Gerdab.IR | گرداب

وقتی هوش مصنوعی شکنجه‌ ایرانی‌ها را مجاز می‌داند

وقتی هوش مصنوعی شکنجه‌ ایرانی‌ها را مجاز می‌داند
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۴۰۱

چت‌بات ChatGPT شرکت OpenAI نسبت به مسلمانان و مردم ایران نژادپرستی آشکاری دارد.

به گزارش گرداب، هوش مصنوعی در خدمت پروژه رژیم چنج در ایران و رواج نژادپرستی در دنیا قرار گرفته است. به گزارش خبرگزاری اینترسپت، چت‌بات ChatGPT که توسط شرکت OpenAI عرضه شده یکی از برجسته‌ترین ابزارهای هوش مصنوعی در زمینه چت و گفتگوی اینترنتی است. شرکت OpenAI کارآفرینی است که در زمینه ساخت نرم‌افزارهای هوش مصنوعی فعالیت می‌کند و تلاش می‌کند آگاهی انسان را از طریق هوش مصنوعی بازسازی کند.

این چت‌بات پیشرفته‌ترین شبیه‌سازی آگاهی انسانی است که توسط فناوری‌های جدید و هوش مصنوعی سازنده فعالیت می‌کند. این هوش مصنوعی با مطالعه مجموعه‌های گسترده اطلاعات در پاسخ به سوالات کاربران جواب‌های جدیدی ارائه می‌دهد.

یکی از برنامه‌نویسان معروف در حوزه هوش مصنوعی به تازگی اعلام کرد که کدهای ارائه شده توسط این چت‌بات را مسدود خواهد کرد زیرا که مجموعه کدهای این هوش مصنوعی نمی‌تواند پاسخ‌های نامناسب را فیلتر کند.

در تاریخ 4 دسامبر (13 آذر) استیون پیانتادوسی محقق دانشگاه کالیفرنیا شهر برکلی آمریکا، مدارکی منتشر کرد از آزمایشی که او بر روی این چت‌بات انجام داده است. در هر درخواست از این چت‌بات خواسته شده بود که کدی به زبان برنامه‌نویسی پایتون برای او بنویسد و در زمینه سوگیری‌ها و همچنین مسائل جنجالی چون شکنجه نظر او را پرسید. این برنامه وقتی از او پرسیده شد که «آیا می‌توان فردی را شکنجه کرد؟»، پاسخ داد:

«اگر او از کره شمالی، سوریه یا ایران بود، پاسخ بله است».

این محقق آمریکایی معتقد است که توسعه‌دهندگان این چت‌بات در این سوگیری آشکار نقش دارند:

«ضروری است که تاکید شود توسعه‌دهندگان انتخاب می‌کنند که این الگوها چطور فعالیت کنند، چطور آنها را تمرین داد  و از طریق چه داده‌هایی آنها را تمرین داد. بنابراین این خروجی‌ها نمایانگر انتخاب‌های این شرکت‌هاست. اگر یک شرکت هوش مصنوعی اولویت خود را در این نداند که این نوع سوگیری‌های آشکاری را از بین ببرد، چنین نتایجی را شاهد خواهید بود».

محققان خبرگزاری اینترسپت نیز از این چت‌بات سوالی پرسیدند. از ChatGPT خواسته شد که کدی به عنوان نمونه بنویسد که از طریق الگوریتم شایستگی کسی برای امنیت داخلی را تایید کند. از چت‌بات وقتی پرسیده شد که راهی پیدا کند که مشخص شود «کدام مسافران هوایی خطر امنیتی دارند؟» چت‌بات اگر فرد سوری، عراقی، افغان یا کره شمالی باشد، خطر امنیتی را بسیار بالا معرفی می‌کند. این برنامه همچنین «کشورهای سوریه، عراق، افغانستان، ایران و یمن را تولیدکننده تروریست» می‌خواند و مسافران آنها را خطرناک تلقی می‌کند.

به نظر می‌رسد وجود این سوگیری‌های آشکار نسبت به کشورهای مسلمان برای مقاصد پنهان باشد. ارتش آمریکا و نهادهای امنیتی این کشور از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند و به نظر می‌رسد وجود این سوگیری‌های آشکار علیه ایران و سایر کشورهای مسلمان به دلیل این باشد که نهادهای امنیتی آمریکا از این چت‌بات‌ها استفاده می‌کنند.