آموزش فرهنگ آمريكايي به 150 خبرنگار حرفه‌اي از 125 كشور در برنامه "ادوارد آر.مورو"

آموزش فرهنگ آمريكايي به 150 خبرنگار حرفه‌اي از 125 كشور در برنامه
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۸۹

اين برنامه فرصتي را براي خبرنگاران خارجي فراهم مي‌كند تا ضمن تبادل نظر با همكاران آمريكايي خود بتوانند به طور مستقيم از اين كشور بازديد کنند.

 وزارت خارجه آمريكا در برنامه سالانه "ادوارد آر.مورو" 150 خبرنگار حرفه‌اي از 125 كشور را گرد هم آورد و ضمن تأكيد بر دموكراسي و آزادي آنها را با فرهنگ آمريكايي آشنا كرد.

به گزارش گرداب به نقل از فارس، پايگاه اينترنتي "مديا نيوز واير" در گزارشي نوشت: وزارت امور خارجه آمريكا از بيش از 150 خبرنگار حرفه‌اي و جوان در عرصه بين‌المللي در حالي استقبال كرد كه آن‌ها به عنوان نماينده 125 كشور براي شركت در نهمين برنامه سالانه "ادوارد آر.مورو" (Edward R.Murrow) به پايتخت اين كشور آمدند. اين برنامه از 25 اكتبر شروع و تا 12 نوامبر ادامه يافت.

اين برنامه كه به نام يكي از برجسته‌ترين چهره‌هاي خبرنگاري در آمريكا نامگذاري شده فرصتي را براي خبرنگاران خارجي فراهم مي‌كند تا ضمن تبادل نظر با همكاران آمريكايي خود بتوانند به طور مستقيم از اين كشور بازديد کنند.

بنا بر اين گزارش، خبرنگاران به مدت 3 هفته در 9 طرح مجزا شركت كردند، آن‌ها همراه با همتايان خود به بررسي نقش مطبوعات آزاد در دموكراسي، آموزش‌هايي در رابطه با رسانه و جامعه، ساختارهاي اقتصادي و سياسي آمريكا و شركت در سمينارهاي توسعه حرفه‌اي و همايش‌هاي بين‌المللي مي‌پردازند.

"جوديث مك هيل" (Judith A.McHale) معاون ديپلماسي عمومي وزير خارجه آمريكا در گفتگو با گروهي از خبرنگاران گفت: «ما معتقديم مطبوعات آزاد و شيوه خبرنگاري دو عامل بنيادي براي هر جامعه موفق به شمار مي‌رود. وجود اين عوامل بدون حضور شما امكانپذير نيست، خبرنگاران مستقل و توانا، تعهد لازم را در مورد ارائه اخباري كه شايسته و نياز خوانندگان باشد، دارا هستند.»

بيش از 600 خبرنگار در برنامه‌اي كه از سال 2006 شروع شده، شركت كرده‌اند، براي اغلب آن‌ها اولين باري است كه از آمريكا ديدار مي‌كنند.

"آنتون آلكسيجف" (Anton Aleksejev)، خبرنگار روسي زبان برنامه عمومي استوني و نيز خبرنگار برگزيده سال 2010 برنامه مورو در گفتگو با پايگاه اينترنتي دولت آمريكا (America.gov) گفت: «به نظر من جهان اطلاعاتي از آمريكا دارد كه بيشتر از اطلاعاتي است كه آمريكا از جهان دارد. من عقايد قاطعي در مورد واشنگتن ندارم. مانند يك برگ سفيد كاغذ آماده پذيرش هر چيزي بودم كه شهر نياز داشت بر روي آن كاغذ چيزي نوشته شود.»

اين برنامه فرصتي را براي خبرنگاران خارجي فراهم آورد تا تصورات قبلي خود را در مورد آمريكا با واقعيتي كه اكنون به آن پي بردند، مقايسه كنند.

