Gerdab.IR | گرداب

در نشست علمی «معرفت‌شناسی سایبری» چه گذشت؟

در نشست علمی «معرفت‌شناسی سایبری» چه گذشت؟
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۴۰۱

اولین نشست علمی از سلسله نشست‌های علمی پژوهشی دین و حکمرانی اسلامی فضای مجازی به همت دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز فضای مجازی به مناسبت هفته پژوهش برگزار شد.

به گزارش گرداب، اولین نشست علمی از سلسله نشست‌های علمی پژوهشی دین و حکمرانی اسلامی فضای مجازی به همت دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی به مناسبت هفته پژوهش برگزار شد.

بر همین اساس حجت الاسلام محسن انبیایی، عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام در نشست علمی پژوهشی معرفت شناسی سایبری گفت: معرفت شناسی سایبری عنوانی است که در زبان فارسی کم استفاده شده؛ و در زبان انگلیسی عناوین متناسب با آن چیزی که ما می‌خواهیم نیست. این بحث امروز یک ایده و نظریه جدید است و زیرشاخه‌ای جدید برای معرفت شناسی؛ دائما برای کاربران فضای مجازی معرفت‌هایی شکل میگیرد؛ باید بفهمیم این چه الگویی دارد و آیا می‌توانیم این الگو را تغییر دهیم.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: بحث مقدمه‌ای دارد؛ و مقدمه آن است که باید ساختار فعلی معرفت شناسی را تغییر دهیم؛ دغدغه اصلی معرفت شناسی این است که ما باور‌هایی داریم که با واقعیت مطابقت دارد؟ مثلا علم حضوری آیا با واقع مطابقت دارد؟ این نقطه آغاز معرفت شناسی است، ولی باید بفهمیم که پایان این معرفت کجاست؟ ما ثابت کردیم که برخی معرفت‌ها با واقعیت مطابقت دارد؛ آیا مشکل من اینجا حل می‌شود یا ادامه؟ با بقیه معرفت‌ها چه کار کنیم؟

انبیایی گفت: پس ما بیاییم گسترش دهیم معرفت شناسی را؛ برخی از یقین‌های من معتبر است ولو این که مطابق با واقع نباشد؛ این می‌شود توسعه جدید معرفت شناسیمعرفت شناسی باید وارد حوزه مظنونات شود؛ درمورد معرفت‌های ظنی هم باید صحبت کنید؛ براساس دغدغه و غرضی که داریم می‌آییم علم را توسعه می‌دهیم. بخش مهمی از تصمیم گیری‌های من براساس مظنونات است؛ آیا نباید منطقی طراحی شود که من بفهمم کدام معتبر است کدام نیست؟

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام در پایان افزود: این اتفاق عملا در هر علمی افتاده؛ مثلا گزاره‌های تاریخی. تاریخ نویس می‌داند که گزاره‌ها یقینی نیست، ولی آن‌هایی که ظنی است را مورخ می‌فهمد که کدام درست است و کدام درست نیست. روند تشکیل آگاهی نیز باید در معرفت شناسی بحث شود و این هم ازجمله توسعه‌هایی است که باید در حوزه معرفت شناسی اتفاق بیافتد.