Gerdab.IR | گرداب

بي‌بي‌جي: آمريكا با ايرانی‌ها ارتباط برقرار كند

تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۸۹

اصلي‌ترين هدف استراتژيك خبررساني بين‌المللي آمريكا ارائه اخبار و اطلاعات دقيق به مخاطبين براي حمايت از منافع استراتژيك آمريكا است.

هيئت رسانه‌اي آمريكا يكي از اهداف اجرايي سال 2011 خود را ارتباط با مخاطبان ايراني قرار داده و بدين منظور پس از انتخابات ايران، عمليات‌هاي اينترنتي خود را افزايش داد تا حجم بالايي از اخبار اعتراضات را پوشش دهد.
 
به گزارش گرداب، شوراي دولتي پخش برنامه‌هاي راديو و تلويزيون آمريكا (BBG) كه ديپلماسي رسانه‌اي دولت آمريكا را طراحي مي‌كند، در بودجه مالي سال 2011 خود به كنگره مبلغ 768 ميليون و 778 هزار دلار درخواست كرده است.

از جمله استراتژي‌هاي پياده‌سازي و اجرايي هيئت خبر رساني بين المللي آمريكا که در این گزارش به آمده است، افزايش ارائه برنامه در تمام پلت‌فرم‌هاي مربوطه و برقراري ارتباطات و تأثيرگذاري هيأئت مديران خبررساني در جهان اسلام است.


در اين گزارش افزايش تعداد مخاطبان در مناطق استراتژيك مانند خاورنزديك، جنوب آسيا، آسياي مركزي، و اورآسيا از جمله اهداف اجرايي بي‌بي‌جي ذكر شده كه براي 60.7 مييلون مخاطب، مبلغ 171.7 ميليون دلار بودجه براي سال مالي 2011 در نظرگرفته شده است.

اين بودجه اجرايي شامل خلاصه برنامه استراتژيك هيئت مديران خبررساني، خلاصه وضعيت عملكرد فعلي سازمان، و شرح نشانگرهاي عملكرد سازمان است. اين بخش كه در آن بودجه و عملكرد سازمان با يكديگر تلفيق شده‌اند.

"گزارش عملكرد و پاسخگويي‌" (PAR) ساليانه سازمان، اطلاعات تفصيلي مرتبط با عملكرد اين سازمان را ارائه كرده و در وب‌سايت هيئت مديران خبررساني (bbg.gov) قابل دسترسي است.

خلاصه برنامه استراتژيك 2013-2008 هيئت مديران خبررساني
نقش تاريخي خبررساني بين‌المللي در دستيازي به اهداف كلي سياست خارجي آمريكا بر اين عقيده استوار است كه وقتي به مردم اطلاعاتي دقيق و فهمي روشن در مورد كشورشان، ‌آمريكا و ديگر نقاط جهان ارائه مي‌كنيد، آنها با استفاده از اين اطلاعات تصميماتي اتخاذ خواهند نمود كه در بلند مدت به نفع خودشان و نيز آمريكا خواهد بود. اين تصميمات حامي حقوق بشر، پذيرش تنوع و آزادي اشتراك اطلاعات خواهند بود.

"برنامه استراتژيك 2013-2008 هيئت مديران خبررساني" يك رهيافت آينده‌نگرانه است كه با دستيابي به تعداد قابل توجهي مخاطب و حمايت از منافع استراتژيك آمريكا، اهداف دستگاه ديپلماسي عمومي را پشتيباني مي‌كند. اين برنامه اساس بودجه سال مالي 2011 بوده و به عنوان راهنمايي براي ادغام فرايندهاي اجرايي، برنامه‌ريزي بودجه‌اي و مديريتي هيئت مديران خبررساني عمل مي‌كند.

اصلي‌ترين هدف استراتژيك خبررساني بين‌المللي آمريكا ارائه اخبار و اطلاعات دقيق به مخاطبين براي حمايت از منافع استراتژيك آمريكا است. برنامه‌هاي هيئت مديران خبررساني به نحوي طراحي مي‌شوند كه مبادله حداكثر عقايد ممكن را تشويق نموده و فهم ارزش‌ها، فرهنگ، نهادها و سياست‌هاي آمريكا را تسريع بخشند.

در برنامه استراتژيك هيئت مديران خبررساني مجموعه‌اي از استراتژي‌هاي پياده‌سازي و اجرايي تدوين شده‌اند كه دستگاه خبررساني بين‌المللي آمريكا را براي دستيابي به اهداف استراتژيك اصلي هيئت مديران خبررساني هدايت مي‌كنند.

