Gerdab.IR | گرداب

گزارش اندیشکده آمریکایی از توانایی سایبری حماس

گزارش اندیشکده آمریکایی از توانایی سایبری حماس
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۴۰۱

نشریه شورای آتلانتیک معتقد است جنبش مقاومت اسلامی به یکی از کنشگران برجسته حوزه سایبری تبدیل می‌شود.

"پایگاه رسانه ای گرداب جهت اطلاع و افزایش دانش و سواد فضای مجازی مخاطبان خود و به ویژه دانشجویان، پژوهشگران و تصمیم گیران، ترجمه هایی در این زمنیه منتشر می‌کند. بدیهی است انتشار این مطالب، لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست."

به گزارش گرداب، نشریه شورای آتلانتیک اندیشکده‌ای است که برای منافع آمریکایی فعالیت می‌کند، در گزارشی توان سایبری حماس را ارزیابی کرده است. این گزارش به دنبال برجسته کردن حماس به عنوان یک بازیگر نوظهور و توانمند سایبری است.

تحلیل‌گران این گزارش معتقدند حماس با انجام یک تغییر تاکتیکی به سراغ عملیات‌های سایبری رفته تا عملیات‌های دیگر را تقویت کند. به بیان دیگر عملیات سایبری تهاجمی راه جدید حماس برای انجام بهتر کار‌های پیشین است.

این گزارش با عنوان «استراتژی سایبری و عملکرد‌های حماس: پرچم‌های سبز و کلاه سبزها» منتشر شده است. همانطور که عنوان این گزارش نشان می‌دهد، حماس مانند یک هکر کلاه سبز است - اصطلاحی که مختص این گروه نیست، اما در جامعه امنیت اطلاعات به عنوان فردی که نسبتاً تازه وارد دنیای هک است، شناخته می‌شود. هکری که پخته نیست، اما کاملا متعهد به تأثیرگذاری و مشتاق یادگیری در طول مسیر است.

حماس بهبود قابلیت‌ها و عملیات سایبری خود در طول زمان نشان داده است، به ویژه در عملیات جاسوسی خود علیه اهداف داخلی و خارجی. در عین‌حال، بداهه‌سازی سازمان، به کارگیری ابزار‌های نسبتاً پیچیده، و تلاش برای تأثیرگذاری بر مخاطبان، همه از نشانه‌های استراتژی‌های این گروه هستند.

این گزارش تاکید دارد برخلاف ادعای بسیاری از کارشناسان و مسئولان آمریکایی، حماس از توانایی سایبری زیادی برخوردار است و این‌گونه نیست که هکر‌های مرتبط با سایر کشور‌ها (مانند ایران یا روسیه) به اسم آن‌ها عملیات سایبری انجام دهند.

برآورد سالانه سرویس اطلاعاتی آمریکا در سال ۲۰۲۲ اینگونه نشان میدهد که گروه‌های مخالف آمریکا با اعمال نفوذ در رسانه‌های دیجیتال و پلتفرم‌های اینترنتی قصد دارند حملاتی را برانگیخته و اینگونه ایالات متحده و دوستدارانش را مرعوب سازند. تحقیقات آکادمیک اخیر در این حوزه، مرکزیت اینترنت را در سازمان‌های مختلف از تندرو‌های جناح راست گرفته تا نیرو‌های جهادی بین‌المللی تصدیق میکند. اینترنت برای این سازمان‌ها امکان افراط‌گرایی، سازماندهی و برقراری ارتباط را فراهم می‌کند.

حماس، یک حزب سیاسی فلسطینی است که بعنوان بدنه حاکمیت رسمی در نوار غزه خدمت می‌کند. نوار غزه مدت‌هاست که در اشغال اسرائیل و محاصره کامل صهیونیست‌های جنایتکار قرار گرفته است و به بزرگترین زندان باز جهان تبدیل شده است. در این گزارش ذکر شده است که رشد مهارت‌های سایبری گروه حماس در کنار تاکتیک‌های تبلیغاتی آن، اسرائیل و منافع آمریکا در منطقه را مورد حمله قرار می‌دهد.

این گزارش که به قلم سیمون پی هندلر (Simon P. Handller) نوشته شده است معتقد است که استفاده از تهاجم سایبری خطرات و هزینه‌های بسیار کمی برای حماس به همراه دارد. برای گروه‌هایی مانند حماس که نگران انتقام جویی احتمالی هستند، این عملیات‌ها جایگزین موثری برای عملیات جنبشی است که واکنش فوری نیرو‌های اسرائیل را برمی‌انگیزد. بیشتر اقدامات متقابل سایبری ملی دشمنان دولتی را هدف میگیرد و به طور کلی مقابله با کنشگران غیردولتی برای آن‌ها چالش برانگیز بوده است. بسیاری از تلاش‌های دولت برای مقابله‌به‌مثل و بازدارندگی بی‌ثمر بوده و منجر به تغییر کمی در محاسبات دشمن شده است.


