Gerdab.IR | گرداب

مدیرعامل سابق توییتر: نتوانستم جلوی اعمال نفوذ‌ها را بگیرم

مدیرعامل سابق توییتر: نتوانستم جلوی اعمال نفوذ‌ها را بگیرم
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۴۰۱

یک گروه ویژه در توییتر به‌طور مخفیانه با ایجاد فهرست سیاه اکانت‌ها و تاپیک‌هایی را بایکوت می‌کردند.

به گزارش گرداب، مدیرعامل سابق توییتر و هم‌بنیان‌گذار این پلتفرم، جک دورسی مسئولیت همکاری این نهاد با دولت‌های غربی و نهاد‌های امنیتی آن‌ها را برعهده گرفته است.

او در یک یادداشت در وبلاگ شخصی خود نوشت: «شبکه‌های اجتماعی باید در برابر همکاری و نظارت دولتی مقاومت کند. تنها نویسنده اصلی می‌تواند محتوایی که تولید کرده را حذف کند.

بهترین شیوه مدیریت استفاده از انتخاب‌های الگوریتم‌محور است. اما توییتر زمانی که من مدیر آن بودم و همچنین امروز به هیچ‌یک از این اصول پایبند نبوده و نیست. مقصر این مسئله تنها من هستم، زیرا هنگامی که یک فعال سیاسی در سال ۲۰۲۰ سهامدار ما شد، من تماما این اصول را رها کردم».

دورسی تاکید می‌کند که او زمانی که توییتر حساب رئیس‌جمهور سابق آمریکا دونالد ترامپ را در ژانویه ۲۰۲۱ مسدود کرد، متوجه شد که غول‌های فناوری «بیش از حد قدرتمند» شده‌اند.

اشتباه او سرمایه‌گذاری در توسعه ابزار‌هایی بود که به این شرکت اجازه می‌دهد «گفتگو‌های عمومی را مدیریت کند» به جای این «ابزار‌هایی ساخته شود که افراد با استفاده از توییتر بتوانند گفتگو‌ها را خودشان مدیریت کنند».

مدیرعامل سابق توییتر معتقد است این ابزار‌های نظارتی «این شرکت را به قدرت بیش از حدی مجهز کرد و باعث شد که در برابر فشار‌های خارجی آسیب‌پذیر شود».

میلیاردر آمریکایی ایلان ماسک که مالک فعلی توییتر است، برای تعدادی خبرنگار مستقل اسناد داخلی توییتر را افشا کرده است تا سانسور‌های سیاسی در این پلتفرم را بررسی کنند. بری وایس و مت تایبی یافته‌های خود را در این زمینه منتشر کردند.

وایس گفته است که توییتر یک گروه ویژه راه انداخته بود تا «فهرست‌های سیاه بسازد تا مانع از ترند شدن توییت‌هایی شوند که مدیران این شرکت دوست نداشتند». همچنین این گروه ویژه امکان مشاهده‌پذیری حساب‌های موجود در فهرست سیاه و همچنین تاپیک‌های ترندشده را محدود می‌کردند.

تایبی نیز مدعی شده است که قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۰، توییتر به شکل عامدانه اقداماتی برای بی‌ارزش کردن پرونده لپ‌تاپ پسر رئیس‌جمهور فعلی آمریکا انجام داده است. گزارش‌ها از این حکایت می‌کند که لپ‌تاپ او دارای شواهد و مدارکی بوده است که مشارکت پسر جو بایدن در جرائم مالیاتی، مواد مخدر، پولشویی و سایر تجارت‌های غیرقانونی در کشور‌های دیگر از جمله اوکراین و چین ثابت می‌کرده است.