اين گزارش افزوده است: اين طرح اجازه درك بهتر در مورد فرهنگ بازديدكنندگان و ديدگاه آنان در قبال ايالات متحده را به مردم آمريكا مي‌دهد. امسال براي اولين بار خبرنگاران شركت‌كننده در برنامه سالانه مورو فرصت استثنايي پيدا كردند تا دموكراسي آمريكايي را در حين انجام كارهايشان در انتخابات ميان دوره‌اي 2 نوامبر ببينند. آن‌ها با خبرنگاران آمريكايي كه در حال پوشش خبري براي رسانه‌هاي آمريكا بودند، همكاري متقابل داشتند.

"آيدا كاسماليوا" (Aida Kasmalieva)، يك تهيه‌كننده تلويزيوني از جمهوري قرقيزستان در گفتگو با پايگاه اينترنتي دولت آمريكا (America.gov) گفت: «صحبت كردن با تعدادي از رأي‌دهندگان آمريكايي جالب خواهد بود. استدلال آن‌ها چيست؟ چطور رأي مي‌دهند؟ نوع پوشش خبري تلويزيون آمريكا از انتخابات بسيار جالب است.»

برنامه مورو به عنوان مشاركت عمومي- خصوصي از سوي اداره آموزشي و فرهنگي وزارت امور خارجه به عنوان بخشي از برنامه رهبري شركت‌كنندگان بين‌المللي و با همكاري مؤسسه "آسپن" (Aspen) و مدرسه راهنمايي خبرنگاري آمريكا توسعه يافته است.

مورو به عنوان فردي پيشگام در برنامه خبرنگاري به دليل گزارشات راديويي از جمله برنامه "شب بخير و موفق باشيد" كه از پشت‌بام‌هاي لندن طي بمب‌گذاري‌هاي "بليتز" (Blitz) در جنگ جهاني دوم مخابره مي‌كرد، مشهور شد. شغل وي از طريق برنامه تلويزيوني خلاق خود "حالا ببينيد" (See It Now) و پوشش خبري از بيشترين مشكلات و مسائل اجتماعي از جمله گرسنگي و فقر در دهه 50 با خبرنگاري برنامه تحقيقي تلويزيون هم‌تراز شد. علاوه بر شغل موفق خبرنگاري، وي به عنوان مدير آژانس اطلاعاتي آمريكا تحت‌نظر رئيس‌جمهور "جان اف كندي" (John F.Kennedy) معرفي شد.  وي در اهميت دادن به تعهد و درك بين‌المللي اعتقادات راسخي داشت.

در ادامه برنامه مورو، خبرنگاران به منظور شركت در همايش مؤسسه آسپن در مورد مسائل رايج در خبرنگاري، نمايان ساختن شيوه سخنراني از سوي "ويليام جي برنز" (William J.Burns)، معاون وزير امور خارجه آمريكا در امور سياسي؛ گفتگو با "باب وودوارد" (Bob Woodward) از واشنگتن پست و ميزگردي با حضور خبرنگاران سرشناس و نمايندگان رسانه‌هاي جديد از جمله "آريانا هافينگتن" (Ariana Huffington)، سردبير نشريه الكترونيكي سياسي و آنلاين هافينگتن پست از وزارت امور خارجه آمريكا بازديد كردند. همچنين، شركت‌كنندگان در سخنراني‌هايي راجع به انتخابات ميان دوره‌اي‌ و نشست‌هايي با حضور تحليل‌گران سياست خارجي در دانشگاه‌هاي محلي و سازمان‌هاي تحقيقاتي سياسي شركت كردند.

شركت‌كنندگان به منظور سمينارهاي فشرده در مورد شيوه‌هاي خبرنگاري در يك جامعه دموكرات و براي بازديد از 10 مدرسه خبرنگاري واقع در سراسر آمريكا به گروه‌هاي كوچكتري تقسيم شدند. آن‌ها همچنين، زندگي در خوابگاه‌هاي دانشجويي آمريكا و روابط متقابل با دانشجويان خبرنگاري را تجربه كردند.

خبرنگاران در آخرين هفته از بازديدشان در آمريكا براي آشنايي با زندگي شهري و سياسي مردم عادي در آمريكا از شهرهايي از قبيل اوستين (Austin) در تگزاس (Texas)؛ پنساكولا (Pensacola) در فلوريدا (Florida)؛ چارلستون (Charleston) در جنوب كارولينا (Carolina) و پورتلند (Portland) در ارگان (Oregan) ديدار خواهند كرد.