" ماهیت حوزه سایبری به کنشگران ضعیف‌تر مانند حماس اجازه می‌دهد تا آسیب بسیار بیشتری به کنشگران قدرتمندتر مانند اسرائیل وارد کنند. در صورتی که در درگیری‌های متعارف، چنین نتیجه‌ای محتمل نخواهد بود. این عدم تقارن به این معنی است که فضای سایبری فرصت‌های پنهانی را برای ذخیره، انتقال و توسعه قابلیت‌های مهم با نیاز بسیار کمتر به منابع سازمانی و ظرفیت مالی یا انسانی نسبت به جنگ صنعتی ارائه می‌کند. قابلیت‌های سایبری که حامیان مناسبی برای مبارزات اطلاعاتی هستند، جهت تأثیرگذاری بر مخاطبان مفید بوده و عواقب عملیات‌های آشکارتر مانند تروریسم را به‌دنبال نخواهند داشت. از این طریق، عملیات سایبری در استراتژی کلی حماس قرار گرفته و بر اذهان عمومی تأثیر می‌گذارد. "


طی بیش از یک دهه، حماس علیه اهداف مختلف اسرائیلی عملیات سایبری انجام داده است. این عملیات‌ها را می‌توان به دو دسته عملیات جاسوسی و اطلاعاتی تقسیم کرد. دسته اول، عملیات جاسوسی سایبری، بیشتر فعالیت‌های سایبری حماس را که به طور عمومی گزارش شده شامل می‌شود و زیربنای عملیات اطلاعاتی این گروه است.

 

گزارش اندیشکده آمریکایی از توانایی سایبری حماس


وقتی متوجه اهمیت این توانایی سایبری حماس می‌شویم که در نظر داشتیم رژیم صهیونیستی تقریبا بر تمام فرکانس‌های مخابراتی و زیرساخت‌های فناوری ارتباطات نوار غزه کنترل کاملی دارد. با این حال در سال ۲۰۱۹ رژیم صهیونیستی تهاجم سایبری حماس را خطری بسیار جدی تلقی کرد و پس از این که توانست به زحمت یک حمله هکری را متوقف کند، ارتش خود را برای تخریب مقر سایبری حماس اعزام نمود. فی‌الواقع این شاید نخستین موردی بود که واکنش به یک حمله هکری، برخورد نظامی مستقیم باشد.

"توانایی‌های سایبری حماس، اگرچه نسبتاً نوپا بوده و ابزار‌های پیچیده دیگر گروه‌های هکر را در دست ندارند، نباید دست کم گرفته شود. برای بسیاری از کارشناسان امنیتی تعجب آور است که چگونه حماس باوجود کمبود برق در نوار غزه و اینکه به طور متوسط تنها ده تا دوازده ساعت در روز برق دارد، از قابلیت‌های سایبری پیشرفته برخوردار است".

 

پس از این حمله در سال ۲۰۱۹ سخنگوی ارتش اسرائیل اعلام کرد «حماس دیگر قابلیت‌های سایبری ندارد». با این حال این گزارش برطبق اسناد متعدد بیان می‌کند که این مسئله دروغ است و حماس در ماه‌ها و سال‌های بعد عملیات‌های سایبری متعددی علیه اسرائیل انجام داده است.

 


در این گزارش همچنین به شیوه‌های انجام عملیات سایبری توسط حماس پرداخته می‌شود. از جمله روش‌های به‌کاررفته توسط این گروه مقاومت استفاده از نرم‌افزار‌های جاسوسی در یک برنامه به ظاهر بی‌خطر بود. از این طریق مبارزین فلسطینی توانستند یک برنامه به ظاهر بی‌خطر مربوط به جام جهانی طراحی کنند و اطلاعات مربوط به انواع تاسیسات و سخت‌افزار‌های نظامی ارتش اسرائیل، از جمله خودرو‌های زرهی را جمع‌آوری کنند. «فرماندهان حماس با مطالعه اطلاعات به‌دست آمده این امکان را دارند که در درگیری‌های آینده قوی‌تر ظاهر شوند».
موسسه امنیت سایبری سایبریزن معتقد است عملیات سایبری حماس در سال‌های اخیر متفاوت شده است و سطح جدیدی از پیچیدگی و هوشمندی را در آن می‌توان مشاهده کرد.

 

گزارش اندیشکده آمریکایی از توانایی سایبری حماس

«در آوریل ۲۰۲۲، یک عملیات جاسوسی سایبری با هدف قرار دادن افرادی از ارتش اسرائیل، اجرای قانون (نیروی انتظامی) و خدمات اضطراری از بدافزار‌های غیررسمی قبلی با مکانیسم‌های مخفی‌کاری پیشرفته استفاده کرد. این نشان می‌دهد که حماس بیش از هر زمان دیگری برای حفاظت از امنیت عملیاتی گام برمی دارد. ناقل آلودگی این عملیات خاص، مهندسی اجتماعی در پلتفرم‌هایی مانند فیس بوک بود که مشخصه بسیاری از عملیات‌های جاسوسی حماس جهت فریب دادن اهداف برای دانلود برنامه‌های بدافزار است. پس از دانلود بدافزار، اپراتور‌های حماس می‌توانند به طیف گسترده‌ای از اطلاعات از اسناد، دوربین و میکروفون دستگاه دسترسی داشته باشند و داده‌های بسیار زیادی در مورد مکان کاربر، تعاملات و موارد دیگر به دست آورند. اطلاعات جمع آوری شده از پرسنل نظامی، مجریان قانون و خدمات اضطراری می‌تواند به تنهایی مفید واقع شود و یا جهت اخاذی مورد استفاده قرار گیرد».

 

در این گزارش که خطاب به مخاطبان آمریکایی و صهیونیستی نوشته شده اذغان می‌شود: «درست مانند برنامه موشکی این گروه که با موشک خام، کوتاه‌برد و غیر دقیق آغاز شد، برنامه‌های سایبری حماس نیز با ابزار‌های نسبتاً ساده آغاز شد. در طول سال‌ها همانطور که این گروه موشک‌های دقیق، پیچیده، دقیق و دوربرد به دست آورد، قابلیت‌های سایبری حماس نیز در مقیاس و پیچیدگی پیشرفت بسیاری کرده است».