Gerdab.IR | گرداب

ممنوعیت صادرات تراشه از آمریکا به چین چه عواقبی دارد؟

ممنوعیت صادرات تراشه از آمریکا به چین چه عواقبی دارد؟
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۴۰۱

تحلیلگران معتقدند این اقدام در نهایت به خودکفا شدن صنایع چینی منجر می‌شود.

به گزارش گرداب، آخرین محدودیت‌های واشنگتن بر صادرات برخی از تراشه‌های هوش مصنوعی پیشرفته از ایالات متحده به چین، شوک و خشم را در چین برانگیخته و همچنین باعث افزایش تقاضا برای تلاش بیشتر در جهت یافتن جایگزین‌های داخلی شده است.

در حالی که برخی مقامات چین این آخرین محدودیت‌ها را عملی از «هژمونیسم فناوری» می‌دانند. زیرا می‌تواند توسعه مرکز داده بزرگ چین را کند کند. کهنه‌کار‌های تراشه‌های این کشور تلاش می‌کنند تاثیر آنی را کم اهمیت جلوه دهند و این موضوع که واحد پردازش گرافیکی چینی است و سازندگان GPU از این موقعیت سودخواهند برد را تقویت می‌کنند.

برخی از فعالیت صنعت در چین نیز بر این نظر هستند که این ممنوعیت ممکن است فرصت‌هایی را در بازار صنعتی بگشاید، ولی در عین حال کسب‌وکار دولتی ممکن است به دلیل ممنوعیت آسیب ببیند چرا که برای مثال سرور‌هایی که بر روی تراشه‌های Α۱۰۰ انویدیا اجرا می‌شوند و در لیست سیاه تجرات قرار دارند، عمدتا در برنامه‌های دولتی مانند شناسایی مجرمان و نظارت بر ترافیک جاده‌ها استفاده می‌شوند و با توجه به عملکرد بالا و اکوسیستم تثبیت‌شده انویدیا جایگزینی این تراشه‌ها با محصولات داخلی بسیار دشوار است.

برای کاربرد‌های دیگر در بخش صنعتی مانند سرور‌هایی که توسط گروه فناوری فاکس‌کان (مونتاژکننده آیفون) برای بهبود بهره‌وری تولید استفاده می‌شود، این شرکت در حال حاضر از پردازنده‌های گرافیکی شرکت‌های چینی مانند هواوی و کمبرین استفاده می‌کند.

به‌طور کلی این ممنوعیت ممکن است آگاهی در مورد نیاز به تسریع در پذیرش پردازنده‌های گرافیکی داخلی را عمیق‌تر کند. با تشدید جنگ فناوری ایالات متحده و چین، مشتریان عمده بیشترین درخواست بومی‌سازی قطعات را دارند و این آگاهی تنها پس از آخرین ممنوعیت افزایش می‌یابد.