رگولاتورهای اتحادیه اروپا خواهان قوانین وسیعتر برای تعریف قدرت شرکتها در بازار با تاکید بر روی نوآوری هستند.
به گزارش گرداب به نقل از رویترز، در سال ۱۹۹۷ میلادی قوانینی به نام «هشدار تعریف بازار اتحادیه اروپا» تصویب شد که به رگولاتورها کمک میکند قدرت یک شرکت هنگام قیمت گذاری در فرایند خرید یک موسسه دیگر یا قدرت آن برای حفظ موقعیت خود در مقابل رقبا در یک پرونده شکایت آنتی تراست را بسنجند.
چنین اطلاعاتی به رگولاتورها کمک میکند تا درباره امتیاز انحصاری یک شرکت تصمیم بگیرند، اما طی سالهای اخیر کسب وکارها و کارشناسان از ناکافی بودن قوانین مربوط به انحصار به خصوص درباره قراردادهای ادغام شرکتهای بزرگ و قدرت آنها در بازار انتقاد کرده اند.
در همین راستا مدیران ارشد اتحادیه اروپا پس از دریافت بازخورد از بیش از ۱۰۰ سهامدار پیشنهاد کردند مواردی به قانون مذکور اضافه شود.
این موارد شامل تاکید بیشتر بر عناصری غیر از قیمت گذاری، مانند نوآوری و کیفیت محصولات و سرویسها و همچنین دستورالعمل جدیدی است که بازارهای دیجیتال مانند بازارهای چند وجهی و اکوسیستمهای دیجیتالی را در بر میگیرد که براساس سیستم عامل موبایل ساخته شده اند.
این قوانین برای بازارهایی که پیش بینی میشود دچار تغییرات ساختاری مانند دگرگونیهای فناورانه یا قانونی شوند، یک اقدام پیشرو به حساب میآید. البته باید اصولی برای شفاف سازی ارزیابی بازارهایی که شرکتها در آن رقابت میکنند، نیز وضع شود.