Gerdab.IR | گرداب

در پاسخ به سؤال آقای م.ر. کیانی:

تفاوت میان فیلتر کردن و مسدودسازی چیست؟

تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۸۹

فیلتر یا پروکسی معمولا به عنوان بخشي از ديوار آتش سرويس‌دهندگان اينترنت مورد استفاده قرار مي‌گيرد،‌ اما مسدودسازی، یعنی قطع ارتباط با کل محتوا توسط سرور مربوط.

سرویس پاسخ به سؤالات گرداب- فیلترینگ عدم دسترسی به محتوای مجرمانه بر اساس قانون جرایم رایانه‌ایست. فیلتر یا پروکسی(proxy) معمولا به عنوان بخشي از ديوار آتش سرويس‌دهندگان اينترنت مورد استفاده قرار مي‌گيرد و نحوه کار آن به اين صورت است که وقتي کاربر در يک شبکه محلي مي‌خواهد به يک سرويس‌دهنده اينترنت دسترسي داشته باشد، يک درخواست از کامپيوتر به سرويس‌دهنده پروکسی مي‌فرستد.
سپس سرويس‌دهندهپروکسی اطلاعات را از سرويس‌دهنده اينترنت به کامپيوتر درون شبکه داخلي مي‌فرستد و به صورت دقيق‌ترProxy بسته‌هاي اطلاعات يعني اطلاعات در حال عبور از شبکه را مورد کنترل و برسي قرار مي‌دهد (اطلاعات در حال عبور شاملIP فرستنده و دريافت‌کننده همچنين پروتکل مورد استفاده براي ارسال بسته‌هاي اطلاعاتي و مواردی از اين قبيل است) و مي‌تواند انتقال بسته‌هاي مشخص از اينترنت به شبکه داخلي و برعکس را مسدود کند.

اما مسدودسازی، یعنی ارتباط با کل محتوا توسط سرور مربوط قطع می‌شود و امکان اینکه کسی به آن اطلاعات دسترسی پیدا کند، کاملاً از بین می‌رود؛ به عنوان مثال در خبرها خوانده‌اید که با دستور مقامات آمریکایی تعدادی از سایت‌ها از سرورهای آمریکایی برداشته شده‌ و امکان ارتباط با محتوای سایت‌هایی که مخالف سیاست‌های آمریکا است برای همگان و حتی خود مدیران سایت‌های مسدود شده، از بین می‌رود و با هیچ فیلترشکنی هم قابل دسترسی نیست؛ این حذف براساس قوانین آن کشور صورت می‌گیرد.

این مکانیزم در قانون جرایم رایانه‌ای جمهوری اسلامی ایران هم پیش‌بینی شده و در حال اجراست. بر همین اساس سرویس‌دهندگان وبلاگ هم موظف هستند به محض ابلاغ موارد، نسبت به مسدودسازی وبلاگ‌های مشخص اقدام کنند؛ این یک تکلیف قانونی است.