Gerdab.IR | گرداب

جایگاه جهانی ایران در حوزه فناوری و نوآوری ۶۷ پله ارتقاء یافت

جایگاه جهانی ایران در حوزه فناوری و نوآوری ۶۷ پله ارتقاء یافت
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۴۰۱

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: طبق اعلام موسسه شاخص جهانی نوآوری، جایگاه جهانی ایران در حوزه فناوری و نوآوری از سال ۲۰۱۴ تاکنون ۶۷ پله ارتقاء یافت.

به گزارش گرداب، علی خیرالدین روز سه شنبه در آیین تجلیل از برگزیدگان بخش کشاورزی و منابع طبیعی کشور که به مناسبت هفته پژوهش و فناوری در موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر کشور مستقر در کرج برگزار شد، افزود: رتبه ۱۲۰ ایران در سال ۲۰۱۴ میلادی در حوزه فناوری و نوآوری دنیا اکنون به جایگاه ۵۳ رسیده است.

وی به مقایسه بین پژوهش و فناوری و جایگاه کشوری در سطح بین المللی پرداخت و گفت: خوشبختانه ایران در شاخص تولیدات علمی و مستندات رتبه نخست را در منطقه و رتبه ۱۵ را در سطح دنیا دارد.

خیرالدین با اشاره به رشد خوب تولیدات علمی ایران، اظهار امیدواری کرد که این رشد به همین رویه ادامه یابد ضمن آنکه در حوزه نهادی، سیاسی و تحریم قوانین و مقررات برترین رتبه را داریم و در حوزه خروجی‌های خلاقانه و فناورانه و دانش بنیان رتبه ۱۱ جهانی را کسب کرده ایم که حاصل تلاش محققان کشور است.

طرح یارانه تجاری سازی اجرایی شد/انعقاد ۱۲۰ تفاهم نامه

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه با اشاره به اجرای طرح یارانه تجاری سازی که جریان ساز در کشور، گفت: به عنوان مثال یک دانشجو ایده‌ای ارائه می‌دهد، اما در تجاری سازی آن ایده به فناوری مشکل پیدا می‌کند که برای رفع این مشکل ایده مذکور از طریق نمایشگاه‌ها به سرمایه گذاران و شرکت‌های دانش بنیان معرفی می‌شود.

وی تصریح کرد:خوشبختانه هفت هزار و ۷۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور داریم که حدود ۲ هزار و ۲۰۰ واحد آن‌ها در پارک‌های علم و فناوری مستقر هستند؛ اکنون ۵۱ پارک علم و فناوری، ۲۶۰ مرکز رشد و ۲۰۸ مرکز تخصصی کشاورزی و صنایع غذایی در کشور فعالیت دارند.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: همچنین ۱۲ هزار هیات علمی در حوزه کشاورزی داریم که ۲ هزار هیات علمی آن‌ها در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج سازمان جهاد کشاورزی مشغول به کار هستند.

خیرالدین اظهار داشت: اکنون وجود یک میلیون دانشجوی ارشد و دکترا و حدود ۸۰ هزار هیات علمی ظرفیت بزرگی است که در کشور وجود دارد که باید از این ظرفیت در بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی به خوبی استفاده شود.

وی افزود: برای جهاد کشاورزی سال بسیار خوبی تاکنون بوده و امسال با همت سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (تات)، پارک علم و فناوری جهاد کشاورزی را راه اندازی کردیم که یکی از پارک‌های موفق است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: همچنین هفت دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی و منابع طبیعی و صنایع غذایی در کشور فعال شده است.

منبع: ایرنا