Gerdab.IR | گرداب

ایلان ماسک تایید کرد؛ مداخله توییتر در انتخابات آمریکا

ایلان ماسک تایید کرد؛ مداخله توییتر در انتخابات آمریکا
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۴۰۱

مالک فعلی این شبکه اجتماعی، مدیریت سابق را به مداخله در انتخابات متهم کرد.

به گزارش گرداب، ایلان ماسک میلیاردر آمریکایی که به تازگی پلتفرم شبکه اجتماعی توییتر را خریداری کرده است، مدیریت سابق این مجموعه را متهم کرده است که از طریق تعدیل محتوا و تلاش برای تاثیر بر افکار عمومی در انتخابات 30 نوامبر این کشور تاثیر گذاشته است.

ماسک معتقد است که الگوریتم‌های توییتر، زمینه را برای مداخله در انتخابات فراهم کردند. این به منزله تایید نقش داشتن این شبکه اجتماعی در انتخابات پیشین آمریکا نیز هست.

ماسک قول داده است که توییتر از این به بعد موثرتر، شفاف‌تر و یکدست‌تر خواهد بود. با این حال بسیاری از کارشناسان و سیاستمداران غربی به حرف‌های ماسک اعتماد ندارند و معتقدند با سرکار آمدن او زمینه برای فساد فراهم شده است. به‌طور مثال یوئل راث ریس سابق بخش امنیت و اعتماد توییتر مدعی است ایلان ماسک در توییتر دیکتاتوری به راه انداخته است و به دنبال ساختن افکار عمومی برای خود است.

ادعای ماسک درباره دخالت توییتر در سیاست‌های داخلی و خارجی آمریکا و به خصوص انتخابات این کشور، تکمیل‌کننده نگرانی‌های بسیاری از کارشناسان درباره آینده تاریک این شبکه‌های اجتماعی است.

شبکه‌های اجتماعی بزرگی مانند فیسبوک، اینستاگرام و توییتر با در اختیار داشتن ابزارهای زیادی همچون الگوریتم‌های پیشنهاددهنده محتوا، ارائه تبلیغات پنهان و مدیریت کاربران می‌توانند بسیار در شکل‌گیری افکار عمومی اثرگذار باشند. کافی است این پلتفرم‌ها تصمیم بگیرند که کدام خبر و محتوا باید به گوش همه برسد و از این قابلیت برخوردار خواهند بود.

متاسفانه این مسئله در نهایت به نوعی «بردگی دیجیتال» تبدیل خواهد شد؛ مگر این که بسیار زود روندی شفاف بر این غول‌های شبکه اجتماعی حکم‌فرما شود.