard G. Lugar) تشكر شده است.

اين گزارش مي‌افزايد: هر دوي اين سناتورها از جمله حاميان ثابت‌قدم NCIV و برنامه‌هاي تعامل فرهنگي وزارت خارجه آمريكا به شمار مي‌روند. اسپكتر در سال 2001 NCIV را نامزد دريافت جايزه صلح نوبل هم معرفي كرده بود! "نانسي گيلبوي" (Nancy Gilboy) رييس NCIV در فيلادلفيا و نايب رئيس هيئت مديره شبكه مذكور از تلاش‌هاي وي تقدير كرده و مي‌گويد: «ما از حمايت‌هاي سناتور اسپكتر از برنامه‌هاي تعامل فرهنگي سپاسگزاريم.»

سناتور لوگار نيز كه در سال 1972 به عنوان شهردار "ايندياناپوليس" (Indianapolis) به شبكه NCIV كمك كرد تا مركز بين‌المللي خود در اين شهر را بنياد گذارد، نيز از جمله حاميان برنامه‌هاي تعامل فرهنگي آمريكا محسوب مي‌شود و ضمناً از اعضاي كميته روابط خارجي سناي آمريكا است.

همچنين سناتور دموكرات "پاتريك ليهي" (Patrick Leahy) نيز با ارائه پيشنهاد طرح قطعنامه از سوي كميته قضايي سنا و تصويت فوري آن نقش مهمي در دستيابي NCIV به قطعنامه 603 بازي كرد.