استراتژي‌هاي پياده‌سازي و اجرايي عبارتند از:
1. افزايش ارائه برنامه در تمام پلت‌فرم‌هاي مربوطه.
2. برقراري ارتباطات و تأثيرگذاري هيئت مديران خبررساني در جهان اسلام.
3. كمك به مخاطبين ساكن در كشورهاي اقتدارگرا براي فهم اصول و آداب جوامع دموكراتيك، آزاد و عدالت‌مند.
4. به كارگيري تكنولوژي‌ها و تكنيك‌هاي ارتباطاتي مدرن.
5. تسهيل گفتمان شهروندي.

6. درگيرساختن جهان در فرايند گفتگو با موضوع آمريكا.
7. توسعه و انگيزش نيروي كاري براي مواجهه با موقعيت متغير اطلاع‌رساني بين‌المللي آمريكا.
8. بهينه‌سازي عمليات‌هاي خبررساني.
9. حفظ اعتبار و اطمينان از بهينه بودن برنامه‌هاي توليدی.
10. گسترش همكاري در دستگاه ديپلماسي عمومي آمريكا.

وضعيت كنوني هيئت مديران خبررساني
زماني كه خبررساني بين‌المللي آمريكا آغاز شد اخبار از طريق موج كوتاه منتقل مي‌شدند. در طول زمان، گزينه‌هاي ارسال اخبار نيز افزايش يافته‌اند. تكنولوژي ارسال و دريافت امواج به طور مداوم در حال پيشرفت و تغيير هستند. هيئت مديران خبررساني خود را هماهنگ با اين تكنولوژي‌ها نگه داشته، تكنولوژي‌هايي كه فرصت‌هايي جديد و منحصر به فرد براي گفتگوي بدون سانسور و مستقيم با مردم اقصي‌نقاط جهان فراهم ساخته‌اند.

امروزه، هيئت مديران خبررساني اخبار را از طريق راديو (موج كوتاه، موج متوسط، ‌FM ‌و ماهواره)، تلويزيون‌هاي ماهواره‌اي و زميني، اينترنت (وب‌سايت‌هاي شامل فايل‌هاي صوتي و تصويري، توییتر، فيس‌بوك، و يوتيوب) و انواع مختلفي از تكنولوژي تلفن همراه به مانند پيامك منتشر مي‌كند.

هيئت مديران خبررساني بايد به منظور ارائه خدمات به مخاطبان ساكن در مناطق كمتر توسعه يافته جهان به انتشار اخبار از طريق تكنولوژي‌هاي سنتي به مانند راديو‌هاي موج كوتاه ادامه داده و با جايگزيني تأسيسات قديمي در اين پلت‌فرم‌ها توانمندي‌هاي آنها را افزايش دهد. اما به منظور حفظ جايگاه در بازار رقابتي خبر و نيز ارائه خدمات به مخاطبين كنوني و آتي، هيئت مديران خبررساني بايد در تكنولوژي‌هاي جديد نيز سرمايه‌گذاري كند.

برنامه استراتژيك 2013-2008 هيئت مديران خبررساني اولويت زيادي براي پخش برنامه‌ها از طريق تمام پلت‌فرم‌ها و نيز به كارگيري آخرين تكنيك‌ها و تكنولوژي‌ها، قائل شده است. اين امر در دستيابي به اهدافي كه قانونگذار براي هيئت مديران خبررساني تعيين كرده بسيار حياتي است. هدفي كه عبارت است از: برقراري ارتباط با حداكثر تعداد افراد از طريق كارآمدترين سيستم‌هاي پخش اخبار و اطلاعات، ‌جلب اعتماد آنها و نيز ايجاد تغيير در زندگي اين انسان‌ها از طريق انتقال ارزش‌هاي آمريكايي چون حقوق بشر، حقوق مدني، مداراي مذهبي، و شفافيت دولت.

اهداف اجرايي سال مالي 2011
- با پخش برنامه‌هاي جذاب در شبكه خبر فارسي صداي آمريكا و راديو فردا با مخاطبين ايراني كه از نظر استراتژيك داراي اهميت زيادي هستند ارتباط برقرار شود.
- ادامه افزايش قابليت‌هاي اينترنتي سرويس‌هاي روسي و فارسي صداي آمريكا.
- پشتيباني از توسعه سرمايه انساني و عمليات‌هاي اداري راديو اروپاي آزاد/ راديو آزادي.

 این گزارش به بیان دستاوردهاي این برنامه پرداخته از جمله اینکه راديو آسيايي آزاد و صداي آمريكا وب‌سايت‌هايي دارند كه مخاطبين مي‌توانند در آن به كنش متقابل بپردازند. در اين وب‌سايت‌ها ويدئو‌هاي يوتيوب، صفحه‌هاي چت و بلاگ وجود داشته و از طريق تلفن‌هاي همراه نيز قابل دسترسي هستند. مراجعه به وب‌سايت راديو آسيايي آزاد، كه با امكانات و برنامه‌هاي جديد تقويت شده است،‌ نسبت به سال 2008، 58 درصد بيشتر شده و كاربران نيز به ميزان 51 درصد از صفحات بيشتري بازديد نموده‌اند.

از دیگر اهداف اجرايي که به آن اشاره شده، افزايش تعداد مخاطبين در مناطق استراتژيك مانند خاور نزديك، جنوب آسيا، آسياي مركزي، و اورآسيا است.

اين هدف اجرايي منطقه‌اي شامل 4 بخش صداي آمريكا است: 1) خاور نزديك و آسياي مركزي؛ 2) جنوب آسيا؛ 3) شبكه خبري فارسي؛ و 4) اوراسيا.

دستاوردهاي برنامه
 در ايران، صداي آمريكا و راديو اروپاي آزاد/ راديو آزادي مبارزات انتخاباتي رياست‌جمهوري سال 2009 و نيز اعتراضات گسترده متعاقب را تحت پوشش گرفتند. شبكه خبري فارسي صداي آمريكا (PNN) يك ساعت برنامه صبحگاهي به برنامه هفت ساعتي خود افزود و همچنين روزانه يك گزارش ويژه عصرگاهي نيز ارائه مي‌شد.

تحقيقات نشان مي‌دهند كه شبكه خبري فارسي صداي آمريكا هر هفته 29.9 درصد مخاطبين بالغ ايراني را جذب مي‌كند. راديو فردا در روز انتخابات 21 ساعت برنامه زنده پخش كرد و هفته‌هاي بعدي نيز برنامه‌هاي خود را به ميزان قابل توجهي گسترش داد تا اخبار اعتراضات را پوشش دهد. صداي آمريكا عمليات‌هاي اينترنتي خود را نيز افزايش داد. در ماه ژوئن حجم ترافيك وب‌سايت صداي آمريكا از داخل ايران 500 درصد نسبت به ماه قبل افزايش يافت.

علاوه بر اين، شبكه خبر فارسي صداي آمريكا در ژانويه 2010 اين امكان را به كاربران گوشي‌هاي تلفن همراه "آيفون " و "اندرويد " داد كه با يك كليك ساده لينك‌هاي خبري صداي آمريكا را در فيس‌بوك، توییتر و ايميل‌هاي خود قرار دهند.

اداره خبررساني بين‌المللي در واكنش به تلاش‌هاي ايران براي ايجاد پارازيت‌هاي ماهواره‌اي، فركانس‌هاي ديگري در ماهواره‌هاي مختلف راه‌اندازي نمود و شبكه خبر فارسي را قادر ساخت كه برنامه‌هاي خود را از شش ماهواره مختلف و در هفت كانال متفاوت پخش کند. در دوران پس از انتخابات، اداره خبررساني بين‌المللي سرورهاي اينترنتي و پهناي باند بيشتري ارائه نمود تا جوابگوي ترافيك بالاي اينترنتي از ايران باشد و همچنين به استفاده از وب‌پروكسي‌هاي آنتي فيلتر نيز ادامه داد.

تغييرات برنامه
- هيئت مديران خبررساني پيشنهاد مي‌كند ظرفيت و زيرساخت‌هاي پخش ماهواره‌اي جهاني اين نهاد و همچنين "مركز كنترل شبكه‌" (NCC)، قلب سيستم پخش ماهواره‌اي جهاني هيئت مديران خبررساني، تقويت شوند. اين امر مي‌تواند تضمين‌كننده ميزان ظرفيت و توانمندي مناسب سيستم توزيع ماهواره‌اي جهاني هيئت مديران خبررساني براي پشتيباني از برنامه‌هاي نهادهاي تابعه هيئت و نيز برآورده ساختن احتياجات فزاينده‌ آنها، بالاخص در حوزه فرستنده‌هاي تلويزيوني، باشد.

- هيئت مديران خبررساني پيشنهاد مي‌كند با استفاده فزاينده از دستگاه‌هاي موبايل و پخش ديجيتالي به مسائل ناشي از بازار رسانه‌اي جديد، در حال تغيير و نيز در حال پيشرفت جهاني پاسخ داده شود. در اين برنامه نوآورانه از محبوبيت فزاينده تلفن‌هاي همراه و ديگر دستگاه‌هاي بي‌سيم براي كسب اطلاعات در فضاي مجازي، بالاخص در مناطق روستايي و فقير كه از ضعف زيرساخت‌هاي تكنولوژيكي رنج مي‌برند، استفاده خواهد شد.

منبع: فارس